Workshop Resensi Buku: Menguatkan Kemampuan Menulis Mahasiswa Dan Staf Perpustakaan UIN Gusdur
DOI:
https://doi.org/10.54150/thame.v2i2.222Keywords:
Workshop, Buku, Menulis, ResensiAbstract
Community service activities are carried out to strengthen writing skills, especially writing reviews. Service activities are carried out by way of workshops which are delivered with presentation techniques explaining the material. Presentation of the material is done using the lecture method, discussion-question-answer, and assignments. The results of the workshop activities: the activity participants have a good understanding of the material presented and have basic skills related to review writing efforts. This activity also has a social impact based on the good response given by the activity participants as well as the results of reviews that have been well assessed.
References
Andra, V. (2019). Korelasi Antara Kemampuan Membaca Kritis dengan Kemampuan Menulis Argumentasi Siswa Kelas VII A SMP Negeri 9 Kota Bengkulu. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia , 1 (1), 77-86.
Deriansyah, R., Febiani, N. N., Yuliani, A. I., Aqilah, S., Zanuba, A., Maulidina, E., & Prayogi, A. (2022). Sosialisasi Literasi Dasar Bagi Mahasiswa Baru UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 2(3), 235-245.
Ibda, H. (2019). Bahasa Indonesia Tingkat Lanjut untuk Mahasiswa. Semarang: CV. Pilar Nusantara.
Kastiyawan, M. A., Hudiyono, Y., & Ahmad, M. R. (2017). Pengembangan Media Levidio Storyboard Dalam Pembelajaran Menulis Teks Ulasan Film/Drama Pada Siswa Kelas XI SMK. CaLLs , 3 (1), 15-30.
Murahmanita, Nasrah, S., & Trisfayani. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Menulis Teks Resensi Siswa Kelas XI SMKS Ulumuddin Lhokseumawe. Jurnal Kande , 1 (1), 109-117.
Nugraha, V., Permana, I., & Permana, A. (2018). Pembelajaran Menulis Resensi Novel Pertemuan Dua Hati dan Laskar Pelangi Menggunakan Teknik Comparing. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi , 5 (2), 55-61.
Pohan, E. Y., & Arif, S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Collaborative Learning Terhadap Kemampuan Menulis Resensi Cerpen Oleh Siswa Kelas XI SMA Persiapan Stabat Tahun Pembelajaran 2013/2014. Basastra , 3 (4), 1-11.
Prayogi, A., Asirah, K., A'yun, Q., & Maisyal, N. (2023). Penguatan Motivasi Dan Keterampilan Menulis Karya Antologi Pada Tenaga Perpustakaan UIN Gusdur Pekalongan. Jurnal Pengabdian Sosial Indonesia, 3(1), 50-56.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 04(02), 87-97.
Mustamiin, M. Z. (2016). Pengaruh Penggunaan Model Kooperatif Learning Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar IPS Di Tinjau Dari Motivasi Berpretasi. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 1(2), 65-76.
Ningtyas, E. S. & Wuryani, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Tipe Make-A Match Berbantuan Media Komik Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 03(01), 66-74.
Nirwana & Hanafie, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Cooperatif Learning Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia SMP Negeri 2 Palopo. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 04(02), 206-221.
Pahlifi, D. M.; Nurcahyo, H. (2019). The Effect of Android-based Pictorial Biology Dictionary on Students’ Motivation on Topic of Invertebrate. Journal of Physics: Conference Series,12 - 48.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 289-302.
Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Arditya Prayogi, Khusnu Asirah, Roslina Maulida, Ridho Aji Anggana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.