Pola Komunikasi Kyai Dalam Membangun Budaya Disiplin Santri

Authors

  • Nur Imamah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.54150/syiar.v3i2.241

Keywords:

Communication Patterns, kiyai, Discipline, Islamic Boarding School

Abstract

The aim of the research is to explain and describe the communication patterns used by cottage caretaker in building a culture of santri discipline in Islamic boarding schools. Qualitative research method through case studies. Data collection techniques using interviews, documentation and observation. Data processing techniques: open coding, axial coding, selective coding and theoretical notes. Research results: (1) primary communication pattern: using verbal or non-verbal language with students. (b) secondary communication patterns: using visual or non-visual equipment with students. (c) linear communication pattern: direct face-to-face and non-face-to-face with students. (d) circular communication pattern: two-way communication that occurs continuously between kiai and santri.

 

References

Aini, F. N. (2021). Implementasi Budaya Disiplin Sekolah dalam Manajemen Kesiswaan di Sekolah Menengah Kejuruan. Media Manajemen Pendidikan, 03(03), 363-373.

Alfath, K. (2020). Pendidikan Karakter Disiplin Santri Di Pondok Pesantren Al-Fatah Temboro. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 09(01), 125-164.

Awza, R., & Yazid, T. P. (2016). Pola Komunikasi Kelompok “Duta Lingkungan” Pada Badan Lingkungan Hidup (BLH) Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmu Komunikasi, 07(02), 155-164.

Effendy, O. U. (1993). Dinamika Komunikasi. Bandung; PT Remaja Rosidakarya.

Gumilang, A. S. (2019). Pola Komunikasi Dalam Rangka Menjaga Solidaritas (Studi Deskriptif Tentang Pola Komunikasi Dalam Rangka Menjaga Solidaritas Antar Anggota Fans Club Liverpool Regional Solo). Skripsi. Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Universitas Sebelas Maret Surakarta. https://www.jurnalkommas.com/docs/Jurnal%20D0215003.pdf

Jannah, N., & Supriyanto. (2021). Strategi Membangun Budaya Disiplin Siswa Di Era Pandemi Covid 19. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(03), 604-618.

Nurwahyudin, & Supriyanto. (2021). Strategi Penanaman Karakter Disiplin Santri. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 07(01), 164-182.

Rundengan, N. (2013). Pola Komunikasi Antarpribadi Mahasiswa Papua Di Lingkungan Di Lingkungan Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Sam Ratulangi. Journal Acta Diurna, 02(01), 1-12.

Sentosa, A. T. (2015). Pola Komunikasi Dalam Proses Interaksi Sosial Di Pondok Pesantren Nurul Islam Samarinda. eJournal Ilmu Komunikasi, 3(3), 491-503.

Ulum, N. (2023). Pola Komunikasi Kyai Dalam Membentuk Karakter Santri di Pesantren Ash-Shiddiqi Putri Talangsari Jember . FAJAR Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 48–62. https://doi.org/10.56013/fj.v1i1.1099

Wulandari, S. (2014). Pola Komunikasi Kyai Di Pondok Pesantren. Commonline Departemen Komunikasi, 03(03), 630-644.

Yusdiani, N., Sulaiman, U., & Seknun, Y. (2018). Penanaman Budaya Disiplin Terhadap Peserta Didik Kelas Vi Mis Guppi Laikang Kecamatan Kajang Kabupaten Bulukumba. Inspiratif Pendidikan, 7(2), 233-252. https://doi.org/10.24252/ip.v7i2.7856

Zuhriyah, A. (2019). Pengembangan Budaya Disiplin Peserta Didik Di Madrasah Ibtida’iyah Negeri 06 Jember Tahun Pelajaran 2019/2020. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Jember.

Downloads

Published

2023-12-05

How to Cite

Imamah, N. . (2023). Pola Komunikasi Kyai Dalam Membangun Budaya Disiplin Santri. Syiar: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 3(2), 71–86. https://doi.org/10.54150/syiar.v3i2.241