Peran Diklat Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru
DOI:
https://doi.org/10.54150/thame.v3i1.278Keywords:
Training programs, Competence, TeachersAbstract
The research aims to explain and describe the role of training programs (diklat) in enhancing teachers' competencies. The research methodology employed is a qualitative literature review. Data collection involves documentation, and data processing includes reduction, data presentation, and conclusion. The results indicate that pedagogical competence training encompasses teachers' skills in lesson planning, classroom management, and evaluating student learning outcomes, with the goal of enabling teachers to gain a deep understanding of effective teaching strategies. Professional competence training involves teachers' understanding of curriculum development, educational innovation, and profound knowledge of the subjects they teach. Personal competence training for teachers, encompassing emotional intelligence and strong interpersonal skills, can create a conducive learning environment. Meanwhile, social competence training establishes a positive classroom climate and supports the development of students' character.
References
Afif, Z. N. (2017). Model Pelatihan Peningkatan Kompetensi Kepribadian Guru Di SMAN 3 Surabaya. Al Qodiri : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 12(1), 92-112. Retrieved from https://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/qodiri/article/view/2892
Erfan, D. (2023). Pelatihan Kompetensi Pedagogik Bagi Guru SD. https://bgpntb.kemdikbud.go.id/2023/10/08/diklat-kompetensi-pedagogik-bagi-guru-sd/
Sutjipto, S. (2016). Pentingnya Pelatihan Kurikulum 2013 Bagi Guru. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(2), 235-260. https://doi.org/10.24832/jpnk.v1i2.771
Syarkani. (2017). Peranan Diklat Dalam Meningkatkan Kinerja Pada Kantor Kesatuan Polisi Pamong Praja Kota Banjarbaru. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 03(01), 7 – 15.
Utiarahman, T. B. (2019). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Pelatihan Berjenjang. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal AKSARA, 05(03), 215 – 222.
Rusdin. (2017). Pendidikan Dan Pelatihan Sebagai Sarana Peningkatan Kompetensi Guru Di SMP Negeri 02 Linggang Bigung. Jurnal Administrative Reform, 05(04), 200 – 212.
Dudona, M., Nugraha, S. P., & Gusniarti, U. (2016). Pelatihan Guru Berwibawa Untuk Meningkatkan Kompetensi Sosial Dalam Mengajar Guru Pada SMP “X”. Jurnal Psikoislamedia, 01(02), 344 – 359.
Sumaryati, S. (2013). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Melalui Pelatihan Model-Model Pembelajaran Inovatif. Inotek, 17(02), 140 – 150.
Nahampun, D. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Anak Autis Di SLB C Karya Bhakti Purworejo. Jurnal Widia Ortodidaktika, 06(05), 538 – 546.
Amran, M., Irfan, M., Latri, Usman, & Bahar. (2023). Pelatihan Kompetensi Pedagogik Guru. HUMANIS : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 22(02), 93 – 97.
Djajadi, M. (2020). Efektivitas Pendidikan Dan Pelatihan Guru: Suatu Upaya Meningkatkan Kualitas Pengajaran Fisika. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, 1(1), 30-44.
Sabon, S. S. (2018). Efektivitas Pelatihan Guru Melalui Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 11(03), 159 – 182.
Hartati, R. (2017). Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Melalui Diklat Penelitian Tindakan Kelas Di Kemenag Kabupaten Jepara. At-Tarbawi, 02(01), 69 – 80.
Lestariningrum, A., Prastihastari, I. W., Iswantiningtyas, V., Yulianto, D., Lailiyah, N., & Kuntjojo. (2019). Pengembangan Kompetensi Pendidik Paud Melalui Diklat Kompetensi Sosial. Jurnal Terapan Abdimas, 14(02), 148 – 151.
Loretha, A. F., Albar, W. F., & Rochim, F. P. (2023). Upaya Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Melalui Pelatihan Media Pembelajaran Digital. Jurnal Dharma Idenesia, 01(01), 28 – 34.
Sawadi. (2019). Peningkatan Kompetensi Sosial Guru Melalui Workshop Guru Di SDN-1 Sukajaya Tahun 2018. Anterior Jurnal, 09(01), 97 – 104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yenik Wahyuningsih, Chasan Ma'ruf; Irfan Kuncoro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.