Penanaman Karakter Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Madinatunnajah Cilimus Kuningan
DOI:
https://doi.org/10.54150/alirsyad.v2i2.230Keywords:
Education, Character, Madrasah IbtidaiyahAbstract
The aim of the research is to describe and explain Character Cultivation in Madrasah Ibtidaiyah Madinatunnajah Cilimus Kuningan Students. Qualitative research method through case studies. Data collection techniques: interviews, observation and documentation. Data processing techniques: reduction, data presentation and conclusion drawing. Data validity techniques: triangulation of sources and techniques. Research results: (1) religious character: prayer, women's program and tadarus. (2) honest character: not cheating. (3). Tolerance character: respecting differences. (4). Disciplined character: obeying the rules. (5). Hard working character: doing tasks. (6). Creative character: giving creative tasks. (7). Independent character: does not depend on other people. (8). Character that cares about the environment: cares about school. (9) democratic character: providing equal opportunities. (10). Social caring character: caring about others.
References
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 02(01), 21-33.
Amaniyah, I. F., & Nasith, A. (2022). Upaya Penanaman Karakter Peduli Sosial Melalui Budaya Sekolah Dan Pembelajaran IPS. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 01(02), 81-95.
Husna, L. (2017). Pendidikan Karakter Mandiri Pada Siswa Kelas IV SD Unggulan Aisyiyah Bantul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(06), 964-974.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 04(01), 59-68.
Jannah, M. (2019). Metode Dan Strategi Pembentukan Karakter Religius Yang Diterapkan Di SDTQ-T An Najah Pondok Pesantren Cindai Alus Martapura. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 04(01), 77-102.
Komalasari, K., & Saripudin, D. (2017). Pendidikan karakter konsep dan aplikasi living values education. Bandung: PT Refika Aditama.
Luthfiyah, R., & Zafi, A. A. (2021). Penanaman Nilai Karakter Religius Dalam Perspektif Pendidikan Islam Di Lingkungan Sekolah RA Hidayatus Shibyan Temulus. Jurnal Golden Age, 05(02), 513-526.
Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras. Rausyan Fikr, 15(01), 79-96.
Nova, D. D. R., & Widiastuti, N. (2019). Pembentukan Karakter Mandiri Anak Melalui Kegiatan Naiktransportasi Umum. Jurnal Comm-Edu, 02(02), 113-118.
Rahmat, N., Sepriadi, & Daliana, R. (2017). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Melalui Guru Kelas Di SD Negeri 3 Rejosari Kabupaten Oku Timur. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 02(02), 229-244.
Rawanoko, E. S., & Wuryandani, W. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Demokratis Melalui Pembelajaran Ppkn Pada Siswa Kelas XII. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 04(02), 187-196.
Suryanto, E., Wiyono, & Setiyono, A. (2017). Pembentukan Karakter Kerja Keras Pada Siswa Melalui Kegiatan Hizbul Wathan (Studi Kasus di SMK Muhammadiyah 2 Sukoharjo). Historika, 20(01), 22-31.
Utami, R. D., & Fitriyani, R. W. (2017). Membangun Karakter Kreatif pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Kegiatan Pembuatan Kerajinan Recycle. Uricol: The 6th University Research Colloquium 2017 Universitas Muhammadiyah Magelang.
Yaumi, M. (2014). Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Prenadamedia Group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amin Sobar, Siti Aminah; Mahmudah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.