The Implementation of The Social Penetration Theory in Da'wah Communication
DOI:
https://doi.org/10.54150/syiar.v4i2.545Keywords:
Da'wah, Communication, Social PenetrationAbstract
Dakwah invites towards goodness through effective communication. The social penetration theory builds intimate relationships, enhances message acceptance, and creates positive impacts for the audience (mad’u). This study analyzes the application of social penetration theory in da’wah communication to improve the effectiveness and interpersonal relationships between the da’i and mad’u. The research uses a descriptive qualitative approach with literature review, examining social penetration theory in da’wah communication by collecting data from books, journals, and relevant articles. The findings show: In the orientation stage, the da’i introduces themselves and provides basic religious information to establish an initial connection. In the exploratory affective exchange stage, the da’i opens up, sharing more personal values and religious messages, creating emotional closeness. In the affective stage, the da’i shares personal experiences and life challenges, deepening understanding and trust. In the stable stage, the relationship becomes more honest and intimate, with efficient communication, strengthening the acceptance of religious messages.
References
Abdullah, M. Q. (2019). Pengantar Ilmu Dakwah. Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media.
Abdullah, M. Q. (2020). Urgensi Dakwah dan Perencanaannya. Tasamuh: Jurnal Studi Islam, 12(1), 120-148. https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/indeks.php/Tasamuh
Abdurrahman, A. G., Putri, C. N. D., & Irwansyah, I. (2021). Implementasi Teori Penetrasi Sosial pada Pengguna Aplikasi Tinder. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, 5(2), 24–38. https://doi.org/10.51544/jlmk.v5i2.1661
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Afriyanto, H. (2018). Komunikasi persuasif da’i dan mad’u dalam pemahaman pesan dakwah (Studi di Majlis Ta’lim Al-Hidayah Kelurahan Waydadi, Sukarame, Bandar Lampung) [Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung]. Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi.
Agustika, C. (2019). Materi Dakwah Dalam Website dakwatuna.com. AL Hikmah: Jurnal Dakwah dan Ilmu Komunikasi, 2(1), 15-21. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/alhikmah
Asyaari, W., Zahroh, W., & Nasiruddin. (2022). Pentingnya media dakwah terhadap kelancaran dakwah di masjid Sumber Laga, Waru, Pamekasan. Etika: Journal of Islamic Communication and Broadcasting Science, 1(1), 1-12.
Aurel, E. (2022). Penerapan Teori Penetrasi Sosial pada Aplikasi Kencan dalam Jaringan (Skripsi, Institut Bisnis dan Informatika Kwik Kian Gie Jakarta). Institut Bisnis dan Informatika Kwik Kian Gie Jakarta. Diambil dari http://eprints.kwikkiangie.ac.id/4353/
Aziz, M. A. (2017). Ilmu Dakwah: Edisi Revisi (6 ed.). Jakarta: Kencana.
Azis, A., & Novebriansyah, R. (2022). Gambaran strategi dakwah komunitas pada dewasa awal di Komunitas Terang Jakarta (Studi deskriptif di Komunitas Terang Jakarta). Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Kemasyarakatan, 26(1), 34-50. https://journal.uinjkt.ac.id/index.php/dakwah
Burhanuddin, B. (2017). Membangun Pola Komunikasi Dakwah Sebagai Alternatif Mencegah Sikap Intoleransi Beragama. Jurnal Kajian Dakwah dan Kemasyarakatan, 21(1), 19-42. https://doi.org/10.15408/dakwah.v21i1.11796
Creswell, J. W. (2019). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dam Campuran (4 ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dhani, R. S. A. (2023). Memahami Penetrasi Sosial Pengguna Aplikasi Kencan Online (Bumble) di Kota Semarang (Skripsi, Universitas Semarang). Universitas Semarang. Diambil dari https://eskripsi.usm.ac.id/detail-G31A-1042.html
Habibah, A. F., Shabira, F., & Irwansyah. (2021). Pengaplikasian Teori Penetrasi Sosial pada Aplikasi Online Dating. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 44–53. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.183
Hanafi, R., Uryatul, J. D. D., Sholeha, J., Hidayah, F. N., & Isnaini, R. (2022). Strategi komunikasi persuasif antara da'i dan mad'u dalam menyampaikan pesan dakwah. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LP2M), Institut Agama Islam Darul A’mal Lampung.
Hariyanto. (2020). Relasi kredibilitas da’i dan kebutuhan mad’u dalam mencapai tujuan dakwah. AL-IDZA'AH Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 2(1), 1-18.
Husna, Z. Z., & Syam, N. (2021). Dakwah Multikultural (Dakwah Gus Miftah di Diskotik Hingga Gereja). Hikmah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam, 15(2), 246. https://doi.org/10.24952/hik.v15i2.4056
Kamaluddin. (2020). Bentuk-Bentuk Komunikasi Dalam Perspektif Dakwah Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 2(2), 255-268.
Kamaruzzaman. (2022). Epistemologi Kajian Dakwah Dan Ilmu Komunikasi. Liwaul Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Masyarakat Islam, 12(1), 72-90.
Kartini. (2024). Strategi Menyusun Dan Memahami Materi Dakwah. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 392-397. https://doi.org/10.5281/zenodo.12785779
Komara, E. (2021). Komunikasi Persuasif Dakwah Dr. Zakir Naik. Buana Komunikasi (Jurnal Penelitian dan Studi Ilmu Komunikasi), 2(1), 27–41. https://doi.org/10.32897/buanakomunikasi.2021.2.1.713
Kustiawan, W., Lubis, I. Y., Natasya, N., Sartika, I., Dewi, F. K., Supriadi, T., & Anggianto, I. (2022). Teori Penetrasi Sosial. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 303–310.
