Discipline of the School Principal in Shaping Teacher Motivation

Authors

  • Sari Nusantara Putri Institut Agama Islam Al-Khairat Pamekasan, Indonesia
  • Dewi Apriana Institut Agama Islam Nusantara Ash-Shiddiqiyah Palembang, Indonesia
  • Anan Nisoh Jamiah Islam Syekh Daud Al Fatoni Yala, Thailand
  • Rahman Farid Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54150/thame.v4i1.587

Keywords:

Discipline, Teachers, School Principal, Teaching

Abstract

This study aims to explain and describe the discipline of school principals, its implementation, and its impact on teachers' motivation. The research was conducted qualitatively using a case study approach. Data was collected through interviews, observations, and documentation. Data processing: condensation, data presentation, and conclusion drawing. Data validity: technique triangulation and source triangulation. The research results show that the principal demonstrates excellent performance in motivating teachers, conducting evaluations, serving as a role model, and creating a positive climate. The assessment of handling complaints, classroom supervision, and open communication achieved an average score of 3.87, reflecting good performance, but with room for improvement. Teachers feel that the principal's discipline supports their work, with an average score of 4.0, and they have respect and trust in the principal (score 4.4). However, the score of 3.6 indicates variation in opinions regarding the influence of discipline on teachers' professionalism.

References

Ariyanti, (2018). peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Didaktia: Jurnal pendidikan, 12(02), 117-134. https://mail.jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/didaktika/article/view/181/110

Aslam, O. N., Muspawi, M., & Mulyadi. (2023). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru di SMA Negeri 11 Muaro Jambi. A?l-fa?him: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 05(02), 1 – 15. DOI: https://doi.org/10.54396/alfahim.v5i2.624

Atik, A. S., Mansyur, M. H., & Nurlaeli, A. (2020). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Deskriptif di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Mentari Ilmu Karawang). Jurnal idaarah, 04(02), 167 – 180. DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.16714

Aziz, M. F. A., & Fadhila, S. P. (2023). Disiplin Kinerja Guru di SMAIT Insan Harapan. Jurnal Economina, 2(7), 1574–1583. https://doi.org/10.55681/economina.v2i7.629 .

Badrus, M. (2018). Pengaruh Motivasi Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi di SMA Mardi Utomo Kecamatan Tarokan Kabupaten Kediri. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 8(2), 143-152. https://doi.org/10.33367/ji.v8i2.706

Bisri, H, & Ulfa, M. (2021). Peran guru dalam membentuk karakter disiplin siswa di madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 44-52. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i4.6778

Dzaky, A. (2016) Peran Kepala Sekolah Sebagai Motivator Pada MA Muhammadiyah 1 Banjarmasin. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 14(26), 11 – 18. DOI: https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i26.869

Fanani, M. I., Surya, I., & Linggi, R. K. (2018). Motivasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMA Negeri 9 Samarinda. eJournal Ilmu Pemerintahan, 06(04), 1661 – 1674. https://ejournal.ip.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2018/09/Journal%20pdf%20(09-24-18-08-18-49).pdf

Fatimah, D., Djailani, D., & Khairuddin, K. (2015). Komunikasi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pada SMA Negeri 1 Geumpang Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan, 3(4), 149–159. https://media.neliti.com/media/publications/74023-ID-komunikasi-kepala-sekolah-dalam-meningka.pdf

Maheswara, D. S., & Windasari. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru melaksanakan pembelajaran daring. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(3), 527–538. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/48704

Ngadi, S., Abdullah, G., & Sudharto. (2020). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan kedisiplinan guru terhadap mutu sekolah di SD Daerah Binaan II Unit Pengelola Pendidikan Kecamatan Belik, Kabupaten Pemalang. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 9(2), 49–59. https://media.neliti.com/media/publications/474237-none-6383aa04.pdf

Nurhayati, N., Abdul Mukti, Candra Wesnedi, Slamet Munawar, & Maisah Maisah. (2022). Kinerja Kepala Sekolah Kinerja Kepala Sekolah, Disiplin Kerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 634–644. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1009

Nuriati, M., Azis, M., & Husain, A. S. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja tenaga guru sekolah dasar dan sekolah menengah pertama. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 565–571. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1835

Purwanto, J. P. (2017). upaya meningkatkan disiplin guru dalam kehadiran mengajar di kelas melalui reward and punishment di SDN Bandulan 1 Kecamatan Sukun Malang. urnal idang endidikan asar, 1(2), 58–69. DOI: https://doi.org/10.21067/jbpd.v1i2.1903

Rambe, A. H. ., Sitepu, Y. M. R. ., Puspita, D. A. ., Aulia, R. A. ., Azurah, . M. T. Y. ., & Dalimunthe, M. N. . (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Kedisiplinan Pembelajaran Peserta Didik di MAS Raudhatul Akmal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 9186–9192. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9832

Simarmata, R. H. (2014). upaya peningkatan motivasi kerja guru sekolah dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1), 654 ? 831. DOI : https://doi.org/10.24036/bmp.v2i1.3810

Rosmawati, R., Ahyani, N., & Missriani, M. (2020). Pengaruh Disiplin dan Profesionalisme Guru terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 200–205. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.22

Fatmasari, F. (2014). pengaruh motivasi kerja dan kemampuan mengajar guru terhadap prestasi belajar siswa pada gugus iisekolah dasar kecamatan kebayakan kabupaten aceh tengah. jurnal ilmiah didaktika, 16(02), 426-441. https://media.neliti.com/media/publications/82314-ID-pengaruh-motivasi-kerja-dan-kemampuan-me.pdf

Sidik, M. (2024). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Lingkungan Belajar Yang Inovatif. Ta’Limuna : Jurnal Pendidikan, 02(02), 93 – 101.

Suprihatin, S. (2015). upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 3(1), 73-82. DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ja.v3i1.144

Suraya, S., & Kasman, K. (2022). Kapabilitas Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Guru (Studi Deskriptif Kualitatif di SMP IT Nurul Khalifah Bima). Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(1), 130–136. https://doi.org/10.37304/enggang.v3i1.8365

Sururi, N., Hartini, N., & Munipah. (2020). Kinerja kepala sekolah di SD untuk mewujudkan "Merdeka Belajar". Pedagogia: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(3), 214–224. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedagogia

Sutikno, Y., Hosan, & Irawati. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Maitreyawira, 03(01), 1 – 7. DOI: https://doi.org/10.69607/jm.v3i1.46

Utomo, H. B., Suminar, D. R., Hamidah, H., & Yulianto, D. (2019). Motivasi Mengajar Guru Ditinjau Dari Kepuasan Kebutuhan Berdasar Determinasi Diri. Jurnal Psikologi, 18(1), 69-81. https://doi.org/10.14710/jp.18.1.69-81

Wahyudi, D. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Disiplin Kerja Guru : Pengaruhnya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI), 15(1): 61 – 65.

Wartomo, & Harahap, H. S. (2022). Pelaksanaan monitoring, evaluasi, dan pelaporan untuk penilaian kinerja manajerial kepala sekolah. Jurnal Guru Kita, 7(1), 196–211. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jgkp/article/viewFile/43958/20511

Yulia, Ahyani, N., & Wardarita, R. (2021). Pengaruh Disiplin Kerja Kepala Sekolah dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Pamator, 14(02), 122 – 127.

Downloads

Published

2025-02-05

How to Cite

Putri, S. N., Apriana, D., Nisoh, A., & Farid, R. . (2025). Discipline of the School Principal in Shaping Teacher Motivation. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 4(1), 59–68. https://doi.org/10.54150/thame.v4i1.587