Etika Islami dalam Berkomentar di Instagram @Taubatters: Kajian Terhadap Fatwa Mui tentang Muamalah di Media Sosial

Authors

  • M. Kelfin Gilang Ramadhani Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.54150/syiar.v4i1.265

Keywords:

Ethics, Islamic, Comments, Instagram

Abstract

The widespread use of social media, particularly Instagram, poses new challenges in maintaining ethical communication and commenting practices, especially in the context of Islamic values. This research aims to analyze commenting practices on social media considering Islamic ethical values and the Indonesian Ulema Council (MUI) Fatwa on social interactions on the Instagram account @taubatters. The research methodology employed qualitative analysis through document analysis. Data collection techniques involved documentation, and data processing utilized reduction, data presentation, and conclusion drawing. The findings indicate that while most comments on the Instagram account @taubatters reflect Islamic muamalah principles according to the MUI Fatwa, emphasizing faith, piety, and moral values in social media interactions, the analysis also reveals comments that violate these principles, such as backbiting, slander, spreading discord, and bullying, contradicting Islamic teachings and potentially harming others. This underscores the complexity of social interactions in the digital world, where some adhere well to ethical practices while others have yet to fully embrace existing moral guidelines.

References

Ahmad, A. (2013). Dinamika Komunikasi Islami di Media Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(01), 44 – 58.

Fatwa MUI Nomor 24 Tahun 2017 mengatur tentang Muamalah di Media Sosial

Ihsani, A. F. A., & Febriyanti, N. (2021). Etika Komunikasi Sebagai Kontrol Kesalehan Virtual dalam Perilaku Bermedia Masyarakat di Era Digital. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 2(1), 24–35.

Istriyani, R. (r), & Widiana, N. H. (2016). Etika Komunikasi Islam Dalam Membendung Informasi Hoax Di Ranah Publik Maya. Jurnal Ilmu Dakwah, 36(2), 288–315. https://doi.org/10.21580/jid.36i.2.1774

Mutiah, T., Albar, I., Fitriyanto, & Rafiq, A. (2019). Etika Komunikasi Dalam Menggunakan Media Sosial. Global Komunika, 01(01), 14 – 24.

Novianti, E., Ruchiyat Nugraha, A., Komalasari, L., Komariah, K., & Rejeki, S. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Penyebaran Informasi Program Pemerintah (Studi Kasus Sekretariat Daerah Kabupaten Pangandaran). Al – Munir, 11(01), 48 – 59. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/almunir

Susanto, J. (2020). Etika Komunikasi Islami. Waraqat: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 24. https://doi.org/10.51590/waraqat.v1i1.28

Triaputri, A., & Muljono, P. (2022). Efektivitas Akun Instagram @Infosumbar sebagai Media Penyebaran Informasi Sejarah dan Budaya Minangkabau. Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 6(4), 467–479.

Khasanah, N., Lestari, Y. I., Nuraini, S., I.D, A. L., & Aeni, A. N. (2021). Pentingnya Etika Berbicara Dalam Perspektif Islam Bagi Mahasiswa Millenial. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(4), 27-34. https://doi.org/10.53769/jai.v1i4.139

Sakni, A. S. (2023). Peran Etika Komunikasi Islam dalam Media Sosial di Era Disrupsi. Adia Annual International Conference, 491 – 499.

Abghiya, A. R., Budiyanti, N., Zahra, F. A., Azzahra, N., & Ikhsan, M. (2023). Strategi Mengatasi Hate Speech Di Media Sosial Dalam Perspektif Islam. Alamtara : Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 07(01), 44 – 61.

Juminem. (2019). Adab Bermedia Sosial Dalam Pandangan Islam. Geneologi PAI, 06(01), 23 – 34.

Dewi, M. S. R. (2019). Islam Dan Etika Bermedia (Kajian Etika Komunikasi Netizen di Media Sosial Instagram Dalam Perspektif Islam). Research Fair Unisri, 03(01), 139 – 142.

Hakis. (2020). Adab Bicara Dalam Prespektif Komunikasi Islam. Jurnal Mercusuar, 01(01), 43 – 68. Cep Supriatna1*, Jenuri. (2023). Virtual Communication: Etika Bermedia Sosial Dalam Perspektif Islam. Jurnal Comm-Edu, 06(02), 135 – 143.

Muslimah. (2016). Etika Komunikasi Dalam Persfektif Islam. Sosial Budaya, 13(02), 115 – 125.

Downloads

Published

2024-06-05

How to Cite

Ramadhani, M. K. G. . (2024). Etika Islami dalam Berkomentar di Instagram @Taubatters: Kajian Terhadap Fatwa Mui tentang Muamalah di Media Sosial. Syiar: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(1), 15–30. https://doi.org/10.54150/syiar.v4i1.265