Collaboration for Empowerment of Educational Services at Sultan Zainal Abidin University, Malaysia
DOI:
https://doi.org/10.54150/thame.v4i1.591Keywords:
Collaboration, International, Education, Indonesia, MalaysiaAbstract
Barriers to international collaboration include cultural differences, language, and education systems, as well as administrative, and logistical challenges, and resistance to innovation. The purpose of this community service is to enhance the quality of education through curriculum development, international collaboration, teaching innovations, and global educational awareness. Implementation method: using a PAR approach, involving all parties, with supporting media such as laptops, office supplies, activity implementation, and evaluation. The results of the activities show very positive outcomes with a significant impact on participants. Evaluations of ICFASS24, FlexS, and Mandarin Language Classes indicate high satisfaction levels, with the majority of participants rating on a scale of 5. ICFASS24 successfully expanded academic insights and developed participants' managerial skills, while FlexS was effective in building excellent personality and self-development through an Islamic psychospiritual approach. The Mandarin Language Class provided significant benefits in improving language skills and participants' global perspectives, enhancing teaching competencies, and preparing them to face global challenges. Conclusion: This service successfully enhanced the quality of education, expanded academic insights, developed skills, and prepared participants to face global challenges.
References
Aditama, W., Susanto, K. H., Akhmad, M. R., Wibowo, A., Kurniawan, P., & Pujakusuma, D. (2024). Analisis program Ausbildung: Kerjasama Indonesia-Jerman dalam upaya meningkatkan tingkat pendidikan kejuruan (Studi kasus SMKN 6 Malang). Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.17977/um063.v3.i10.2024.4
Anisa, A., Sari, Y., Nur’aini, R. D., Aqli, W., & Afgani, J. J. (2021). Penyuluhan arsitektur ramah usia bagi komunitas ibu hebat. Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknik, 4(1), 43-48. https://doi.org/10.24853/jpmt.4.1.43-48
Cahyono, G., Samsudi, S., Pramono, S. E., & Mahmud, A. (2021). Konsep Kolaboratif Perguruan Tinggi Pada Era Digital dalam Penyiapan Guru PAI di FTIK UIN Salatiga. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 428–432. Universitas Negeri Semarang. https://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/
Diana, & Hakim, L. (2020). Strategi kolaborasi antara perguruan tinggi, industri, dan pemerintah: Tinjauan konseptual dalam upaya meningkatkan inovasi pendidikan dan kreativitas pembelajaran di perguruan tinggi. In Prosiding Konferensi Nasional Ekonomi Manajemen dan Akuntansi (KNEMA) 2020 (pp. 1-14). Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Dinata, S. (2022). Pembentukan kepribadian manusia. KANZ PHILOSOPHIA, 8(2), 107-130.
Hakim, F., Chiani, S. H., & Tauhid, K. (2019). Pengaruh mempelajari bahasa asing terhadap perkembangan otak anak. Gara, 13(2), 332-337. http://journal.unmasmataram.ac.id/index.php/GARA
Hernanda, V. A., Azzahra, A. Y., & Alfarisy, F. (2022). Pengaruh penerapan bahasa asing dalam kinerja pendidikan. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(1), 88-95. https://doi.org/10.36418/jiss.v3i1.514
Kamal, M., & Widodo, T. (2018). Perencanaan dan penyelenggaraan event seminar nasional startup di industri kreatif zaman now berbasis digital business (Tinjauan aspek sumber daya manusia dan operasional). Journal of Applied Business Administration, 2(1), 116–128.
Komalasari, S., & Yuliani, T. (2020). Pengembangan kepribadian mahasiswa untuk era 5.0 [The development of students' personality for era 5.0]. Prosiding Seminar Nasional 2020 Fakultas Psikologi UMBY, 23-31.
Koroh, T. M., & Widiastuti. (2021). Kolaborasi komponen pendidikan dalam mewujudkan pembelajaran bermakna pada siswa kelas II sekolah dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 267-273.
