Islamic Education Information and Communication System in The Perspective of The Qur'an

Authors

  • Moch. Muizzudin Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
  • Haya Yumna Ilmin Auliya Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
  • Siti Muamala Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
  • Agus Novi Wahyudin Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
  • Ahmad Habibi Syahid Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54150/syiar.v4i2.538

Keywords:

Information, Communication, Qur'an, Islamic Education.

Abstract

The system of information and communication in Islamic education in the digital era enables the more effective dissemination of Islamic values. Technology supports interactive learning, but challenges related to information verification still exist. This study integrates the values of the Qur'an to improve the quality of Islamic education and ensure the accuracy of information. Using a qualitative approach and literature review, the study analyzes the concepts of information and communication systems in Surah Al-Kahfi 13, Ali Imran 110, and Al-Hujurat 6 through scholarly journal articles. The results show: QS. Al-Kahfi 13 emphasizes the importance of truth, ethics, and morality in the Islamic education information system. Islamic education should wisely utilize technology to spread correct knowledge, prioritize spiritual values, and encourage positive change. QS. Ali Imran 110 calls for the use of modern technology, such as Qur'an apps and interactive videos, to convey Islamic values in an engaging way. QS. Al-Hujurat 6 highlights the importance of information verification to prevent hoaxes and ensure valid religious information through proper digital literacy.

 

References

Al Qifari, A. (2020). METODE PENYAMPAIAN DALAM PENDIDIKAN ISLAM. Inspiratif Pendidikan, 9(1), 79-93. https://doi.org/10.24252/ip.v9i1.14335

Annisa, A. S., Anggraeni, D. D., & Saeful, H. R. (2024). Pentingnya literasi di era digital dalam menghadapi hoaks di media sosial. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 45–54.

Asih, Z. K., Wahab, & Kurniawan, S. (2025). Pembelajaran pendidikan agama Islam: Membangun kejujuran di era post-truth. Jurnal Pendidikan, 13(01), 87–94. https://e-journal.unimudasorong.ac.id/index.php/jurnalpendidikan2/article/view/227/107

Asy’ari, M. K. (2014). Metode pendidikan Islam. Qathrunâ, 1(1), 193-205.

Basyari, M. H. (2022). Peran dan fungsi pendidikan Islam dalam masyarakat. Risâlah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 8(2), 865–879. https://doi.org/10.31943/jurnalrisalah.v8i2.292

Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31–43.

Cholik, C. A. (2021). Perkembangan teknologi informasi komunikasi (ICT) dalam berbagai bidang. Jurnal Fakultas Teknik UNISA Kuningan, 2(2), 40-55.

Darwis, A., & Mahmud, H. (2017). Sistem informasi manajemen pada lembaga pendidikan Islam. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 2(1), 64-77.

Efendi, E., Larasati, D., Hasibuan, S., Harahap, R. P., & Gumala, R. (2024). Sistem informasi sebagai peluang dan tantangan dakwah. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 809–815.

Effendi, E., Salsabila, A. Z., Wahyummi, S., Jannah, N., & Hidayat, W. (2023). Konsep sistem informasi dalam perspektif Islam. Al-Insan, 3, 33–42.

Gea, W. U. (2022). Pengembangan sistem informasi manajemen pada pendidikan di era globalisasi. Jueb Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(4), 48–53. https://doi.org/10.57218/jueb.v1i4.449

Ghifari, M. (2023). Strategi Efektif Dalam Mencegah Penyebaran Hadis Palsu di Media Sosial. The International Journal of Pegon : Islam Nusantara Civilization, 9(01), 103-122. https://doi.org/10.51925/inc.v9i01.83

Gusmahansyah, R. ., Ali, H. ., & Anwar Us, K. (2022). Literature Review Sistem Berfikir Kebenaran Pendidikan Islam: Pengetahuan, Kepercayaan, Relativitas, Nilai Dan Moralitas. Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora Dan Politik, 2(2), 110–121. https://doi.org/10.38035/jihhp.v2i2.928

Hajri, M. F. (2023). Pendidikan Islam di era digital: Tantangan dan peluang pada abad 21. Al-Mikraj Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 4(1), 33–41.

Harahap, G. (2018). Konsep komunikasi pendidikan dalam perspektif Al-Qur’an. Jurnal Dakwah Risalah, 29(02), 143–160.

Herawati, A., Ningrum, U. D., & Sari, H. P. (2024). Wahyu sebagai sumber utama kebenaran dalam pendidikan Islam: Kajian kritis terhadap implementasinya di era modern. Moral: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 109–126. https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.229

Hidayah, H. (2023). Pengertian, sumber, dan dasar pendidikan Islam. Jurnal AS-SAID, 3(1), 21–33.

