Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Media Boneka Tangan Pada Anak Usia 5-6 Tahun

Authors

  • Khusni Alhan Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta
  • Siti Munawaroh Pendidikan Anak Usia Dini Handayani Bogor

DOI:

https://doi.org/10.54150/altahdzib.v2i2.248

Keywords:

Speaking Skills, Media, Hand Puppets, Early Childhood Education

Abstract

The aim of the research is to improve the speaking skills of children aged 5 - 6 years using hand puppets at Handayani Caringin Bogor Early Childhood Education. The research was conducted as classroom action research with two cycles on 19 children. Meanwhile, the data analysis technique used is descriptive qualitative by comparing data obtained from initial conditions, cycle I and cycle II with four stages, namely planning action, implementing action, carrying out observation, and reflection. Based on the results of the known data analysis, after the process of using hand puppet media, the child's speaking skills before using hand puppet media received a score of 52.63% with poor criteria and in the first cycle of action, they scored 63.16% with good criteria. In cycle II, the average child's speaking skills after using hand puppets increased by 84.21%.

References

Azhari, S. (2021). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita di Lembaga Paud Meraje Gune. Wisdom: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 02(02), 190 – 206.

Cristy, Y. (2017). Perkembangan Bahasa Pada Anak. Pentas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 03(02), 57 – 63.

Handayani, A. W., Chandra, A., & Sulianto, J. (2022). Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Ditinjau Dari Aspek Fonetik Dan Aspek Semantik. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 05(01), 1 – 7.

Herawati, N., & Katoningsih, S. (2023). Kemampuan Bahasa Anak Usia Prasekolah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 07(02), 1685 – 1695.

Mufidah, A. (2021). Perkembangan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4 – 5 Tahun Melalui Bercerita Sederhana Ditinjau Dari Aspek Sintaksis Dan Semantik. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 04(02), 115 – 126.

Setyawan, F. H. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 03(02), 1 – 7.

Wahidah, A. F. N., & Latipah, E. (2021). Pentingnya Mengetahui Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dan Stimulasinya. Japra: Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal, 04(01), 43 – 62.

Ita, E., Wewe, M., & Goo, E. (2020). Analisis Perkembangan Kemampuan Bahasa Anak Kelompok A Taman Kanak-Kanak. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 03(02), 174 – 186.

Downloads

Published

2023-11-05

How to Cite

Alhan, K. ., & Munawaroh, S. . (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Media Boneka Tangan Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 93–102. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v2i2.248