Pelatihan Menyusun Proposal Skripsi untuk Mahasiswa Sarjana
DOI:
https://doi.org/10.54150/thame.v3i2.419Keywords:
Training, Thesis, Students, UndergraduateAbstract
Thesis writing remains one of the most feared tasks among students, with many lacking an understanding of how to produce a well-structured thesis. This training was conducted to provide students with a comprehensive understanding of how to quickly and effectively compose a high-quality thesis. The training employed a PAR (Problem-Action-Result) approach using Zoom meetings, laptops, and educational materials. Training outcomes include: creating a good title involves selecting a relevant and innovative topic, identifying the problem, and crafting a title that reflects both the topic and research methodology. The background section should explain the relevance of the topic, problem context, and literature review to identify research gaps. Research focus should include understanding variables, choosing relevant theories, and determining supporting variables. The literature review involves understanding variables X and Y, research location, and both main and supporting theories. Finally, the research methodology must describe the type and approach of the research, data collection and processing techniques, data validity, and hypothesis testing for quantitative research
References
Adelina, S. (2018). Faktor Penyebab Lamanya Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Ecogen, 01(01), 184 – 196.
Amelia, D., Elita, V., & Utomo, W. (2022). Gambaran Resiliensi Mahasiswa Tingkat Akhir Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Masa Pandemi Covid-19. JUKEJ: Jurnal Kesehatan Jompa, 01(02), 100 – 108.
Aslinawati, E. N., & Mintarti, S. U. W. (2017). Keterlambatan Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Angkatan 2012 (Studi Kasus Di Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(01), 23 – 33.
Asmawan, M. C. (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(02), 51 – 57.
Etika, N., & Hasibuan, W. F. (2016). Deskripsi Masalah Mahasiswa Yang Sedang Menyelesaikan Skripsi.Jurnal KOPASTA, 3 (1), 40 – 52.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 02(01), 33-54. doi: 10.21831/hum.v21i1. 38075.
Ghani, M. N., Kurniawati, A., & Azizah, S. (2023). Opini Mahasiswa Mengenai Penghapusan Kebijakan Wajib Skripsi. Seminar Nasional Universitas Negeri Surabaya 2023, 417 – 424.
Hanita & Udau, L. A. (2021). Workshop Strategi Menentukan Judul Skipsi Pada Mahasiswa PG PAUD Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda. JPKPM, 01(02). 65-70.
Hariaty, Elita, V., & Dilaluri, A. (2023). Gambaran Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Yang Sedang Mengerjakan Skripsi. Jurnal Keperawatan Profesional (JKP), 11(01), 1 – 7.
Hasibuan, P. H. M., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Perumusan Masalah Ilmiah Variabel dan Fokus Dalam Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini. DZURRIYAT: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 23–35. https://doi.org/10.61104/jd.v1i1.19
Homaedi, R., Mafruhah, & Yuliana, A. T. (2022). Profil Mahasiswa Dengan Tugas Ganda Kuliah Dan Bekerja. SHINE : Jurnal Bimbingan dan Konseling, 02(02), 125 – 137.
Lesmana, G. (2023). Analisis Kemampuan Metodologi Penelitian Mahasiswa Ditinjau Dari Kualitas Penulisan Skripsi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi (JMP-DMT), 04(02), 129 – 134.
Muspawi, M., Hidayat, A., Yosefa, A., Ronansyah, M. F., & Nurmawan, M. (2023). Perspektif Para Peneliti Senior Tentang Penyusunan Latar Belakang Penelitian yang Baik. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(03), 2691 – 2694. DOI: 10.33087/jiubj.v23i3.4547
Rahmat, & Amal, B. K. (2020). Hambatan Mahasiswa Dalam Mengerjakan Tugas Akhir (Skripsi) Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial UNIMED. Jurnal Antropologi Sumatera, 18(2), 107–116.
Roosyiana , . A. H. (2022). Distress pada Mahasiswa Penyusun Skripsi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 676–680. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.8233
Septiani, M. A. (2022). Pengalaman Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Pandemi Covid-19. Jurnal Kesehatan Ilmiah Indonesia / Indonesian Health Scientific Journal, 7(1), 205–215. https://doi.org/10.51933/health.v7i1.794
Septiani, M. A., Amir, Y., & Nauli, F. A. (2022). Pengalaman Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Pandemi Covid-19. Jurnal Kesehatan Ilmiah Indonesia, 07(01), 205 – 215.
Wakhyudin, H., & Putri, A. D. S. (2020). Analisis Kecemasan Mahasisw A Dalam Menyelesaikan Skripsi. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 01(01), 14-18
Widiarsa. (2019). Kajian Pustaka (Literature Review) Sebagai Layanan Intim Pustakawan Berdasarkan Kepakaran Dan Minat Pemustaka. Media Informasi, 28(01), 111 – 124.
Zain, M. I., Radiusman, Syazali, M., Hasnawati, & Amrullah, L. W. Z. (2021). Identifikasi Kesulitan Mahasiswa Dalam Penyusunan Skripsi Prodi PGSD Universitas Mataram. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 04(01), 73 – 85.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ach. Baidowi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.