Latif, U. (2021). Pengaruh dan peran media terhadap siklus penerapan nilai-nilai dakwah di era digitalisasi. Jurnal At-Taujih Bimbingan dan Konseling Islam, 4(2), 1-17. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Taujih
Markarma, A. (2014). Komunikasi Dakwah Efektif Dalam Perspektif Al-Qur'an. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 11(1), 127-151.
Marsela, Sihabuddin, M. A., & Walian, A. (2024). Analisis pesan dakwah pada novel Dalam sujud dia menyentuhkukarya Fahri F. Fathoni. Jurnal An-Nashr: Jurnal Dakwah dalam Mata Tinta, 11(1), 34-44.
Miftakhuddin. (2022). Peran Komunikasi Dalam Komunikasi Dakwah. An-Nida’: Jurnal Prodi Komunikasi dan Penyiaran Islam, 10(2), 46-67.
Mistarija. (n.d.). Materi dakwah dalam al-Qur'an dan hadis. Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 1(2), 11–22.
Muttaqin, I. (2018). Komunikasi Dan Dakwah Pada Lembaga Pendidikan Islam. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah, 12(2), 295-306.
Mustar, S. (2015). Kepribadian da'i dalam berdakwah. Jurnal Tarbiyah, 22(1), 87-113.
Perdana, M. W. G. (2022). Proses Penetrasi Sosial pada Perempuan dalam Membangun Hubungan Romantis Melalui Aplikasi Kencan Online Bumble di Surabaya. The Commercium, 5(02), 225–237.
Prasongko, W. A. (2022). Representasi Toleransi Beragama pada Orasi Kebangsaan Gus Miftah di Peresmian Gereja Bethel Indonesia (GBI) Amanat Agung Jakarta Utara (Skripsi, IAIN Palangka Raya). IAIN Palangka Raya. Diambil dari http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/5307/
Putri, M. L., Sutjipto, V. W., Sary, M. P., Firdausah, L., & Amarawati, Y. P. (2021). Pengaruh media sosial Instagram terhadap informasi penyebaran dakwah kepada mahasiswa program studi Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Jakarta. Kinesik, 8(3), 284-296.
Putri, N. T. (2018). Peran da'iyah dalam penyampaian pesan dakwah (Studi pada ormas Muhammadiyah Cabang Banda Aceh) (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam - Banda Aceh). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.
Putri, V. K. M. (2022, Januari 28). 4 Tahapan Proses Penetrasi Sosial. Diambil 29 Mei 2024, dari KOMPAS.com website: https://www.kompas.com/skola/read/2022/01/28/080000269/4-tahapan-proses-penetrasi-sosial
Rahmawati, E. (2018). Kecerdasan emosional para da’i dalam aktivitas dakwah pada majelis ta’lim kajian senja di masjid nasional Al-Akbar Surabaya. Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(2), 67-80.
Renel, B. (2014). Materi Dakwah dan Kebutuhan Mad’u: Studi kasus pada Majelis Taklim Nurul Qulub di Kecamatan Baguala Kota Ambon (Tesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar). Program Pascasarjana
Ridwan, A. (2022). Dakwah Dan Digital Culture: Membangun Komunikasi Dakwah Di Era Digital. Lantera: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(01), 74-84. Retrieved from https://uninus.ac.id
Rohman, D. A. (2019). Komunikasi Dakwah Melalui Media Sosial. Tatar Pasundan: Jurnal Balai Diklat Keagamaan Bandung, XIII(2), 121-133.
Romsi, A. N., & Bukhory, U. (2021). Strategi penyampaian pesan dakwah Jama'ah Tabligh di lingkungan masjid Sumber Bungur Kecamatan Pakong Kabupaten Pamekasan. Al-Tatwir, 8(1), 81-96. https://altatwir.iain-jember.ac.id
Safitri, A. A., Rahmadhany, A., & Irwansyah, I. (2021). Penerapan Teori Penetrasi Sosial pada Media Sosial: Pengaruh Pengungkapan Jati Diri melalui TikTok terhadap Penilaian Sosial. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.180
Shanaz, N. V. (2021). Teori Penetrasi Sosial dalam Pengungkapan Diri Homoseksual kepada Keluarganya. JRK (Jurnal Riset Komunikasi), 11(2). https://doi.org/10.31506/jrk.v11i2.10071
Sidiq, U., & Miftachul, C. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan (1 ed.). Ponorogo: CV. Nata Karya.
Sumadiria, H. (2014). Sosiologi Komunikasi Massa. Bandung: PT. Simbiosa Rekatama Media
Syaifuddin, & Muhid, A. (2021). Efektivitas pesan dakwah di media sosial terhadap religiusitas masyarakat Muslim: Analisis literature review. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 20(1), 17-28.
Ummah, N. H. (2023). Pemanfaatan sosial media dalam meningkatkan efektivitas dakwah di era digital. Jurnal Manajemen Dakwah, 10(1), 151-169. https://journal.uinjkt.ac.id/index.php/jmd
Zain, A. (2019). Dakwah dalam perspektif al-Qur'an dan al-Hadits. Jurnal At-Taujih Bimbingan dan Konseling Islam, 2(1), 40–53. http://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Taujih
Zarkani. (2017). Membangun Komunikasi Kreatif Dalam Dakwah Islamiyah. Orasi: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 8(1), 121 – 134.
Zulkarnaini. (2015). Dakwah Islam di era modern. RISALAH, 26(3), 151–158. https://media.neliti.com/media/publications/127613-ID-dakwah-islam-di-era-modern.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nurmala, Wahyu Agung Prasongko

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.