Hikmat, A. N., & Masruri, A. (2020). Verifikasi Informasi Dan Ancaman Penyebar Hoaks Menurut Q:S Al-Hujurat & An-Nur. TADWIN: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 1(1), 13-31. https://doi.org/10.19109/tadwin.v1i1.5749

Huda, M. (2015). Peran pendidikan Islam terhadap perubahan sosial. Edukasia, 10(1), 165-188. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Edukasia/article/viewFile/790/758

Isnaeni. (2017). Peran pendidikan agama Islam dalam meningkatkan kepekaan sosial anak di kehidupan sehari-hari. Jurnal Inspirasi, 1(1), 105–118. ISSN 2548-5717

Isti’ana, A. (2024). Integrasi teknologi dalam pembelajaran pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302–310.

Iwani, F. N., Abubakar, A., & Ilyas, H. (2024). Moralitas digital dalam pendidikan: Mengintegrasikan nilai-nilai Al-Qur’an di era teknologi. Journal of Instructional and Development Researches, 4(6), 551–565.

Kasir, I., & Awali, S. . (2024). Peran Dakwah Digital dalam Menyebarkan Pesan Islam di Era Modern. Jurnal An-Nasyr: Jurnal Dakwah Dalam Mata Tinta, 11(1), 59-68. https://doi.org/10.54621/jn.v11i1.842

Khasanah, M. (2024). Tantangan penerapan teknologi digital dalam pendidikan Islam: Memanfaatkan inovasi untuk meningkatkan mutu pembelajaran. LJMPI, 2(2), 282–289. https://doi.org/10.32939/ljmpi.v2i2.4240

Khoir, N., & Surul, R. (2024). Analisis konsep komunikasi pendidikan perspektif Al-Qur’an: Kajian tafsir Al-Misbah dan hadis. Jurnal Mentari, 2(2), 139.

Kholiq, A. (2023). Peran etika digital dalam meningkatkan kualitas pendidikan agama Islam di era teknologi. Sasana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 86–91.

Laila, I. N. (2023). Peran pendidikan Islam dalam membangun peradaban Islam di Indonesia. Jurnal Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 7(02), 70. https://doi.org/10.35706/wkip.v7i02.9281

Latifah, N. (2023). Strategi dakwah Islam di era digital. Al-Insan, 4(1), 104-116.

Lubis, M. S. A. (2017). Peranan pendidikan Islam dalam membangun dan mengembangkan kearifan sosial. Sabilarrasyad, 2(1), 1–11.

Masykur, M., & Solekhah, S. (2021). Tafsir Quran surah Al-‘Alaq ayat 1 sampai 5 (perspektif ilmu pendidikan). Wasathiyah: Jurnal Studi Keislaman, 2(2), 16-24.

Mikraj, A. L., Islam, P., & Rani, S. (2023). Transformasi komunikasi dakwah dalam era digital: Peluang dan tantangan. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 4(1), 207–216.

Mukti, A. ., & Imron Rosadi, K. . (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Islam: Sistem Berfikir Kebenaran, Pengetahuan, Nilai Dan Moralitas (Literature Review Manajmen Pendidikan Islam). Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora Dan Politik, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.38035/jihhp.v2i1.852

Murtiningsih. (2020). Solusi Qurani membangun masyarakat anti hoax. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, 21(2), 215-234. https://doi.org/10.1234/jia.2020.21.2.215

Muthi'ah, A., Syahiddah, A., Ramadhani, I. G. A. I. F., & Nurpratiwi, S. (2020). Memilah informasi berdasarkan nilai-nilai Islam. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 3(2), 102-110. https://al-fkar.com/index.php/Afkar_Journal/issue/view/4

Nida, S. F., Al Hamdani, M. D., & Rizal, S. S. (2024). Upaya ilmiah menggali dan mengembangkan pendidikan Islam kontemporer. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1484-1495. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i2.6334

Nonci, M. H. (2023). Kebenaran dalam perspektif ilmu dan agama (Sebuah orientasi dakwah). Al-Irsyad Al-Nafs, Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 10(2), 148–159.

Pratama, T. W., Azwansyah, H., & Mayuni, S. (2024). Utilization of bentonite as a substitute for filler in asphalt concrete-binder course (AC-BC). Jurnal Teknik Sipil, 24(3), 1226-1236. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jtsuntan

Putri, G. V. (2019). Konsep dasar sistem informasi manajemen dan implementasi sistem informasi manajemen di sekolah. https://doi.org/10.31227/osf.io/g65ks

Putri, N., Ristianti, D. H., Sumarto, & Destriani. (2024). Distribusi akses pendidikan sistem informasi manajemen di lembaga pendidikan Islam. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 13(02), 1-12. https://doi.org/10.36668/jal.v13i02.1052

Rahman, A. (2024). Dinamika pendidikan Islam: Tantangan dan inovasi di era globalisasi. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 76-85.