Lubis, J. P. ., Fitri, N. Z. N., & Ridwan, S. C. . (2024). Pentingnya Menguasai Bahasa Inggris dan Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Berbahasa Inggris. Karimah Tauhid, 3(3), 3599–3605. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i3.12553
Maduwu, B. (2016). Pentingnya pembelajaran bahasa Inggris di sekolah. Jurnal Warta, 50, 1-7. https://media.neliti.com/media/publications/290612-pentingnya-pembelajaran-bahasa-inggris-d-d7c4cafd.pdf
Mali, M. G. (2020). Internasionalisasi kampus sebagai strategi perguruan tinggi dalam menghadapi era revolusi industri 4.0. Jurnal Manajemen Publik & Kebijakan Publik, 2(1), 68-78.
Maulana, A., Ashari, I. M., & Dores, A. (2023). Implementasi sistem rekomendasi pada sistem informasi seminar. Just IT: Jurnal Sistem Informasi, Teknologi Informasi dan Komputer, 13(3), 151–156. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/just-it/index
Novrianti, V., Putri, T. A., Dini, R., & Yarni, L. (2024). Perkembangan kepribadian remaja. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(4), 67-78. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i4.2128
Prehanto, A., Guntara, R. G., & Aprily, N. M. (2021). Informasi dalam seminar kurikulum. Indonesian Journal of Digital Business, 1(1), 42–48. https://ejournal.upi.edu/index.php/IJDB/index
Rahmawati, A., Rinny, S., & Rahmi, S. (2024). Peran Kolaborasi dalam Perguruan Tinggi. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5 (6), 8161-8175. http://doi.org/10.54373/imeij.v5i6.2273
Riyanti, Y., Nurmalisa, Y., & Rohman, R. (2024). Faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan kepribadian peserta didik. JALAKOTEK: Journal of Accounting Law Communication and Technology, 1(1), 36-41.
Rizal Rifa’i, M., & Hafidhoh, N. (2022). Pengembangan kepribadian anak melalui pendidikan karakter di Madrasah Ibtidaiyah. Awwaliyah: Jurnal PGMI, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v5i1.920
Saptoyo, R. D. A., Nailufar, N. N., & Tim Redaksi. (2020, December 29). Seminar: Pengertian, tujuan, syarat, ciri, fungsi, dan unsur. Kompas.com. https://www.kompas.com/skola/read/2020/12/29/221027369/seminar-pengertian-tujuan-syarat-ciri-fungsi-dan-unsur?page=all
SPADA UNS. (n.d.). SEMINAR 2021. SPADA UNS. https://spada.uns.ac.id/mod/assign/view.php?id=151209
Wijiharta, W., Hadi, S. N., Murtiyani, S., & Muhajirin. (2021). Kolaborasi perguruan tinggi untuk meningkatkan peran mitra strategis. JalinMas: Jurnal Kolaborasi dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 1-8.
Wijiharta, W., Yohana, A., Muhajirin, M., & Khairawati, S. (2021). Kerjasama Perguruan Tinggi dalam Pembinaan Skill Mahasiswa: Literatur Review. AT-TAUZI’ : Jurnal Ekonomi Islam, 21(1), 1–17.
Yuliyani, A., Subuki, M., Darmadi, D., Prasna, A. D., Asmu'i, & Furqon, A. A. (2023). Tantangan kerja sama internasional bidang pendidikan tinggi Islam (Studi kasus: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, UIN Walisongo Semarang, dan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 1131-1154. https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.3940
Zebua, E. K., Waruwu, N., & Santosa, M. (2024). Pengaruh Nilai-Nilai Kebudayaan terhadap Pembentukan Kepribadian Manusia: Tinjauan Psikologi Perkembangan. Scientificum Journal, 1(3), 138–149. https://doi.org/10.37985/sj.v1i3.11

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tegar Alhilal Hamdi, Aziz Nugroho2, Farhan Anugrah, Andri Eko Prasetyo, Amiroh, Abdullah Ibrahim6

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.