Sosialiasi Penggunaan Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial

Authors

  • Abdussalam STKIP PGRI BANGKALAN
  • Siska Pratiwi Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Bangkalan
  • Ihwan Firmansyah Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Bangkalan
  • Miranti Widi Andriani Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.54150/thame.v2i2.225

Keywords:

Learning, Mind Mapping, Social Science

Abstract

The purpose of the service is to socialize the use of the mind-mapping learning model in social studies learning content. Method of implementation with lectures and discussions. Stages of implementation: preparation, implementation, and evaluation. Equipment: laptop, LCD projector, and consumption. Participants: school principals and teachers. Implementation results: the implementation of the socialization was successful through the provision of material on the use of mind mapping models and procedures for using mind mapping models. Implementation of socialization can provide a choice of solutions to solve problems in learning activities by applying the mind-mapping learning model. Socialization activities can facilitate increasing understanding of the use of learning models by educators of the Technical Implementation Unit of the Gili Anyar Bangkalan Public Elementary School Service.

References

Buzan, T. (2013). Buku Pintar Mind Mapping. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Fathorrohman, M. (2015). Model-model Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Hopeman, T.A., Hidayah, N., & Anggareni, W. A. (2022). Hakikat, Tujuan Dan Karakteristik Pembelajaran IPS Yang Bermakna Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 01(03), 141-149

Karim, A. (2017). Efektivitas Penggunaan Metode Mind Map Pada Pelatihan Pengembangan Penguasaan Materi Pembelajaran. Jurnal Ijtimaiya, 01(01), 1-22.

Parni. (2020). Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Cross-Border: Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, 03(02), 96-105

Rahmad. (2016). Kedudukan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) pada Sekolah Dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 02(01), 67-78.

Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sumaatmaja, N. (2013). Implementasi Pendidikan IPS dalam Pembelajaran IPS di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Supardan, D. (2015). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Abdussalam, A., Pratiwi, S. ., Firmansyah, I. ., & Andriani, M. W. . (2023). Sosialiasi Penggunaan Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 2(2), 105–110. https://doi.org/10.54150/thame.v2i2.225