Rehabilitasi Sekolah Dalam Mengatasi Masalah Siswa Di SMP Sabilul Muttaqin Tamberu Barat Sokobanah Sampang

Authors

  • Zainur Rahman Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Achmad Wahyudi Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah Dan Komonikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Ach. Baidowi Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/thame.v1i2.72

Keywords:

Rehabilitation, School, Problems, Students

Abstract

School rehabilitation is an effort made by schools to overcome problems that exist in schools, including student problems. The purpose of this study was to describe the identification of problems and problem solving of students in Junior high school Sabilul Muttaqin Sampang. The research method is qualitative with an analytical study approach. Data collection techniques with interviews, observation and documentation. Data processing techniques with reduction, data presentation and conclusion. Technique of data validity by triangulation of sources and techniques.

The results showed: (1) identification of student problems, including: discipline or activeness in school, school uniforms, student quantity, dislike of subject matter, dislike of teachers, bad ethical problems, and disobedience to school rules. (2) Handling student problems, among others: first with a face to face approach by giving directions and warnings to students. Second, giving awards to students who are disciplined and give punishment to students who are not disciplined (problematic).. The third is holding Muhadhoroh Bersama activities once a week. And fifth, providing guidance and counseling to students who have severe problems at school.

References

________.123dok.com. Pengertian dan Jenis-Jenis Masalah Murid Sekolah Dasar. https://text-id.123dok.com/document/lzg2j4o2y-pengertian-dan-jenis-jenis-masalah-murid-sekolah-dasar-modul-bimbingan-konseling-badar-pdf.html, di akses pada tanggal 20 Juli 2022.

Albarado, A. P., & Eminita, V. (2020). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Mts Khazanah Kebajikan. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 06(02). 167-178.

Anggraini, S., Siswanto, J., & SUkamto. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward And Punishment Bagi Siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang. Mimbar Undiksa, 07(03). 221-230.

Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(02). 117-135.

Budiyanto, U. (n. d). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Pada Siswa Kelas Iv SD Negeri Bibis Bangunjiwo Kasihan Bantul. http://repository.upy.ac.id/281/1/Artikel%20Unggul%20%2811144600098%29.pdf. Di akses pada tanggal 23 Juli 2020.

Dasmaniar. (2018). Survey Tentang Masalah-Masalah Yang Dihadapai Oleh Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Inuman. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 01(01). 65-78.

Distya, D., Nursalim, M. Pratiwi, T. I., & Setiawan, D. Studi Tentang Pengentasan Masalah Siswa Pada Keluarga Broken Home Di Smta Negeri Kabupaten Sidoarjo Tahun 2012-2013. Jurnal BK Unesa, 03 (01). 14-24.

Fadhilah, S. S., (n.d). Peranan Guru Dalam Mengidentifikasi Masalah Peserta Didik Di Sekolah Dasar Dan Bentuk Bimbingannya. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/6055/31_Siti%20S.Fadhilah.pdf;sequence=1 di akses pada tanggal 21 Juli 2022.

Fawaid, M. M. (2017). Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa. Jurnal Civic Hukum, 02(01), 9-20.

Flora, H. S. (2019). Etika Dan Tata Tertib Disiplin Mahasiswa. Jurnal Law Pro Justitia, IV (02), 22-41.

Halim, E. M., &Ervina, I. (2014). Persepsi Siswa Tentang Fungsi Bimbingan Konseling Di Sekolah. Insight, 10 (02). 118-125.

Hanifah, H., Susanti, S. S., & Adji, A. S. (2020). Perilaku Dan Karateristik Peserta Didik Berdasarkan Tujuan Pembelajaran. Manazhim: Jurnal Manajemendan Ilmu Pendidikan, 2(1), 105–117.

Harahap, M. (2016). Esensi Peserta Didik Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Al-Thariqah, 1(1), 140–156.

Hasanah, N. (2016). Upaya Guru Dalam Mengatasi Siswa Berkesulitan Belajar Matematika Di Kelas Iv Sdit Ukhuwah Banjarmasin. Jurnal PTK & Pendidikan, 02(02). 27-34.

Heriyansyah. (2018). Guru Adalah Manajer Sesungguhnya Di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 01(01). 116-127.

Jahari, J., Khoiruddin, H., & Nurjanah, H. (2018). Manajemen Peserta Didik. Jurnal Islamic Education Manajemen, 3(2), 170–180.

