Penanaman Karakter Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Madinatunnajah Cilimus Kuningan

Authors

  • Amin Sobar Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta
  • Siti Aminah Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta
  • Mahmudah Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/alirsyad.v2i2.230

Keywords:

Education, Character, Madrasah Ibtidaiyah

Abstract

The aim of the research is to describe and explain Character Cultivation in Madrasah Ibtidaiyah Madinatunnajah Cilimus Kuningan Students. Qualitative research method through case studies. Data collection techniques: interviews, observation and documentation. Data processing techniques: reduction, data presentation and conclusion drawing. Data validity techniques: triangulation of sources and techniques. Research results: (1) religious character: prayer, women's program and tadarus. (2) honest character: not cheating. (3). Tolerance character: respecting differences. (4). Disciplined character: obeying the rules. (5). Hard working character: doing tasks. (6). Creative character: giving creative tasks. (7). Independent character: does not depend on other people. (8). Character that cares about the environment: cares about school. (9) democratic character: providing equal opportunities. (10). Social caring character: caring about others.

References

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 02(01), 21-33.

Amaniyah, I. F., & Nasith, A. (2022). Upaya Penanaman Karakter Peduli Sosial Melalui Budaya Sekolah Dan Pembelajaran IPS. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 01(02), 81-95.

Husna, L. (2017). Pendidikan Karakter Mandiri Pada Siswa Kelas IV SD Unggulan Aisyiyah Bantul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(06), 964-974.

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 04(01), 59-68.

Jannah, M. (2019). Metode Dan Strategi Pembentukan Karakter Religius Yang Diterapkan Di SDTQ-T An Najah Pondok Pesantren Cindai Alus Martapura. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 04(01), 77-102.

Komalasari, K., & Saripudin, D. (2017). Pendidikan karakter konsep dan aplikasi living values education. Bandung: PT Refika Aditama.

Luthfiyah, R., & Zafi, A. A. (2021). Penanaman Nilai Karakter Religius Dalam Perspektif Pendidikan Islam Di Lingkungan Sekolah RA Hidayatus Shibyan Temulus. Jurnal Golden Age, 05(02), 513-526.

Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras. Rausyan Fikr, 15(01), 79-96.

Nova, D. D. R., & Widiastuti, N. (2019). Pembentukan Karakter Mandiri Anak Melalui Kegiatan Naiktransportasi Umum. Jurnal Comm-Edu, 02(02), 113-118.

Rahmat, N., Sepriadi, & Daliana, R. (2017). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Melalui Guru Kelas Di SD Negeri 3 Rejosari Kabupaten Oku Timur. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 02(02), 229-244.

Rawanoko, E. S., & Wuryandani, W. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Demokratis Melalui Pembelajaran Ppkn Pada Siswa Kelas XII. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 04(02), 187-196.

Suryanto, E., Wiyono, & Setiyono, A. (2017). Pembentukan Karakter Kerja Keras Pada Siswa Melalui Kegiatan Hizbul Wathan (Studi Kasus di SMK Muhammadiyah 2 Sukoharjo). Historika, 20(01), 22-31.

Utami, R. D., & Fitriyani, R. W. (2017). Membangun Karakter Kreatif pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Kegiatan Pembuatan Kerajinan Recycle. Uricol: The 6th University Research Colloquium 2017 Universitas Muhammadiyah Magelang.

Yaumi, M. (2014). Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2023-09-14

How to Cite

Sobar, A., Aminah, S. ., & Mahmudah, M. (2023). Penanaman Karakter Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Madinatunnajah Cilimus Kuningan. Al Irsyad: Jurnal Studi Islam, 2(2), 109–118. https://doi.org/10.54150/alirsyad.v2i2.230

Most read articles by the same author(s)