Penyuluhan Islam: Membangun Etika dan Akhlak Unggul Bagi Remaja

Authors

  • S. Fatyatul Jannah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al – Mardliyyah Pamekasan
  • Moh. Jalaluddin Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Baidawi Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Sitti Makhtumah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Imran Rosadi Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Moh. Anwari Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.54150/thame.v3i2.429

Keywords:

Counseling, Islam, Ethics, Morals, Adolescents

Abstract

Ethics and morals among teenagers are still considered to be low, as evidenced by many of them not adhering to or ignoring the advice of their parents or teachers at school. The goal of this community service is to provide a deep understanding of ethics and morals simultaneously. The service is carried out using the PAR approach with the aid of laptops, LCD projectors, and sound systems. The results show that the activity proceeded very well and was attended by all students present at the service location. The service began with providing specific material on ethics and morals. The students were able to provide good feedback to the presenters and understand the material provided. In conclusion, the community service ran smoothly and had a very positive impact on the students specifically and the school in general.

References

Abdullah, A. (2019, September 27). Pengajian Remaja dan Kontribusinya dalam Pembentukan Akhlak Generasi Muda di Mushollah Al-Fath Lebak Jaya Utara 4 Rawasan Surabaya. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 6(2), 231-248. https://doi.org/https://doi.org/10.69896/modeling.v6i2.472

Hafifah, W., Hamdanah, & Surawan. (2023). Dampak Pembinaan Akhlak Terhadap Self Control Remaja. Ta’limuna, 12(02), 128 – 139.

Hafifah, W., Hamdanah, H., & Surawan, S. (2023). Dampak Pembinaan Akhlak Terhadap Self Control Remaja. (2023). Ta’limuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 128-139. https://doi.org/10.32478/talimuna.v12i2.1682

Harahap, . N. R. ., Harahap, H. S. ., Jannah, . F., & Srg, M. Q. . (2022). Penerapan Nilai-Nilai Tasawuf Upaya Meningkatkan Akhlak Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Masa Kini . Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 13455–13465. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.13955

Ilham. (2018). Peranan Penyuluh Agama Islam dalam Dakwah. Jurnal Alhadharah, 17(33), 49 – 80.

Ishmat, F. I., Madina, F. N., Rachmaali, G. M., & Ansorulloh, H. I. (2023). Problematika Akhlak Remaja Masa Kini dan Usaha dalam Menanganinya di Kelurahan Pasir Biru Kecamatan Cibiru Kota Bandung Provinsi Jawa Barat. Conference Series Learning Class Tauhid And Akhlak, 22, 16 – 34.

Kholik, M., Mujahidin, M., & Munif, A. A. (2024). Menanamkan Nilai-nilai Akhlak dalam Pergaulan Siswa Di Lingkungan Madrasah. Ngaos: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 54–65. https://doi.org/10.59373/ngaos.v2i1.12

Mannan, A. (2017). Pembinaan Moral Dalam Membentuk Karakter Remaja: (Studi Kasus Remaja Peminum Tuak di Kelurahan Suli Kecamatan Suli Kabupaten Luwu). Jurnal Aqidah-Ta, 03(01), 59 – 72.

Monika, D. (2023). Moralitas Dan Nilai Agama Pada Remaja. Guau, 03(06), 69 – 87.

Reksiana. (2018). Kerancuan Istilah Karakter, Akhlak, Moral Dan Etika. Thaqa?fiyya?t, 19(01), 1 – 30.

Rokayah. (2015). Penerapan Etika Dan Akhlak Dalam Kehidupan Sehari-Hari. TERAMPIL: Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 02(01), 15 – 33.

Yatayukti, A. N., Putri, S. A., & Mufidah, N. (2024). Krisis Akhlak dan Sosial Pada Manusia Modern Saat MasaRemaja Dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Qayyimah, 07(01), 1 – 14.

Downloads

Published

2024-08-05

How to Cite

Jannah, S. F., Jalaluddin, M. ., Baidawi, B., Makhtumah, S., Rosadi, I. ., & Anwari, M. . (2024). Penyuluhan Islam: Membangun Etika dan Akhlak Unggul Bagi Remaja. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 3(2), 75–82. https://doi.org/10.54150/thame.v3i2.429