Media Interaktif Adobe Flash CS6 dengan Model Dart dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Pandemi Covid-19

Authors

  • Muhammad Irsyad Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v1i2.14

Keywords:

Media Interaktif, Adobe Flash CS6, DART (Directed Activities Rolated to Texts)

Abstract

In modern times there are various ways of learning, one of which is learning through Adobe Flash CS6. Learning Arabic will be done using Adobe Flash CS6 interactive media, especially during the Covid 19 virus pandemic as it is today. This type of research is library research, and researchers get data in this study in the form of primary data sources obtained from a book written by Ichwan K entitled Membuat Media Pembelajaran degan Adobe Flash CS6 published in 2015 by CV Andi Offset, a book written by Deni Darmawan entitled Inovasi Pendidikan published in 2012 by PT Remaja Rosdakarya, and Journals written by Poppy Kamalia Devi entitled DART dalam Pembelajaran IPA. And secondary data in this study researchers obtained from reading books, articles, and literature in the form of printed or electronic, as well as earlier studies on the goals and objects of research. This research aims to help educators to be able to create learning media using Adobe Flash CS 6 so that it will be easier for educators and students to carry out the learning process more deeply. This is because adobe flash CS 6 interactive media has two-way communication between students and the media, has direct feedback, there is input data, including physical and mental activities, there is a mouse click or mouse enter so that students can learn by active and independent when using this interactive media.

References

Agni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, XVI(01), 98-107.

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Darrmawan, D. (2012). Inovasi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Ferawati. (2011). Model Pembelajaran Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Generik Sains Guru Fisika pada Topik Fluida Dinamis. Proseding Penelitian Bidang Ilmu Eksakta,1-10

Hamalik, O. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban , M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 . JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286

Hermawan. A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hermawan. A. (2014). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Jakarta: PT. Diva Press

Indriayani, L. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, FKIP, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 02(01), 17-26.

Kaharuddin. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Kemampuan Muhadatsah. Al-Ishlah, XVI(01), 62-72.

Kurniawati, I. D. & Nita, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 01(02), 68-75

Maksudin & Nurani, Q. (2018). Pengembangan Kuriulum Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pascasarjana FITK UIN Sunan Kalijaga.

Miarso, Y. (2011). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Mufidah, N; Isyati, I; Kholis, N; & Tahir, S. Z. (2018). Ict For Arabic Learning: A Blended Learning In Istima’ II. Lisanuna, 08(02),

Muna, W. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Teras.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Mustika; Sugara E. P. A.; & Pratiwi, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle. JOIN (Jurnal Online Informatika), 02(02), 121-126.

Nalole, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-kalam) Melalui Metode Muhadtsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Minhaj : Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 129–145. Retrieved from https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/alminhaj/article/view/1027

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03(01), 171-187.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standart Isi Pendidikan.

Purnama. (2013). Konsep Dasar Multimedia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rahman, A. A. (2017). Keterampilan Membaca Dan Teknik Pengembangannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Diwan, 03(02), 155 – 169.

Rozak, A. (2018). Desain Kurikulum Bahasa Arab Melalui Google Classroom, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban.

Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta.

Sadiman, A. (2010). Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 02(01), 470-477

Siahaan. M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah, 01(01), 1-6.

Siamy, L., Syazali, M., & Farida. (2018). Media Belajar Matematika Berbasis Multimedia Interaktif dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 113–117.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 02(02), 103-114.

Tricahyo, A. (2011). Pengantar Linguistik Arab. Ponorogo: STAIN Ponorogo Press.

Waskito, D. (2014). Media Pembelajaran Interaktif Matematika bagi Sekolah Dasar Kelas 6 Berbasis Multimedia. Speed Journal - Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi, 11(3), 59– 65.

Wulandari, A., & Agustika, G. N. S. (2020). Dramatik Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 515–526. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v8i3.29259

Zulhanan. (2014). Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Downloads

Published

2020-10-05

How to Cite

Irsyad, M. (2020). Media Interaktif Adobe Flash CS6 dengan Model Dart dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Pandemi Covid-19. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 1(2), 103–130. https://doi.org/10.54150/thawalib.v1i2.14