Pesantren Antara Tantangan Dan Harapan

Authors

  • S. Fathiyatul Jannah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah Dan Komonikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Faridatul Jannah Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan
  • Desi Endang Maisuri Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.54150/alirsyad.v2i1.117

Keywords:

Boarding school, Challenges, Hopes

Abstract

The research objective is to describe the students in Islamic boarding schools that have challenges and expectations. The research method is descriptive qualitative through a library study approach. Data collection techniques with documentation studies and data processing with reduction, data presentation, and conclusion. The results of the study: In Islamic boarding schools, there are challenges and hopes within them, among these challenges include (1). Patience is the main key in completing a pesantren activity. (2). The sense of sincerity of every santri must be sincere in carrying out every activity of the pesantren and be able to obey the rules without a heavy heart. (3). Complying with the rules Obeying the rules is an obligation of a student or santri.

References

Andrini, R., Saleh, M. M., & Hadi, I. (2021). Dasar Wajib Patuh Pada Undang-undang Perkawinan Ditinjau Menurut Hukum Islam. Jurnal An-Nida’: Jurnal Pemikiran Islam, 45(01), 95-114.

Azhar, M. Z. (2021). Pesantren Dan Penjagaan Literasi Keilmuan. Jurnal Mahasantri, 01(02), 155-175.

Ghazali, M. (2013). Optimalisasi Peran Lembaga Pendidikan Untuk Mencerdaskan Bangsa. Jurnal Al-Ta’dib, 06(01), 126-136.

Hasiah. (2013). Peranan Ikhlas Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Darul Ilmi, 01(02), 21-44.

Heli & Zaqiyah, Q. Y. (2016). Manajemen Organisasi Santri Di Pondok Pesantren. Jurnal Islamic Education Manajemen, 01(01), 1-11.

Herman, D.M. (2013). Sejarah Pesantren di Inonesia. Jurnal Al-Ta’dib, 06(02),145-158.

Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin. (2018). Peran Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam Di Indonesia. Al-Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 07(02), 461-472.

Jamal, N. (2015) Transformasi Pendidikan Pesantren dalam Pembentukan Kepribadian Santri. Tarbiyatuna, 08(02), 75-87

Karimah, U. (2018). Pondok Pesantren Dan Pendidikan: Relevansinya Dalam Tujuan Pendidikan. Misykat, 03(01), 137-154.

Komariah, N. (2016). Pondok Pesantren Sebagai Role Model Pendidikan Berbasis Full Day School. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 05(02), 183-198.

Maesaroh, N & Yani, A. (2017). Tugas Dan Fungsi Pesantren Di Era Modern. Sosietas, 07(01), 346-352.

Manan, A., Baria, O., & Ramadhan, K. (2022). Ilmu Bermanfaat: Dalam Perspektif Imam Burhanul Islam Az-Zarnuji. Al-Ulum Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ke Islaman, 9(4), 487-404. https://doi.org/10.31102/alulum.9.4.2022.487-404

Muaziroh U. & Sholiha, Z. A. (2018). Aktualisasi Konsep Sabar Dalam Perspektif Alquran (Studi Terhadap Kisah Nabi Ayyub). Jurnal At-Tibyan, 03(02), 200-211.

Perawironegoro, D. (2019). Pola Perencanaan dan Pengembangan Visi Pesantren: Studi Kasus di Pondok Pesantren Darussalam Ngesong Jombang. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 04(02), 263-286.

Raihanah. (2016). Konsep Sabar Dalam Islam. Tarbiyah Islamiyah, 06(01), 40-51

Rodliyah, S. (2014). Manajemen Pondok Pesantren Berbasis Pendidikan Karakter (Studi Kasus di Pondok Pesantren “Annuriyyah” Kaliwining Kecamatan Rambipuji Kabupaten Jember). Cendekia, 12(02), 299-314.

Sadali. (2020). Eksistensi Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. Atta’dib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 01(02), 53-70

Sidiq, U. (2014). Organisasi Pembelajaran Pada Pondok Pesantren Di Era Global. Cendekia, 12(01), 121-138.

Sukino. (2018). Konsep Sabar Dalam Al-Quran Dan Kontekstualisasinya Dalam Tujuan Hidup Manusia Melalui Pendidikan. Jurnal Ruhama, 01(01), 63-77.

Syafe’i. (2017). Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 08(01), 61-82

Taufiqurrohman. (2019). Ikhlas Dalam Perspektif Alquran (Analisis terhadap Konstruk Ikhlas melalui metode tafsir tematik). Eduprof, 01(02), 94-118.

Thoifah, I. (2018). Model Pendidikan Pesantren. Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 07(02), 145-151.

Usman, M. I. (2013). Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam (Sejarah Lahir, Sistem Pendidikan, dan Perkembangannya Masa Kini). Jurnal Al-Hikmah, XIV(1), 101-119.

Zein, A. (2017). Tafsir Al-Qur’an Tentang Akal (Sebuah Tinjauan Tematis). Jurnal At Tibyan, 2(2).

Zulhimma (2013). Dinamika Perkembangan Pondok Pesantren Di Indonesia. Jurnal Darul ‘Ilmi, 01(02) 165-181.

Downloads

Published

2023-03-05

How to Cite

Jannah, S. F., Jannah, F. ., & Endang Maisuri, D. . (2023). Pesantren Antara Tantangan Dan Harapan. Al Irsyad: Jurnal Studi Islam, 2(1), 13–22. https://doi.org/10.54150/alirsyad.v2i1.117