Teknik Modeling untuk Membentuk Perilaku Menolong dan Sopan Santun Siswa

Authors

  • Nor Fadilah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Asyaari Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Eva Rosita Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Dirga Ayu Lestari Sekolah Tinggi Agama Islam KH. Abdul Kabier Serang Banten

DOI:

https://doi.org/10.54150/altahdzib.v3i1.305

Keywords:

Modeling Techniques, Behavior, Helping, Politeness, Raudhatul Athfal

Abstract

The research aims to explain and describe modeling techniques, polite behavior, and the impact of modeling techniques on students' helping and polite behavior at Raudhatul Athfal Nurul Hidayah Pemakasan. The research method is qualitative through a case study approach. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. Data processing techniques involve condensation, data presentation, and drawing conclusions. Data validity techniques include credibility. Research findings: (1) Modeling techniques: Attention Stage with student conditioning, attracting students' attention through singing and guessing games, and demonstrating helpful and polite behavior. Retention Stage involves recalling demonstrations and applying behavior. The reproduction Stage involves repeating behavior and giving tasks. The motivation Stage involves giving rewards and punishments. (2) Polite and courteous behavior: students helping each other in small matters, such as completing tasks or providing pencils, also being polite to teachers. (3) Impact: Students start helping each other in small matters, such as completing tasks providing pencils, and being polite to teachers.

References

Baidowi, A. (2020). Implementasi Fungsi Manajemen Pada Pengelolaan Program Bantuan Operasional PAUD di Masa Pandemi Covid-19. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 1(2), 141-157. https://doi.org/10.35719/gns.v1i2.23

Baidowi, A. (2022). Manajemen Perubahan Pendidikan. Jambura Journal of Educational Management, 3(1), 55-63. https://doi.org/10.37411/jjem.v3i1.1278

Baidowi, A. (2024). Strategi Implementasi Visi dan Misi dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Al – Mikraj: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 04(02), 37 – 55.

Baidowi, A., & Widyaningsih, R. A. (2022). Pengelolaan Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Kelompok Bermain Nur-Masithah Sampang Madura. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 19–30. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v1i1.68

Baidowi, A., & Putri, S. (2024). Impelementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Pribadi Islami Peserta Didik. Al-Khuwar: Journal of Religion and Islamic Education, 02(01), 1 – 10.

Dewanti, R., & Fajriwati, A. (2020). Metode Demonstrasi Dalam Peningkatan Pembelajaran Fiqih. JURNAL PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11(01), 88 – 98.

Febriyani, E. (2013). Pengaruh Partisipasi Siswa Di Kelas Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS MAN Tempel Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi. Jurusan Pendidikan Akuntansi, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Yogyakarta.

Hakim, B. R., Mastutik, S., & Muhid, A. (2020). Efektivitas Konseling Realitas Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Literatur Review. Jurnal Wahana Konseling, 3(2), 70 – 79.

Istiqoma, M., & Prihatmi, T. N. (2018). Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk Terhadap Efektifitas Pembelajaran Bahasa Inggris Di Prodi Arsitektur ITN Malang. Jurnal Pawon, 01(02), 59 – 68.

Iwan. (2020). Merawat Sikap Sopan Santun Dalam Lingkungan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 04(01), 109 – 121.

Khairunnisa, F., & Fidesrinur. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Perilaku Berbagi Dan Menolong Pada Anak Usia Dini. Jurnal Audhi, 04(01), 36 – 42.

Maryana, N. (2014). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Penggunaan Media Crayon (Penelitian Tindakan Kelas Pada Kelompok B di RA AlIhsan 1 Kecamatan Bungbulang Kabupaten Garut Tahun Ajaran 2013/2014). Skripsi. Program Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Jurusan Pedagogik, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia.

Mulyawati, Y., Marini, A., & Nafiah, M. (2022). Pengaruh Empati Terhadap Perilaku Prososial Peserta Didik Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 150–160. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p150-160

Nurfaizah & Romlah. (2020). Keberhasilan Mengembangkan Sosial Aud Melalui Teknik Modeling. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 03(01), 60 – 68.

Perdana, I. P. A., & Valentina, T. D. (2022). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar: Literature Review. Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(12). 1 – 14.

Permata, S. I., Rahayu, N., & Budiani, D. (2023). Pengaruh Partisipasi Siswa Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Japanese Club Terhadap Minat Belajar Bahasa Jepang Siswa Sma Negeri 9 Pekanbaru. JPBJ, 09(03), 199 – 205.

Pertiwi, H. (2020). Menumbuhkan Sikap Sopan Santun Dalam Kehidupan Sehari – Hari Melalui Layanan Klasikal Bimbingan Dan Konseling Kelas XI SMA Negeri 3 Sukadana. Jurnal Inovasi BK, 02(02), 65 – 69.

Putra, I. D. G. U., & Rustika, I. M. (2015). Hubungan Antara Perilaku Menolong Dengan Konsep Diri Pada Remaja Akhir Yang Menjadi Anggota Tim Bantuan Medis Janar Duta Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 02(02), 200 – 212.

Rina, C., Endayani, T. B., & Agustina, M. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al-Azkiya: Jurnal Pendidikan MI/SD, 05(02), 150 – 158.

Rohmanurmeta, F. M., & Farozin, M. (2016). Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Integratif. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 09(01), 70 – 82.

Safaruddin, Mardiyah, A., Dewi, R. S., & Almanawara, A. (2020). Pengaruh Penataan Posisi Tempat Duduk Terhadap Ketahanan Duduk Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 12(02), 125 – 130.

Setyarum, A. (2022). Penanaman Pendidikan Karakter Sopan Santun Pada Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Feb Unikal, 1070 – 1074.

Uliatunida, N. (2020). Perencanaan Kurikulum Untuk Mencapai Tujuan Pendidikan. Medikom: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Dakwah, 02(01), 35 – 46.

Utomo, M. H., & Minza, W. M. (2016). Perilaku Menolong Relawan Spontan Bencana Alam. Gadjah Mada Journal Of Psychology, 02(01), 51 – 59.

Downloads

Published

2024-05-05

How to Cite

Fadilah, N. ., Asyaari, A., Rosita, E. ., & Lestari, D. A. . (2024). Teknik Modeling untuk Membentuk Perilaku Menolong dan Sopan Santun Siswa. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 35–46. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v3i1.305