Bimbingan Islam Pada Pendidikan Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.54150/altahdzib.v1i2.109Keywords:
Guidance, Islam, Early Childhood EducationAbstract
The research objective is to describe guidance activities that can be carried out at Early Childhood Education Institutions. The research method is descriptive qualitative through a library study approach. Data collection techniques with documentation studies and data processing with reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the study: the method of religious guidance in early childhood can be carried out individually and in groups through in-class learning. The forms of religious guidance that can be carried out are (1) prayer guidance by teaching prayer movements. (2) speech guidance to train children's speaking courage. (3) prayer guidance to love Rasulullah SAW. (4) Koran guidance to teach hijaiyanh letters and recite the Koran fluently. (5) guidance on the pillars of faith and pillars of Islam so that children can memorize the pillars of faith and Islam.
References
A’yuni, Q. (2016). Salawat Kepada Nabi Dalam Perspektif Hadis. Substantia, 18 (2), 165-182.
Astuti. (2015). Bimbingan Shalat Sebagai Media Perubahan Prilaku. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 06(02), 299-318.
Azhar, A. N., Kusnawan, A., & Miharja, S. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 5 (01), 1-20.
Albantani, A. M. (2019). Pendekatan Fonetik, Kontrastif, dan Komunikatif dalam Pengajaran Membaca Alquran. Alfaz, 7 (2), 108-117.
Ali, M. M. (2015). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi, 1 (2), 190-215.
Arifin, Z. (2019). Pemanfaatan Media Game Monopoli Ayo Mengaji Dalam Meningkatkan Gemar Mengaji Al-Qur`an. Jurnal Penelitian, 13 (2), 197-214.
Dalimunthe, R. Z., Dewi, R., & Panggabean, F. Y. (2021). Analisis Tingkat Intelegensi Anak Usia Dini Di TK Islam Nusantara. Al-Shifa: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2 (1), 33-38.
Harahap, D. (2016). Bimbingan dan Konseling Islami Untuk Kemandirian Anak Usia Dini. Hikmah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam, 10(02), 1-17.
Hariyani. (2014). Nilai Keislaman dalam Novel Syahadat Cinta Karya Taufiqurrahman Al-Azizy. Jurnal Pendidikan Humaniora, 2(3), 283–293.
Indana, N., Fatiha, N., & Ba’dho, A. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam (Analisis Buku Misteri Banjir Nabi Nuh Karya Yosep Rafiqi) Nurul. Ilmuna, 2(2), 106–120.
Karim, P. A. (2017). Mema’nai Syahadatain Dan Keutamaannya Dalam Kehidupan. Nizhamiyah: Jurnal Pendidikan Islam Dan Teknologi Pendidikan, VII(2), 112–125.
Kartikawati, D. (2020). Pelatihan Pidato Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar Di Jakarta. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4 (1), 169-175.
Mujiburrahman. (2016). Pola Pembinaan Ketrampilan Shalat Anak Dalam Islam. Jurnal Mudarrisuna, 6 (2), 185-204.
Mulyani, D., Pamungkas, I., & Inten, D. N. (2018). Al-Quran Literacy for Early Childhood with Storytelling Techniques. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2 (02), 202-210.
Noor, M. (2018). Haji Dan Umrah. Jurnal Humaniora Dan Teknologi, 4(1), 38–42.
Peradila, S & Chodijah, S. (2020). Bimbingan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini. Wisdom: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Volume 01(02), 133-157.
Puluhulawa, M., Djibran, M. R., & Pautina, M. R. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok Dan Pengaruhnya Terhadap Self-Esteem Siswa. Proceeding Seminar Dan Lokakarya Nasional Revitalisasi Laboratorium Dan Jurnal Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan Dan Konseling Berbasis KKNI, 4 – 6 Agustus 2017, Malang, Jawa Timur, Indonesia
Purnayasa, N. (2018). Bimbingan Individu sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kedisiplinan Mengikuti Tata Tertib Sekolah. Journal of Education Action Research, 2 (02), 97-105
Rahmi, A. (2015). Puasa Dan Hikmahnya Terhadap Kesehatan Fisik Dan Mental Spiritual. Serambi Tarbawi: Jurnal Studi Pemikiran, Riset Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 3(1), 89–106.
Ridlo, A. (2014). Zakat Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Al-"Adl, 7(1), 119–137.
Santi, N. E., & Kahirunnisa. (2029). Mutiara Terpendam ( Analisis Teks ) Dalam Novel Bulan Terbelah Di Langit Amerika Karya Hanum Salsabiela Rais Dan Rangga Almahendra. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 675–686. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v6i2.608
Septiani, M. N. (2019). Pengaruh Bimbingan dan Konseling Individu Terhadap Perilaku Konsumtif Remaja. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 7 (02), 177-202.
Sulaiha. (2021). Bimbingan Kelompok Peraturan Dalam Meningkatkan Disiplin Santri Putri
Di Pondok Pesantren Al-Mardliyyah Pamekasan. Skripsi, Program Studi Bimbingan Dan Penyuluhan Islam (BPI) Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam (STIDKIS) Al-Mardliyyah Pamekasan.
Utari, S., Mustafa, M. N., & Syafrial. (2019). Ekspresi Religi Islam dalam Novel Ayat-ayat Cinta 2 Karya Habiburrahman El Shirazy. Jurnal Tuah: Pendidikan Dan Pengajaran Bahasa, 1(1), 1–7.
Widiantara, I. W. P., Wendra, I. W. & Sriasih, S. A. P. (2014). Kajian Retorika Dalam Naskah Pidato Pada Siswa Kelas X.1 SMA Negeri 1 Pupuan. e-Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2 (1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rofiki, Faridatul Jannah, Robiatul Adawiyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.