Memahami Arti Penting Mars HIMPAUDI

Authors

  • Said PAUD Tapas Al-Ikhlas Sampang
  • Indayati PAUD Congkop Aji Gunung Sampang
  • Rosul POS PAUD Asmawiyah Sampang

DOI:

https://doi.org/10.54150/altahdzib.v1i1.67

Keywords:

Mars, Himpaudi, Early Childhood Education

Abstract

Early childhood education in Indonesia is gathered in one organization called Himpaudi. The function of the organization is to maintain the quality and credibility of early childhood learning so that it is in accordance with the development and age of the child. Himpaudi has a march that has many important meanings, one of which is (1) that early childhood education is accommodated by an early childhood education institution that functions as a place for children to be creative. (2) educators in early childhood education institutions are obliged to carry out education with joy and a radiant face. (3) Early childhood education institutions must organize education by forming the character of early childhood who are honest, friendly and always want to try. Thus, the existence of early childhood education institutions is able to form early childhood who are religious and have good morals and social spirit.

References

Almunadi. (2016). Shiddiq Dalam Pandangan Quraish Shihab. JIA, August, 127–138.

Anhusadar, L. O. (2016). 235754-kreativitas-pendidik-di-lembaga-paud-c333397e. Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 76–93.

Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak.

Chairilsyah, Daviq. (2016). Metode Dan Teknik Mengajarkan Kejujuran Pada Anak Sejak Usia Dini. EDUCHILD, 5 (1).

Direktorat Jendral Pendidikan Anak Usia Dini Nonformal dan Informal tahun 2012.

Etivali, A. U. al, & Kurnia, A. M. B. (2019). Pendidikan Pada Anak Usia Dini.

Farhatilwardah, F., Hastuti, D., & Krisnatuti, D. (2019). Karakter Sopan Santun Remaja: Manners Character of Adolescence: Influence of Parental Socialization Method and Self Control. Jur. Ilm. Kel. & Kons., 12(2), 114–125.

Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. (2018). Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cogtivite Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.76

Gebrina Rezieka, D., Vionita Wibowo, D., & Insiyah, fiyatun. (2021). Rejuvenasi Strategi Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. 4(1), 31–46. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-athfaal

Inayah, S. F. N., & Wiyani, N. A. (2022). Pembentukan Karakter Ramah Melalui Pembiasaan Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Santun (5s) Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ashgar, 2(1), 12–26.

Jurnal Pemikiran Penelitian Pendidikan dan Sains, D., & Vidya Fakhriyani, D. (2016). PENGEMBANGAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI. 4(2).

Latifah, S. & Widiastuti, N. (2018). Peran Himpaudi Dalam Meningkatkan Manajemen Paud Di Kober Darul Farohi. Jurnal Comm-Edu, 1(02).

Miranda, D. (2016). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini di Kota Pontianak. In J P P Journal of Prospective Learning (Vol. 1, Issue 1). http://jurnal.untan.ac.id/index.php/lp3m

Muhasim. (2017). Budaya Kejujuran Dalam Menghadapi Perubahan Zaman (Studi Fenomenologi Masyrakat Islam Modern). Palapa: Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 174–195.

Munajat, A & Hurri, I. (n.d). Implementasi Kepemimpinan Ketua Himpaudi Dalam Penguatan Kompetensi Guru PAUD Di Kota Sukabumi.

Nisa’, T. F., & Fajar, Y. W. (2016). Strategi pengembangan kreativitas pendidikan anak usia dini dalam pembelajaran.

Novriyansah, A., Kurniah, N., & Suprapti, A. (2017). Studi Tentang Perkembangan Karakter Jujur Pada Anak Usia Dini. Jurnal Potensia, 2(1).

Nuraeni. (n.d.). Strategi Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. In PRISMA SAINS (Vol. 2, Issue 2).

Nurhayati. (n.d.). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini Dengan Bereksplorasi Melalui Koran Bekas Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah 2 Duri.

Nuryati. (2016). Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pemberdayaan Organisasi Himpaudi Di Kecamatan Serang. As-Sibyan, 1(02.)

Pertiwi, H. (2020). Menumbuhkan Sikap Sopan Santun Dalam Kehidupan Sehari – Hari Melalui Layanan Klasikal Bimbingan Dan Konseling Kelas XI SMA Negeri 3 Sukadana. Jurnal Inovasi Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 65–69. https://doi.org/10.30872/ibk.v2i2.652

Rozikan, M. (2018). Penguatan Karakter Anak Usia Dini Melalui Bimbingan dan Konseling. Jurnal Fokus Konseling, 4(2), 204. https://doi.org/10.26638/jfk.614.2099

Saputra, A. (2018). Pendidikan Anak pada Usia Dini.

Suharni. (2019). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Pada Paud Bintang Rabbani Pekanbaru.

Taufik, A. (2018). Keterampilan Komunikasi Guru Profesional di Sekolah. Ijtimaiyah, 2(1), 1–16. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ijtimaiyah/article/view/2921.

Tedjawati, J.M. (2011). Peran HIMPAUDI Dalam Pengembangan PAUD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(01).

Vionitta Wibowo, D., & Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, U. (2020). Kegiatan Kreativitas Seni Warna Anak Usia Dini Melalui Permainan Cat Air di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v%vi%i.4481

Widayati, T., & Pengembangan Kegiatan Belajar Provinsi Kalimantan Timur, U. (2013). Pengembangan Karakter Anak Usia Dini Melalui Simulasi Kecakapan Hidup. In Jurnal Ilmiah VISI P2TK PAUDNI (Vol. 8, Issue 2). Penelitian.

Downloads

Published

2022-05-05

How to Cite

Said, S., Indayati, I., & Rosul, R. (2022). Memahami Arti Penting Mars HIMPAUDI. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 9–18. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v1i1.67