Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Citra Aulia Uzliva Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta
  • Albi Fadillah Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v4i2.235

Keywords:

Class management, Motivation, Learning, Students

Abstract

The aim of the research is to describe classroom management and its impact on student learning motivation. The research method is qualitative through a case study approach. Data collection techniques using interviews, documentation, and observation. Data analysis techniques with reduction, data presentation, and conclusions. Data validity techniques using triangulation of sources and techniques. The research results show (1) classroom management: (a) planning: making semester plans, making motivational words, praying before learning, taking student attendance, and arranging seating. (b) organizing: forming a class structure and scheduling class cleaning pickets. (c) implementation: the learning process is going well. (d) controlling: asking and ensuring the learning process. (2) impact: students are happy, feel at home in class, don't joke around, and participate in learning well.

References

Abdullah, R. (2016). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 04(01), 35 – 49.

Astuti. (2019). Manajemen Kelas Yang Efektif. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 09(02), 892 – 907.

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 05(02), 93 – 196.

Faturrohman, P. (2017). Strategi Belajar Mengajar. Bandung, PT Refika Aditama.

Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang. JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 04(01), 47 – 53.

Hidayatullah, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Manajemen Kelas terhadap Hasil Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 03(04), 1451 – 1459.

Hidayatullah, N. ., Marsidin, S. ., & Sulastri, S. . (2022). Studi Literatur: Manajemen Kelas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa . Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 10980–10986. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10177

Isnanto, Ilham, A., & Lakita, N. (2020). Pengendalian Tingkah Laku Siswa Melalui Pendekatan Manajemen Kelas. JAMBURA Journal of Edcational Management, 01(01), 27 – 40.

Jamaludin, U., Pribadi, R. A., & Fijriyah, W. (2023). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3317 - 3326. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1024

Kurni, D. K., & Susanto, R. (2018). Pengaruh Keterampilan Manajemen Kelas Terhadap Kualitas Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar Pada Kelas Tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 02(01), 39 – 45.

Laksmitaningtyas, A. (2020). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Iklim Sekolah Dengan Perilaku Membolos. Psikoborne0, 08(01), 57 – 62.

Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 04(02), 87 – 97.

Nurfaliza, & Hindrasti, N. E. K. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 04(02), 96 – 107.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0”, 289 – 302.

Sadid, D. D. (2022). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di MAN 1 Tangerang Selatan. Skripsi. Program Studi Manajemen Pendidikan Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Uin Syarif Hidayatullah Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/63387/1/DETRY%20DAFA%20SADID_11170182000003%20%28Watermark%29.pdf

Salabi, A. (2016). Konsepsi Manajemen Kelas: Masalah Dan Pemecahannya. Jurnal Tarbiyah (Jurnal Ilmiah Kependidikan), 05(02), 69 – 78.

Saputri, N., & Hadi, I. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Keterampilan Menyimak Intensif Bahasa Inggris Siswa Kelas XI SMAN 15 Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(4), 15-20. https://doi.org/10.5281/zenodo.6354906

Saryati & Sakban, A. (2020). Fungsi Controlling dan Evaluasi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMPN 1 Lembar Lombok Barat. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 08(02), 139 – 147.

Segara, R., & Akrim. (2022). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA Muhammadiyah 18 Sunggal. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 03(02), 96 – 103.

Shalihah, A. (2018). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SMP Negeri 1 Manggeng (Abdya). Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/9265/1/oke.pdf

Yusuf, B. B. (2017). Konsep dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 01(02), 13 – 20.

Zaini, M. (2013). Implementasi Fungsi Manajemen dalam Pengembangan Pendidikan Multikultural. Edu Islamika, 04(02). 281–315.

Zendrato, J. (2016). Tingkat Penerapan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dalam Pelaksanaan Pembelajaran di Kelas Suatu Studi Kasus di SMA Dian Harapan Jakarta. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 58–73. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p58-73

Downloads

Published

2023-10-05

How to Cite

Uzliva, C. A. ., & Fadillah, A. . (2023). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 4(2), 83–94. https://doi.org/10.54150/thawalib.v4i2.235

Most read articles by the same author(s)