Komunikasi Positif Dalam Pengasuhan Anak Usia Dini

Authors

  • Isna Siskawati Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/altahdzib.v2i1.197

Keywords:

Positive communication, parenting, early childhood

Abstract

The purpose of this study is to recommend readers to change their parenting communication style from traditional communication style to positive communication. Qualitative research methods with a library study approach. Data collection techniques with documentation. Data reduction processing techniques, presentation and conclusion. The results of the study show: positive communication steps in early childhood care are obtained: (1) leaving traditional communication styles: by changing the message of communication to children. (2) use the message "I" to convey thoughts and feelings: serves to convey facts (3) reads children's body language: understands children's movements (4) becomes an active listener: respects children's opinions and words. (5). Change negative language to positive language: to change a child's bad habits.

References

Bukhari, I.B.I. (2013). Yuk, Jadi Orang Tua Shalih! Sebelum Meminta Anak Shalih. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Cristy, Y. (2017). Perkembangan Bahasa Pada Anak. Pentas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 03(02), 57-63.

Kurniati, E. (2017). Perkembangan Bahasa Pada Anak Dalam Psikologi Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(03), 47-56.

Lestari, S., Dewi, A. D., Rahayu, F. A., Yashinta, E. N., Avianti, K. B., & Purwanto, A. (2021). Komunikasi Positif Dalam Pengasuhan Anak Prasekolah. Jurnal Abdimas, 4 (02), 12-23

Nasehudin. (2015). Pembentukan Sikap Sosial Melalui Komunikasi Dalam Keluarga. Jurnal Edueksos, 4(1), hal 1-19.

Noe’man, R. R. (2013). Amazing Parenting, Menjadi Orang Tua Asyik, Membentuk Anak Hebat!. Noura Books. Jakarta: PT. Mizan Publika.

Novrinda, N. K., & Yulidesni. (2017). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan. Jurnal Potensia, 2(1), 39 – 46.

Santrock, J. W. (2012). Life-Span Development (Perkembangan Masa Hidup). Jakarta: Erlangga.

Suciati. (2017). Peran Orang Tua Dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Thufula, 5 (2), 359-374.

Tafsir, A. (2014). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Rosdakaeya.

Downloads

Published

2023-05-05

How to Cite

Siskawati, I. (2023). Komunikasi Positif Dalam Pengasuhan Anak Usia Dini. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v2i1.197