Penerapan Pemahaman Hadits-Hadits Pendek Dalam Membentuk Prososial Anak Di RA-B Al-Mardiyah Waru Pamekasan

Authors

  • Nurul Khalifatul Jannah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Eva Rosita Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.54150/altahdzib.v1i2.107

Keywords:

Short Hadiths, Prosocial, Raudatul Athfal

Abstract

The application of understanding short hadiths in shaping the prosocial behavior of children at RA-B Al-Mardiyah needs to be developed in accordance with the behavior exemplified by the Prophet. . So the researchers took the initiative to conduct research at the institution with the aim of knowing the application of understanding short hadiths in shaping children's prosocial behavior and to find out the forms of children's prosocial behavior in RA-B Al- Mardiyah. The approach used in this research is qualitative with the type of case study research. While the data collection using observation, interviews, and documentation. The analysis used is data reduction techniques, data presentation, and conclusions.

The results of the study indicate that (1) the method used by teachers at RA-B Al- Mardiyah through the 6M method, namely, reciting words, repeating readings, alternating reading between teachers and students, reciting together, moving both hands and sing with joy. (2) Forms of children's prosocial behavior include helping behavior, sharing, working together, donating, being honest, generous and prioritizing the rights and welfare of others.

References

Baidowi, A. (2020). Penanaman Karakter Pada Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Terpadu Islam. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(03).

Desmita. (2019). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya

Evi, Y. (2017). Peningkatan Perilaku Jujur Melalui Permainan Rakyat Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di PAUD Dipasidi. Jurnal Untan.

Fauziddin, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Kerja Sama melalui Kegiatan Kerja Kelompok Pada Anak Kelompok A TK Kartika Salo Kabupaten Kampar. Jurnal PGPAUD STKIP PTT, 2 (01).

Handayani, Dkk. (2011). Metode Gerakan dalam Menghafal Hadits. Jakarta: An-Nahl.

Himmah, F. & Rahmanawati, F. Y. (2013). Perilaku Prososial Anak Usia Dini di Sentra Bermain Peran TK Al-Furqan Jember. Jurnal Insight, 09(01). 1-15.

https://anggunpaud.kemdikbud.go.id/berita/Menumbuhkan Perilaku Pro Sosial pada Anak, diakses pada tanggal 03/03/22 pukul 20:25 WIB

Ilham, N. (2020). Upaya Kiai Dalam Meningkatkan Prilaku Prososial Santri Melalui Bimbingan Keagamaan di Pondok Pesantren Al-Fattah Kecamatan Talang Padang Kabupaten Tanggamus. Skripsi, UIN Raden Intan Lampung

Lubis, M. (2020). Implementasi Pembelajaran Berbasis Multimedia Dalam Hafalan Hadits-Hadits Pendek Di Ra. Darul Adib Menteng Medan. Tesis: UIN Sumatera Utara

Muhammedi. (2017). Peran Raudatul Athfal (RA) Dalam Membina Generasi Yang Berkarakter. Jurnal Raudlah, V (01).

Nassori, F. (2008). Psikologi Sosial Islami. Malang: Refika Aditama

Saputra, A. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(02).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Ulum. M. (2021). Pendekatan Studi Islam: Studi Perilaku Berderma Masyarakat, Gaya Hidup Dan Perilaku Konsumen Masyarakat Kelurahan Bugih Pamekasan Dalam Tinjauan Hukum Islam. Jurnal Istiqro: Jurnal Hukum Islam, Ekonomi dan Bisnis, 7(02), 172-188.

Zahro, I. F. (2017). Pengaruh Pelatihan Empati Melalui Kartu Ekspresi Emosi Terhadap Perilaku Menolong Dan Perilaku Agresif Pada Anak Prasekolah. JCE 01(01).

Downloads

Published

2022-11-05

How to Cite

Khalifatul Jannah, N., & Rosita, E. . (2022). Penerapan Pemahaman Hadits-Hadits Pendek Dalam Membentuk Prososial Anak Di RA-B Al-Mardiyah Waru Pamekasan. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 63–76. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v1i2.107