Jannah, F., Nurhasin, B., & Wahyudi, A. (2022). Upaya Sekolah Dalam Meminimalisir Keterlambatan Masuk Kelas Siswi Kelas VIII Di MTS Al-Mardliyyah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.54150/thame.v1i1.45

Juniarto, A. L., Hasyim, A., & Abdulhay, Z. (n.d). Pengaruh Tata Tertib Sekolah Untuk Tidak Membawa Handphone Berkamera Terhadap Kenyamanan Belajar Pada

Smp Negeri 7 Kotabumi. https://media.neliti.com/media/publications/247099-none-ed4174ea.pdf. Di akses pada tanggal 22 Juli 2022.

Magdalena, I., Asfari, A. I., Firstariza, A., & Rafiq, R. (2020). Analisis Karakter Dan Perkembangan Peserta Didik. In EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains (Vol. 2, Issue 3). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Maisaro, A., Wiyono, B. B., & Arifin, I. (2018). Manajemen Program Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 01(03). 302-312.

Masrizal, & Munadar, M. H. (2019). Identifikasi Siswa Bermasalah Dengan Menggunakan Metode Rough Set (Studi Di Sma N 4 Pariaman). Informatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Sains dan Teknologi, 07(02). 90-99.

Mubarok, N. A., & Butar, H. F. B. (2021). Jenis-Jenis Dan Penerapan Program Rehabilitasi Terhadap Narapidana Kasus Narkoba Pada Lembaga Pemasyarakatan Khusus Narkotika Di Indonesia. Journal of Correctional Issues, 04(02). 172-182.

Nidawati. (2020). Penerapan Peran Dan Fungsi Guru Dalam Kegiatan Pembelajaran. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10 (2). 136-152.

Norlela, Norhayatun, & Anggraini, R. Y., (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Kebiasaan Belajar Siswa Di Sma Negeri 1 Kota Besi. Jurnal Paedagogie, 08(01), 31-38.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 03(02). 333-352.

Pratiwi, S. S., Rustiyarso & Imran. (2022). Analisis Penyebab Perilaku Menyimpang Terlambat Pada Siswa Sma Negeri 4 Sungai Raya. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11 (08). 1-8.

Raihan. (2019). Penerapan Reward dan Punishment Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Pendidikan Agama Islam Terhadap Siswa SMA di Kabupaten Pidie. Dayah: Journal of Islamc Education, 02(01), 115-130.

Ramlah. (2018). Pentingnya Layanan Bimbingan Konseling Bagi Peserta Didik. Jurnal Al-Mau’izhah, 01(01). 70-76.

Sugara, R., Soemantoro, & Izza, Y. P., (n.d). Meningkatkan Kesadaran Siswa Terhadap Pentingnya Norma Dan Nilai-Nilai Kesopanan Melalui Pendidikan Kewarganegaraan Di Lingkungan Mts Tauhidiyah 2 Senganten Kec.Gondang,Kab Bojonegoro Tahun Pelajaran 2012/2013. http://repository.ikippgribojonegoro.ac.id/664/1/Jurnal%20Robbi%20Sugara.pdf. di akses pada tanggal 23 Juli 2022.

Susanti, L. (2013). Meningkatkan Kemampuan Memakai Seragam Sekolah Melalui Media Model Bagi Anak Tunagrahita Ringan. E-JUPEKhu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 01(02). 92-121.

Ulva, N., Ahmad, N., & Fitriana. (2020). Sikap Siswa Dalam Penggunaan Seragam Sekolah Di Smp Negeri 13 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 05(03). 37-50.

Utami, F. N. (2020). Peranan Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1). https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Wendari, W. N., Badrujaman, A., & Sismiati, A. (2016). Profil Permasalahan Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri di Kota Bogor.

Widyawati, T., Asyik, B., & Nugraheni, I. L., (n.d). Menurunnya Jumlah Siswa Sd Negeri 1 Desa Rukti Sediyo Kecamatan Raman Utara Kabupaten Lampung Timur. https://media.neliti.com/media/publications/248869-menurunnya-jumlah-siswa-sd-negeri-1-desa-31ae8f37.pdf. Di akses pada tanggal 22 Juli 2022.

Wini. (2020). Peran Guru Dalam Menangani Pelanggaran Disiplin Siswa Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 02 Tembilahan Kota. Asatiga: Jurnal Pendidikan, 01(01). 1-17.

Yuwono, I. (2019). Rasio Sekolah Dengan Siswa Berpengaruh Pada Hasil Ujian Nasional. Jurnal Pendidikan, 02(04). 625-630.

Downloads

Published

2022-08-05

How to Cite

Rahman, Z. ., Wahyudi, A. ., & Baidowi, A. (2022). Rehabilitasi Sekolah Dalam Mengatasi Masalah Siswa Di SMP Sabilul Muttaqin Tamberu Barat Sokobanah Sampang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 1(2), 63–76. https://doi.org/10.54150/thame.v1i2.72