Dukungan Orang Tua pada Program Bimbingan Konseling dan Disiplin Siswa

Authors

  • Titin Syuhadatina Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Eva Rosita Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Muhyatun Institut Agama Islam Al-Khairat Pamekasan
  • Sari Nusantara Putri Institut Agama Islam Al-Khairat Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.54150/thame.v3i2.489

Keywords:

Parents, Students, Guidance and Counseling

Abstract

The implementation of character education focused on discipline at MTs Tanwirul Ulum involves the enforcement of school regulations such as morning flag ceremonies, complete uniforms, punctuality, and the active role of guidance counselors in addressing students' behavior that is not yet optimal. The purpose of this study is to explain and describe the support provided by parents and guidance counselors in disciplining students. This research uses a qualitative approach and case study method, utilizing interviews, observations, and documentation. Data analysis includes condensation, data presentation, and conclusion drawing. The results of the study show that parental support in improving the guidance counseling program and student discipline includes open communication with counselors regarding the child's development and issues, involvement in counseling activities, and creating a conducive learning environment at home. Additionally, parents collaborate with the school through regular meetings with the guidance counselors. In improving student discipline, parents set an example of disciplined behavior, participate in school activities, maintain communication with teachers, provide guidance or reprimands when necessary, offer encouragement, praise achievements, establish clear rules at home, and teach empathy and the importance of discipline in life.

References

Aminah, S. (2021). Sinergitas Guru dan Orang Tua Dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i1.186

Anggraini, A. J. (2014). Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas V SD Negeri I Parangtritis: Studi kasus (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta. https://eprints.uny.ac.id/13814/1/Skripsi_Arum%20Junia%20Anggraini_09108244031.pdf

Apriati, Y., & Widaty, C. (2021). Kerjasama Orang Tua Dan Sekolah Dalam Mewujudkan Harmoni pada PAUD Rumah Belajar Senyum di Banjarmasin. Sosietas, 11(10), 1023-1034. https://ejournal.upi.edu/index.php/sosietas/

Arini, N. W. (2020). Pentingnya Komunikasi Guru Dengan Orang Tua Dalam Membangun Karakter Peserta Didik. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 7(2), 154-159. https://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/GW

Arsyad, S., Saliha, H., & Sulitiyas, U. (2017). Peran Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak (Studi Desa Mantang Besar Kabupaten Bintan). Jurnal Pendidikan, 1(1), 7-17.

Bimantara, A. M. (2024, Juni 25). Peran Orang Tua Dalam Mendukung Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/ariyabimantarammi4139/6679ef31c925c44e2346e7e2/peran-orang-tua-dalam-mendukung-layanan-bimbingan-konseling-di-sekolah

Fimala, Y., Neviyarni, S., & Murni, I. (2021). Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Memotivasi Peserta Didik Sekolah Dasar Di Masa Pandemi. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(1), 44-48. https://doi.org/10.29210/02927jpgi0005

Hamdani, N. A., Iskandar, J., & Japari, A. H. (2021). Pengaruh Komunikasi Guru Dengan Orang Tua Terhadap Minat Orang Tua Menyekolahkan Anak Dalam Mewujudkan Perilaku Belajar Siswa (Penelitian di MI Al-Jamila Kecamatan Sukaresmi Kabupaten Garut). Khazanah Akademia, 5(1), 21-30.

Handayani, I., & Hasrul, H. (2021). Analisis Kemitraan Guru Dan Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Berdasarkan Kurikulum 2013 di SMA. Jurnal Pembangunan dan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 9(1), 1-12. https://doi.org/10.21831/jppfa.v9i1.42455

Kurniawaty, I., Faiz, A., & Yustika, M. (2021). Pemberian Motivasi Belajar pada Anak Melalui Peran Orang Tua. Jurnal Basicedu, 6(1), 34–41. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1869

Lestari, R. T., & Khotimah, N. (n.d.). Pemberian Reward Oleh Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Anak Kelompok B (Studi deskriptif pada RA Islam Intan Tambaksari Surabaya). PG PAUD, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya. https://core.ac.uk/download/pdf/230643958.pdf

Losa, J., Tasik, F., & Purwanto, A. (2018). Peranan Orang Tua Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Akibat Meminum Alkhohol Cap Tikus (Studi Kasus di Desa Talawaan Kecamatan Talawaan Kabupaten Minahasa Utara). Jurnal Administrasi Publik, 1(043). Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/JAP/article/view/17063

Marzuki, G. A., & Setyawan, A. (2022). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(4), 53-62.

Ngewa, H. M. (2019). Peran Orang Tua Dalam Pengasuhan Anak. Ya Bunayya, 1(1), 96-115.

Pusitaningtyas, A. (2016). Pengaruh Komunikasi Orang Tua Dan Guru Terhadap Kreativitas Siswa. Proceeding of ICECRS, 1, 935-942. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.632

Puspito, I., & Rosiana, R. (2022). Pentingnya Peran Orang Tua Mendidik Anak. Inculco Journal of Christian Education, 2(3), 298-311.

Rahman, A., Rambe, A. R., & Triana, R. (2022). Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Perkembangan Peserta Didik. PEMA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 149-158. https://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/pema

Rospida, A. (2015). Hubungan Guru Dan Orang Tua Siswa Dan Pengaruhnya Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri Bontoharu Kabupaten Kepulauan Selayar. Skripsi, Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Makassar. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/1660-Full_Text.pdf

Sarie, F. N. (2014). Peran Keluarga Dalam Menciptakan Lingkungan Pendidikan Yang Kondusif Bagi Anak. In Prosiding Seminar Nasional (pp. 45-55).

Wuryaningsih, & Prasetyo, I. (2022). Hubungan Keteladanan Orang Tua Dengan Perkembangan Nilai Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3180-3192. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2330

Zariayufa, K., Cahyadi, S., & Witriani, W. (2022). Peran Dukungan Orang Tua, Guru & Teman Sebaya terhadap Keterlibatan Siswa SMK dalam Pembelajaran Daring . Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 973–980. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3018

Downloads

Published

2024-08-05

How to Cite

Syuhadatina, T. ., Rosita, E., Muhyatun, M., & Putri, S. N. . (2024). Dukungan Orang Tua pada Program Bimbingan Konseling dan Disiplin Siswa . Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 3(2), 121–129. https://doi.org/10.54150/thame.v3i2.489