Peningkatan Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Implementasi Manajemen Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.54150/altahdzib.v3i1.244Keywords:
Management, Early Childhood Education, AdministrationAbstract
The aim of this research is to elucidate the improvement of Early Childhood Education management at Attoriq Pamekasan through the implementation of educational management. The research method employed is qualitative descriptive, using interviews, observation, and documentation as data-gathering techniques. Data processing involves data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The research findings illustrate that Attoriq PAUD School has a planning process involving full participation from the headmaster, teachers, and students to achieve clear goals and address existing problems. The organization is conducted considering management principles such as workforce grouping, authority determination, and time discipline. Each school member has their own responsibilities in line with the school's vision and mission. Implementation of educational activities aims to maintain discipline, adhere to instructions, and prioritize collective interests. The headmaster provides guidance and bonuses as appreciation for hard work and cooperation. Regular supervision is conducted to ensure all activities are in accordance with the plan and to identify and address weaknesses for continuous improvement of education quality.
References
Aisah, D. S., Ulfah, Damayanti, W. K., & Barlian, U. C. (2018). Manajemen PAUD Berdaya Saing Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edumaspul, 10(10), 1 – 13.
Aminuyati. (2017). Manajemen Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 08(01), 08 – 22.
Andri & Endang. (2015). Pengantar Manajemen. Yogyakarta: Mediatera
Baidowi, A. (2024). Strategi Implementasi Visi dan Misi dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Al-Mikraj: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 04(02), 37 – 55.
Baidowi, A., & Putri, S. (2024). Impelementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Pribadi Islami Peserta Didik. Al-Khuwar: Journal of Religion and Islamic Education, 02(01), 1 – 10.
Bustami, Murniati, & Harun, C. Z. (2012). Manajemen Pendidikan Paud Al- Fath Sabang. Jurnal Administrasi Pendidikan, 01(02), 1 – 12.
Kurama, L. J., Pangkey, M. S., & Mambo, R. (2022). Manajemen Aset Daerah Atas Tanah Milik Pemerintah Oleh Badan Lengelola Keuangan Dan Aset Daerah Kota Bitung Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal Administrasi Publik, 117(08), 10 – 16.
Marjuki, M., & Baidowi, A. (2023). Perencanaan Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 07(06), 7883 – 7892.
Maujud, F. (2018). Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen
Dalam Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus Pengelolaan Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan). Jurnal Penelitian Keislaman, 14(01), 30 – 50.
Nur, M., et al. (2016). Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Sdn Dayah Guci Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan, 04(01), 91 – 101.
Rahamawati, I. F., Sulistyaningrum, C. D., & Murwaningsih, T. (2019). Analisis Pelaksanaan Fungsi Manajemen Di Dinas Pengendalian Penduduk Dan Keluarga Berencana Kota Surakarta. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 03(01), 87 – 99.
Santika, T. ., Nur Rahmawati, A. ., Wuni Hassya, S. ., Afifah Alimanda, S. ., & Ageng, R. . (2023). Pola Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Anak Usia Dini. Plamboyan Edu, 1(1), 27–36. Retrieved from https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/plamboyan/article/view/319
Suhardi. (2018). Pengantar Manajemen dan Aplikasinya. Yogyakarta: Gava Media.
Suharni. (2019). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Pada Paud Bintang Rabbani Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(1), 1 – 5.
Syamsuddin. (2017). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Idaarah, 01(01), 60 – 73.
Wijayanti, N., & Wicaksana, F. A. (2023). Implementasi Fungsi Manajemen George R Terry Dalam Meningkatakan Mutu Lembaga Pendidikan. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidkan dan Pengajaran, 03(01), 30 – 43.
Yanto, M. (2020). Manajemen Sekolah dalam Pengelolaan Kegiatan Guru Bahasa Indonesa di Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa Indonesia, 03 (01), 1 - 10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Faridatul Jannah, Nur Hotimah; Desi Endang Maisuri, Dewi Apriana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.