Hubungan Kepercayaan Diri (Self Confidence) Mahasiswa Dengan Hasil Belajar Pengembangan Kurikulum Menggunakan Sistem Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj)

Authors

  • Muhamad Sukri Situmeang Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta
  • Marjuki Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v2i1.16

Keywords:

self confidence, learning outcomes, and distance learning (DL)

Abstract

This study aims to describe and examine the relationship between student self-confidence and learning outcomes using the distance learning system (PJJ) during the Covid-19 pandemic. The research method used is descriptive with a correlation form. The population in this study were all students of the Islamic Education (KI) STAI Publisistik Thawalib study program, in Jakarta. The sample used was 21 students who took the Curriculum Development course later. Based on the results of the research obtained, it is concluded that there is a relationship between student self-confidence and the distance learning system (PJJ,) and the learning outcomes of the Curriculum Development course during the Covid-19 period. The instrument in this study used the form of test questions, a description of learning outcomes,s and the form of non-test questions on the self-confidence scale. The results showed that there was a positive relationship between self-confidence and student learning outcomes, with the influence of self-confidence by 75.7% on student learning outcomes while 24.3 influenced by factors outside of self-confidence.

References

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 156-170.

Herawati. (2018). Memahami Proses Belajar Anak. Bunayyah: Jurnal Pendidikan Anak, 04(01), 27-48. doi: http://dx.doi.org/10.22373/bunayya.v4i1.4515

Heris, E, & Sumarno. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Hidayati, S. R. N. & Savira, S. I. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri Dan Kepercayaan Diri Dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Moderator Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 08(03), 1-11.

Pane, A. & Dasopang, M. D. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Fitrah Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 03(02), 333-352.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 32 tahun 2013, tentang Standar Nasional Pendidikan Indonesia.

Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia No. 44 Tahun 2015, tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi.

Perdana, F. J. (2019). Pentingnya Kepercayaan Diri Dan Motivasi Sosial Dalam Keaktifan Mengikuti Proses Kegiatan Belajar. Jurnal Edueksos, VIII(02), 70-87.

Pratiwi, I. D., & Laksmiwati. (2016). Kepercayaan diri dan kemandirian belajar pada siswa SMA Negeri “X”. Jurnal Psikologi Teori dan Terapan. 7(1), 43-49.

Rahayu, S. (2014). Mengatasi Masalah Kepercayaan Diri Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok. Skripsi. Program Stara 1 Universitas Negeri Semarang UNNES.

Sari, L. D. (2016). Peningkatan Kepercayaan Diri Layanan Konseling Kelompok (Roleplaying) Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro Tahun Pelajaran 2015/2016. Disertai. Program Pendidikan Bimbingan Dan Konseling Universitas Lampung

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Downloads

Published

2021-04-05

How to Cite

situmeang, sukri, & Al-Jawi, M. (2021). Hubungan Kepercayaan Diri (Self Confidence) Mahasiswa Dengan Hasil Belajar Pengembangan Kurikulum Menggunakan Sistem Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj). Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 2(1), 29–38. https://doi.org/10.54150/thawalib.v2i1.16