Penanaman Nilai-nilai Karakter Melalui Kegiatan Literasi dalam Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di MTS N 4 Hulu Sungai Utara Kalimantan Selatan

Authors

  • Nela Syarah Vikrati Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Muhammad Fauzil 'Adzim Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v1i2.12

Keywords:

Character values, literacy activities, and Islamic cultural history

Abstract

This article discusses the cultivation of character values in students through literacy activities in the form of making posters, wallpaper, and literacy trees, especially at MTs N 4 Hulu Sungai Utara, South Kalimantan in the subject of Islamic Cultural History. The inculcation of these character values is carried out first, through conceptual literacy activities directing students to inculcate values so that they become independent, responsible, disciplined, hard work and creative individuals. Second, the inculcation of character values that is applied is the goal of education as a whole. Third, there are several obstacles in implementing literacy activities such as not knowing the intended literacy activities, decreasing the enthusiasm of students in carrying out activities, and requiring quite a long time to carry out these activities. So it can be concluded that the inculcation of character values of students through literacy activities at MTs N 4 Hulu Sungai Utara, South Kalimantan is a form of humanization of education and an effort to cultivate character values in students so that students have good character.

 

 

References

Alfin, J. (2019). Pengembangan Materi Sejarah Kebudayaan Islam Sebagai Bahan Ajar Literasi Membaca di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 07(01).

Asmani, M. J. (2011). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakterdi Sekolah, Yogyakarta: Diva Press.

Dewi, Z. I. (2018). Penanaman Karakter dalam Program Gerakan Literasi Sekolah di SMP Negeri 18 Padang. Journal of Civic Education, 01(04).

Haris, A. (2014). Boom Literasi, Bandung: Revka Petra Media.

Hermawan, B.; Pratiwi, A. S.; & Komariah, S. (2017). Kajian Aplikatif Penanaman Nilai-Nilai Krakter Siswa Melalui Gerakan Literasi di Sekolah Dasar Berdasarkan Perspektif Pedagogik Kritis. Jurna Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 02(2a).

Hidayat, M. H.; Basuki, I. A.; & Akbar, S. (2018). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 03(06), 810-817.

Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya penguasaan literasi bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. Proceedings Education and Language International Conference, 1(1)

Kesumma, D. et al. (2012). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Rosdakarya Offset.

Lisnawati, I. & Ertinawati, Y. (2019). Literat Melalui Presentasi. Metaedukasi, 01(01), 1-12.

Mulyati, Y. 2012. “Belajar Aktif Vs Aktif Belajar Menggagas Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal”. Penguatan Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Bandung: Rizqi Press.

Munaimah, R. (2018). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah Di SDN Baciro, Gondokusuman, Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 39(07), 3.841 - 3.851.

Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Periyeti. (2017). Usaha Meningkatkan Minat Baca Mahsiswa. Jurnal Pustaka Budaya, 04(01).

Puspita, A. M. I. & Santosa, A. B. (2019). Peran Budaya Literasi pada Peningkatan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 08(01).

Salim, A. (2015). Integrasi Nilai-Nilai Karakter pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Studi di Madrasah Tsanawiyah (MTs) Swasta Kabupaten Kulon Progo Yogyakarta. Literasi, IV(02).

Samani, M. & Hariyanto, 2011. Konsep dan Model Pendidikan Karakter, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sayektiningsih, B. S. & Muhibin, A. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Klaten. Jurnal Managemen Pendidikan, 12(02).

Suyono, S., Harsiati, T., & Wulandari, I. S. (2017). Implementasi gerakan literasi sekolah pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(2), 116–123

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wirawan, H. N.; Noven; Trianto, A.; & Gumono. (2018). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di SMP Negeri 4 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 02(03).

Downloads

Published

2020-10-05

How to Cite

SYARAH VIKRATI, N. ., & ’Adzim, M. F. (2020). Penanaman Nilai-nilai Karakter Melalui Kegiatan Literasi dalam Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di MTS N 4 Hulu Sungai Utara Kalimantan Selatan. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 1(2), 85–102. https://doi.org/10.54150/thawalib.v1i2.12