Differentiated Learning Training for Madrasah Ibtidaiyah Teachers
DOI:
https://doi.org/10.54150/thame.v4i1.583Keywords:
Training, Learning, Differentiated LearningAbstract
The aim of this community service is to enhance the skills and mastery of teachers in applying differentiated learning at state elementary madrasah 1 Cilegon, Banten. The method of community service used is PAR (Participatory Action Research) with the use of an LCD projector, sound system, and educational props to support differentiated learning activities. The results show that the teachers were able to understand and master differentiated learning. This was proven by the results of simulations and practices conducted by the teachers in applying differentiated learning in the Islamic Elementary class. In conclusion, the training session ran smoothly and successfully had a positive impact on improving the competence of the teachers at state elementary madrasah 1 Cilegon.
References
Ain, N., & Hariani, L. S. (2023). Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi pada implementasi kurikulum merdeka. JDIMAS (Jurnal Pengabdian Masyarakat), 1(2), 49-54.
Almujab, S. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi: Pendekatan efektif dalam menjawab kebutuhan diversitas siswa. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 148-165. https://doi.org/2549-2284
Amalia, K., Roesminingsih, E., Andari, S., & Supriyanto, S. (2023). Pelatihan pemahaman CP dan penyusunan TP serta ATP, dan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka. DEDICATE: Journal of Community Engagement in Education, 2(02), 12–21. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/dedicate/article/view/26858
Andri, W., Sirhi, S., & Wibowo, D. C. (2024). Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi dan memanfaatkan barang bekas sebagai media pembelajaran: Memenuhi kebutuhan unik setiap siswa di Desa Peruan dalam Kabupaten Sanggau. JPPM: Jurnal Pelayanan dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2), 158-166.
Azmy, B., & Mahya, A. F. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar. Inventa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 217-223. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa
Blegur, J. (2023). Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi project-based learning dalam pendidikan jasmani. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 4(2), 107-124. https://doi.org/10.37640/japd.v4i2.2073
Dahler, A., Jaenuddin, R., Supriyadi, S., Safitri, S., Muharromah, A., Lupia, L., & Dewi, S. (2024). Pelatihan dan pendampingan pembuatan desain pembelajaran berdiferensiasi sebagai upaya pengembangan kompetensi pedagogik guru. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 7(1), 27–35. https://doi.org/10.29303/jppm.v7i1.6190
Hananto, I., Syahroni, M., & Suwidagdho, D. (2024). Pelatihan strategi pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi untuk memahami dan mengembangkan potensi peserta didik. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(3), 3654-3660. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i3.2164
Mananggel, M. B., Laurens, T., & Ramadhani, W. P. (2024). Efektivitas pelatihan pembelajaran berdiferensiasi bagi guru SD di Kecamatan Kairatu Kabupaten Seram Bagian Barat. Bakti: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 136-144. https://doi.org/10.51135/baktivol4iss2pp136-144
Mas, S. R. ., Arwildayanto, A., Arifin, A., & Sulkifly, S. (2024). Pelatihan Optimalisasi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Era Kurikulum Merdeka Untuk Menuju Sekolah Efektif. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(4), 7011–7022. https://doi.org/10.31004/cdj.v5i4.26421
Mulyani, H., Auliya, S., & Darmayanti, M. (2024). Pembelajaran berdiferensiasi di sekolah dasar: Tinjauan literatur sistematis dan analisis bibliometrik. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 20(1), 15-25. https://ejournal.upi.edu/index.php/MetodikDidaktik/index
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran diferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung ke-4, 34-37. ISBN: 978-623-6264-07-2.
Primasatya, N., Mujiwati, E. S., Damariswara, R., Basori, M., Saidah, K., Nurfianto, D. M., & Bintari, L. (2024). Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi bagi guru-guru kecamatan Banyakan sebagai implementasi kurikulum merdeka. Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 3(2), 83–90. https://doi.org/10.29407/dedikasi.v3i2.21407
Ria, T. N., & Kurniati, L. (2023). Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi bagi guru-guru SMPN 4 Demak. Jurnal Awam, 3(1), 13-18. Retrieved from http://ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/awam/article/view/963
Safarati, N., & Zuhra, F. (2023). Literature review: Pembelajaran berdiferensiasi di sekolah menengah. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(1), 15-26.
Simorangkir, M. R., Siregar, E., Manalu, R., Gunawan, R., Sinaga, D., & Sebayang, M. (2023). Pelatihan penerapan pembelajaran berdiferensiasi di satuan pendidikan. EPIC: Jurnal Pendidikan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 66-73. Retrieved from https://journal.umpalopo.ac.id/index.php/epic/article/view/274
Soemardi, N. A., & Hariani, L. S. (2023). Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi pada implementasi kurikulum merdeka. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 49–54. Retrieved from http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jdimas/article/view/9673
Sumardiyanto, S., & Dassucik, D. (2024). Pelatihan peningkatan kompetensi guru dalam model pembelajaran berdiferensiasi bagi guru-guru SMP Negeri 1 Situbondo. Mimbar Integritas: Jurnal Pengabdian, 3(1), 160-169. https://doi.org/10.36841/mimbarintegritas.v3i1.4098
Supriyadi, S., Muna Lia, R., Rusilowati, A., Isnaeni, W., Susilaningsih, E., Suraji, S., Barus, R. A., Sun'an, U. N., Rapi, M., Fardiana, R., & Husein, S. (2023). Program pengabdian masyarakat Unnes: Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi dan asesmennya bagi guru SD. SNPM2023 | Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Dharma Samakta Edukhatulistiwa, 1, 1-12. https://doi.org/10.61142/psnpm.v1.98
Wahyudi, A. B. E., Suhartono, Ngatman, Wahyono, T. S., Susiani, M., Salimi, M., & Hidayah, R. (2023). Pelatihan implementasi pembelajaran berdiferensiasi bagi guru sekolah dasar. Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Ke-7 (SNIP 2023) SHEs: Conference Series, 6(3), 357-363.
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 529–535. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.301
Wijaya, S., Sumantri, M. S., & Nurhasanah, N. (2022). Implementasi merdeka belajar melalui strategi pembelajaran terdiferensiasi di sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1495-1506.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dirga Ayu Lestari, Millata Hanifa, Eka Mutiara, Nida Adilah, Mumu Zainal Mutaqin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.