Analisis Peraturan Guru Dalam Meningkatkan Disiplin Siswa

Authors

  • Wikayatul Diniyah Sekolah Tinggi Ilmu Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Sumenep
  • Ni’matur Rohmah Sekolah Tinggi Ilmu Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Sumenep
  • Abdul Kholiq Sekolah Tinggi Ilmu Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Sumenep

DOI:

https://doi.org/10.54150/thame.v3i2.420

Keywords:

Regulations, Teacher, Discipline, Student

Abstract

The aim of this research is to explain teacher regulations in enhancing student discipline at SDN Tlonto Raja VIII. The study was conducted qualitatively using a case study approach. Data collection methods included interviews, observations, and documentation. The results indicate that teacher mastery of regulations is crucial for improving student discipline. Teachers need to understand and implement school, national, and classroom management regulations to create an organized learning environment and foster positive student behavior. Teacher role modeling affects student behavior both in and outside of school. Cooperation among the principal, teachers, and other educational staff is essential for consistent discipline implementation. Regulations include general rules (such as punctuality, uniforms, and prohibition of banned items) and specific rules related to classroom management. The categorization of rules and the application of varying sanctions (light, moderate, severe) support orderliness and effective discipline.

References

Akmaluddin & Haqqi, B. (2019). Kedisiplinan Belajar Siswa di Sekolah Dasar (SD) Negeri Cot Keu Eung Kabupaten Aceh Besar (Studi Kasus). Journal of Education Science (JES), 5(2) 1-12.

Ariananda, E.S., & Hasan, S., & Rakhman, M. (2014). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Di Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Teknik Pendingin. Journal of Mechanical Engineering Education, 01(02), 233-238.

Fawaid, M. M. (2017). Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa. Jurnal Civic Hukum, 02(01), 9 – 19.

Mabuka, O. (2021). Tata Tertib Sekolah Berperan Sebagai Pengendali Perilaku Siswa di SD Inpres Raja Kecamatan Morotai Selatan Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 07(02), 360 – 372.

Manshur, A. (2019). Strategi Pengembangan Kedisplinan Siswa, Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 16-28.

Muhaijang, S. (2022). Peningkatan Motivasi Siswa Dalam Mematuhi Peraturan Tata Tertib Sekolah Melalui Konseling Individu SMAN 2 Tanjung Selor. SECONDARY : Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 02(04), 523 – 542.

Nurfadillah, Sudirman, M., & Hanafie, N. K. (2022). Penerapan Tata Tertib Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMAN 2 Soppeng Kabupaten Soppeng. Tomelebbi, 09(01), 9 – 16.

Nurjannah, L., Hamidsyukrie, Z. M., & Jahiban, M. (2018). Penerapan Tata Tertib Sekolah dalam Pembinaan Kedisiplinan Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 05(01), 41 – 53.

Ratana, M., & Kaluge, L. (2023). Dampak Kedisiplinan Belajar dan Peran Guru terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(3), 587–599. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i3.51738

Rizky, T. M., & Muhidin, S. A. (2017). Dampak Disiplin Belajar Dan Konsep Diri Dalam Prestasi Belajar Kognitif Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 02(01), 94-104.

Sugiarto, A. P., Suyati, T., & Yulianti, P. D. (2019). Faktor Kedisiplinan Belajar Pada Siswa Kelas X Smk Larenda Brebes. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(2), 232-238.

Taha, R. A., & Sujana, I. N. (2021). Pengaruh Penerapan Tata Tertib Sekolah terhadap Disiplin Belajar Siswa. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 09(02), 247 – 253.

Tarigan, E. B. (2018). Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Dalam Proses Belajar Mengajar Melalui Layanan Konseling Kelompok Pada Siswa Kelas Vii-3 Smp Negeri 1 Gebang. Jurnal Tabularasa Pps Unimed, 15(3) , 272-282.

Downloads

Published

2024-08-05

How to Cite

Diniyah, W., Rohmah, N., & Kholiq, A. (2024). Analisis Peraturan Guru Dalam Meningkatkan Disiplin Siswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 3(2), 111–120. https://doi.org/10.54150/thame.v3i2.420