Cooperative Learning Modeldalam Meningkatkan Motivasisiswa Pada Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan

Authors

  • Mela Suhariyanti Universitas Muhammadiyah Kotabumi

DOI:

https://doi.org/10.54150/thame.v2i1.179

Keywords:

Cooperative Learning Model, Motivation, Learning, Health, And Sports Physical Education

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of applying the Cooperative Learning Model to volleyball game material in increasing student motivation. Quantitative research with an experimental approach. The sample in this study amounted to 30 students. The results showed: the sig value for the control class data was 0.082 with a normal distribution and the sig value for the experimental class data was 0.131 (sig. > 0.05) with a normal distribution. Based on the Levene's Test the sig value was 0.196 and the t test with a sig value of 0.000 (sig. <0.05) which indicated that there was a significant difference in the control and experimental classes in increasing student learning motivation where the increase occurred in the experimental class.

References

Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Pres.

Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 07(01), 247-264.

Hasanah, Z. & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 01(01), 1-13.

Hidayat, Isnu. 2019. 50 Strategi Pembelajaran Populer (Kumpulan Lengkap Teori dan Aplikasi Pembelajaran Masa Kini). Yogyakarta: Diva Press.

Maru’ao. N. (2021). Pengaruh Metode Cooperative Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Juwarta, 15(02), 232-246.

Marlina, S. & Hamran. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, III(02), 92-99

Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 04(02), 87-97.

Mustamiin, M. Z. (2016). Pengaruh Penggunaan Model Kooperatif Learning Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar IPS Di Tinjau Dari Motivasi Berpretasi. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 1(2), 65-76.

Ningtyas, E. S. & Wuryani, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Tipe Make-A Match Berbantuan Media Komik Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 03(01), 66-74.

Nirwana & Hanafie, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Cooperatif Learning Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia SMP Negeri 2 Palopo. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 04(02), 206-221.

Pahlifi, D. M.; Nurcahyo, H. (2019). The Effect of Android-based Pictorial Biology Dictionary on Students’ Motivation on Topic of Invertebrate. Journal of Physics: Conference Series,12 - 48.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 289-302.

Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-02-05

How to Cite

Suhariyanti, M. . (2023). Cooperative Learning Modeldalam Meningkatkan Motivasisiswa Pada Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 2(1), 59–66. https://doi.org/10.54150/thame.v2i1.179