Rani, S. (2023). Transformasi komunikasi dakwah dalam era digital: Peluang dan tantangan dalam pendidikan Islam kontemporer. AL MIKRAJ, 4(1), 207-216. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.3513

Sa’adah, S., Wakhidah, N., Arum, W. F., Hidayati, S., & Indayati, T. (2025). Analisis tingkat pemahaman konsep siswa pada pembelajaran IPA. Edu-Sains, 14(1), 7–15.

Safitria, A., Hakimunnisab, A., Pramudita, A. R., Ramadillah, D., Meydista, F. A., Barnie, A. P., Syah Putra, N., & Yosef, F. (2023). Pendidikan Islam sebagai solusi dalam menghadapi tantangan global. Academy of Social Science and Global Citizenship Journal, 3(1), 1-8. https://doi.org/10.47200/AoSSaGCJ.v3i1.1820

Safrawali, & Rozi, F. (2022). Urgensi prinsip komunikasi Islam dalam pembelajaran agama Islam bagi siswa di sekolah umum. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 211–218.

Said, S. (2023). Peran teknologi digital sebagai media pembelajaran di era abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194–202.

Salim, A., Afdal, A., Deprizon, D., Fitri, A., & Wismanto. (2023). Peran manajemen teknologi informasi dan komunikasi dalam dunia pendidikan di era disrupsi. Journal of Education Research, 4(3), 1290–1297.

Salmah, S., Affan, S., & Fuadi, A. (2023). Analisis manfaat teknologi dan informasi dalam mendukung kemajuan pendidikan agama Islam berbasis digital di MTs Nurul Islam Dusun IX Desa Suka Maju Tanjung Pura. Edu Society Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 512–527. https://doi.org/10.56832/edu.v2i1.189

Shihab, M. Q. (2021). Tafsir Al-Mishbah: Pesan, kesan, dan keserasian Al-Qur’an (Vol. 2). Lentera Hati.

Sodikin, A., & Solikhah, S. (2022). Peran Media Sosial Dalam Berdakwah. Syiar: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 2(1), 29–40. https://doi.org/10.54150/syiar.v2i1.55

Subagio, I. K. A., & Limbong, A. M. N. (2023). Dampak teknologi informasi dan komunikasi terhadap aktivitas pendidikan. Journal of Learning and Technology, 2(1), 43-52. https://doi.org/10.33830/jlt.v2i1.5844

Subhan, F. (2018). Konsep pendidikan Islam masa kini. UIN Sunan Ampel Journal of Islamic Education, 1(2), 353–373.

Susanto, J. (2016). Etika komunikasi islami. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 24.

Tahir, M., Rayhaniah, S. A., & Halimah. (2021). Kajian literature: Urgensi prinsip komunikasi Islam dalam mengatasi hoax di era 4.0. Borneo International Journal of Islamic Studies, 3(2), 15-22.

Wulandari, T., Rohimin, & Nurlaili. (2023). Pengaruh model pembelajaran problem based learning berbantuan media animasi terhadap minat dan hasil belajar siswa. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 685-710. https://doi.org/10.14421/njpi.2023.v3i3-17

Yaqin, M. A. (2021). Optimalisasi sistem informasi manajemen pada lembaga pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (Jurdikbud), 1(1), 12–22. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v1i1.329

Yemmardotillah, M., Indria, A., & Indriani, R. (2024). Tantangan dan peluang pendidikan agama Islam di era Society 5.0. Malewa: Journal of Multidisciplinary Educational Research, 2(2), 75–87.

Yusri, N., Ananta, M. A., Handayani, W., & Haura, N. (2024). Peran penting pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter pribadi yang Islami. PJPI: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.47134/pjpi.v1i2.115

Zain, S. H. W., Wilis, E., & Sari, H. P. (2024). Peran pendidikan Islam dalam pembentukan karakter masyarakat berbasis nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadis. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 199–215.

Zakir, M. (2016). Metode mengajar dalam pendidikan Islam (Kajian tafsir tarbawi). Serambi Tarbawi, 5(2), 101-112.

Downloads

Published

2024-12-05

How to Cite

Muizzudin, M., Ilmin Auliya, H. Y., Muamala, S., Wahyudin, A. N., & Syahid, A. H. (2024). Islamic Education Information and Communication System in The Perspective of The Qur’an. Syiar: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(2), 123–136. https://doi.org/10.54150/syiar.v4i2.538