Peningkatan Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Implementasi Manajemen Pendidikan

Authors

  • Faridatul Jannah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Nur Hotimah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Desi Endang Maisuri Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Dewi Apriana Institut Agama Islam Nusantara Ash Shiddiqiyah

DOI:

https://doi.org/10.54150/altahdzib.v3i1.244

Keywords:

Management, Early Childhood Education, Administration

Abstract

The aim of this research is to elucidate the improvement of Early Childhood Education management at Attoriq Pamekasan through the implementation of educational management. The research method employed is qualitative descriptive, using interviews, observation, and documentation as data-gathering techniques. Data processing involves data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The research findings illustrate that Attoriq PAUD School has a planning process involving full participation from the headmaster, teachers, and students to achieve clear goals and address existing problems. The organization is conducted considering management principles such as workforce grouping, authority determination, and time discipline. Each school member has their own responsibilities in line with the school's vision and mission. Implementation of educational activities aims to maintain discipline, adhere to instructions, and prioritize collective interests. The headmaster provides guidance and bonuses as appreciation for hard work and cooperation. Regular supervision is conducted to ensure all activities are in accordance with the plan and to identify and address weaknesses for continuous improvement of education quality.

References

Aisah, D. S., Ulfah, Damayanti, W. K., & Barlian, U. C. (2018). Manajemen PAUD Berdaya Saing Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edumaspul, 10(10), 1 – 13.

Aminuyati. (2017). Manajemen Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 08(01), 08 – 22.

Andri & Endang. (2015). Pengantar Manajemen. Yogyakarta: Mediatera

Baidowi, A. (2024). Strategi Implementasi Visi dan Misi dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Al-Mikraj: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 04(02), 37 – 55.

Baidowi, A., & Putri, S. (2024). Impelementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Pribadi Islami Peserta Didik. Al-Khuwar: Journal of Religion and Islamic Education, 02(01), 1 – 10.

Bustami, Murniati, & Harun, C. Z. (2012). Manajemen Pendidikan Paud Al- Fath Sabang. Jurnal Administrasi Pendidikan, 01(02), 1 – 12.

Kurama, L. J., Pangkey, M. S., & Mambo, R. (2022). Manajemen Aset Daerah Atas Tanah Milik Pemerintah Oleh Badan Lengelola Keuangan Dan Aset Daerah Kota Bitung Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal Administrasi Publik, 117(08), 10 – 16.

Marjuki, M., & Baidowi, A. (2023). Perencanaan Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 07(06), 7883 – 7892.

Maujud, F. (2018). Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen

Dalam Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus Pengelolaan Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan). Jurnal Penelitian Keislaman, 14(01), 30 – 50.

Nur, M., et al. (2016). Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Sdn Dayah Guci Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan, 04(01), 91 – 101.

Rahamawati, I. F., Sulistyaningrum, C. D., & Murwaningsih, T. (2019). Analisis Pelaksanaan Fungsi Manajemen Di Dinas Pengendalian Penduduk Dan Keluarga Berencana Kota Surakarta. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 03(01), 87 – 99.

Santika, T. ., Nur Rahmawati, A. ., Wuni Hassya, S. ., Afifah Alimanda, S. ., & Ageng, R. . (2023). Pola Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Anak Usia Dini. Plamboyan Edu, 1(1), 27–36. Retrieved from https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/plamboyan/article/view/319

Suhardi. (2018). Pengantar Manajemen dan Aplikasinya. Yogyakarta: Gava Media.

Suharni. (2019). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Pada Paud Bintang Rabbani Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(1), 1 – 5.

Syamsuddin. (2017). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Idaarah, 01(01), 60 – 73.

Wijayanti, N., & Wicaksana, F. A. (2023). Implementasi Fungsi Manajemen George R Terry Dalam Meningkatakan Mutu Lembaga Pendidikan. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidkan dan Pengajaran, 03(01), 30 – 43.

Yanto, M. (2020). Manajemen Sekolah dalam Pengelolaan Kegiatan Guru Bahasa Indonesa di Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa Indonesia, 03 (01), 1 - 10.

Downloads

Published

2024-05-05

How to Cite

Jannah, F., Hotimah, N. ., Maisuri, D. E. ., & Apriana, D. . (2024). Peningkatan Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Implementasi Manajemen Pendidikan . Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 17–26. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v3i1.244