Analysing Classroom Management Strategies As the Main Pillar of Successful Student Learning Achievement

Menganalisis Strategi Pengelolaan Kelas Sebagai Pilar Utama Keberhasilan Prestasi Belajar Siswa

Authors

  • Tiara Amalia Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
  • Na’imah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
  • Yulia Lutfiyani Azizah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
  • Hidayatussa’adah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
  • Roihan Sadad Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i2.495

Keywords:

Management, Classroom, Learning, Achievement, Students

Abstract

Classroom management plays a crucial role in creating a learning environment that supports student learning outcomes. The research was conducted qualitatively through a documentation study, collecting previous research findings to analyze the pillars of classroom management that influence student learning. Data processing involved searching, filtering, assessing feasibility, and analyzing article content. The results of the study show: First, an effective learning community requires teachers to design learning spaces by considering student diversity, processes, and class structure to encourage participation, strengthen interaction, and improve learning outcomes. Second, managing teacher-student interactions creates a conducive atmosphere that supports the achievement of learning goals, character development, and positive relationships, which increases motivation and learning outcomes. Third, the use of varied teaching methods can enhance critical thinking skills, reduce boredom, and increase student engagement. Fourth, a comfortable and organized classroom atmosphere improves concentration, understanding, and retention of information. In conclusion, good classroom management can enhance student learning outcomes.

References

Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i1.926.

Amelia, U. (2023). Tantangan Pembelajaran Era Society 5.0 dalam Perspektif Manajemen Pendidikan. Al-Marsus?: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 68. https://doi.org/10.30983/al-marsus.v1i1.6415.

Anggraeni Dewi, D., & Abdulatif, S. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam MembinaSikap Toleransi Antar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 04(02), 103–109. https://journal.unpak.ac.id/index.php/JPPGuseda/article/view/3610.

Aripin, I. F. (2021). Problem dan Tantangan Pembelajaran Agama di Era Pandemi Covid-19. Bestari| Jurnal Studi Pendidikan Islam, 18(2), 181–196. https://riset-iaid.net/index.php/bestari/article/view/947%0Ahttps://riset-iaid.net/index.php/bestari/article/download/947/656.

Asmara, Y., & Nindianti, D. S. (2019). Urgensi Manajemen Kelas Untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 1(1), 12–24. https://doi.org/10.31540/sdg.v1i1.192.

BK, M. K. U., & Hamna, H. (2022). Strategi Pembentukan Karakter Islami Siswa Sekolah Dasar di Masa Transisi Covid-19 Menuju Aktivitas New Normal. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(2), 135–148. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i2.6866.

Budiya, B., & Al Anshori, T. (2022). Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.54437/ilmuna.v4i1.316.

Djalal, F. (2019). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, dan Model Pembelajaran. Jurnal Dharmawangsa, 2(1), h. 33.

Fadillah, A. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Deduktif Matematis Siswa. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 3(1), 15. https://doi.org/10.31764/jtam.v3i1.752.

Fitriyah, F., & Bisri, M. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(2), 67–73. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p67-73

Habbah, E. S. M., & Husna, E. N. (2024). Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Yang Efektif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Pedagogi, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.62872/vf2gr537.

Hasanah, N., & Habibah, S. (2021). Implementasi manajemen kelas di SD Negeri. Jurnal Administrasi, Kebijakan dan Kepemimpinan Pendidikan [JAK2P], 2(2), 170–185. http://ojs.unm.ac.id/JAK2P/

Hidayat, W., Jahari, J., & Nurul Shyfa, C. (2020). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Di Madrasah. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(1), 308. https://doi.org/10.52434/jp.v14i1.913.

Janawi. (2019). Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 68–79.

Kadir, A. (2020). Pengaruh pengelolaan kelas dan kinerja guru terhadap prestasi belajar peserta didik melalui motivasi belajar. YUME: Journal of Management, 3(3), 51–64. https://doi.org/10.37531/yum.v11.76

Komara, E., Stefanie, S., Irnawati, R., & Agustini, T. (2023). Peran Psikologi Pendidikan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Jurnal Abdimas Bina Bangsa (JABB), 4(2), 2023.

Lailatul Inayah, U., Anisah, N., Fitria, L., Nisak, K., Muhimah, S. N., Manajemen, P., & Universitas Gresik, P. (2024). Analisis Peran Guru Sebagai Fasilitator Siswa Dalam Pembelajaran Di Kelas Pada Upt Satuan Pendidikan Sdn Bendungan. Journal, 1(2), 84–93.

Mahmudah, M. (2020). Pengelolaan Kelas: Upaya Mengukur Keberhasilan Proses Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53–70. https://doi.org/10.24090/jk.v6i1.1696.

Mashudi, M. (2021). Pembelajaran Modern: Membekali Peserta Didik Keterampilan Abad Ke-21. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 93–114. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.3187.

Maylitha, E., Parameswara, M. C., Iskandar, M. F., Nurdiansyah, M. F., Hikmah, S. N., & Prihantini. (2023). Peran keterampilan mengelola kelas dalam meningkatkan minat belajar siswa. Journal on Education, 5(2), 2184–2194. http://jonedu.org/index.php/joe

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988.

Mustafida, F. (2021). Multicultural Classroom Management: Strategies for Managing the Diversity of Students in Elementary Schools and Madrasah Ibtidaiyah. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 13(2), 84–96. https://doi.org/10.18860/mad.v13i2.11061.

Neneng Nur, & Mulyawan Safwandy Nugraha. (2023). Implementasi Model Pembelajaran STEAM Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Di RA Al-Manshuriyah Kota Sukabumi. Jurnal Arjuna?: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(5), 73–93. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.158.

Niayah, N. (2022). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 1 Aikmel Kecamatan Aikmel Kabupaten Lombok Timur NTB. Jurnal Manajemen Dan Budaya, 2(2), 33–50. https://doi.org/10.51700/manajemen.v2i2.341.

Nisak, S. K., & Hadi, S. (2019). Analisis Proses Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Peluang. Prosiding Seminar Nasional Matematika (Semnasdikta) IAIN Tulungagung, April, 208–219.

Nufus, H. (2021). Penggunaan Lingkungan Sekolah sebagai Laboratorium IPA untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII MTs. Al-Islahussibyan Dopang Gunung Sari. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(1), 44–55. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v1i1.30.

Nur’aini, A. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Motivasi Mengajar Guru Di Sma Ummul Mukminin Makassar. Jurnal Penelitian Tolis Ilmiah, 2(2), 101–113.

Nur, A. (2022). Kapitalisme Pendidikan dan Reinventing Paradigma Pendidikan Indonesia. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 3(1), 69–84. https://doi.org/10.55623/au.v3i1.94.

Nur Efendi, & Muh Ibnu Sholeh. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25.

Nurul Kamilah, & Yayang Furi Furnamasari. (2023). Peran Manajemen Pengelolaan Kelas Terhadap Minat Beajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 01–12. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.950.

Permatananda PANK. (2022). Membangun Karakter Mahasiswa Kedokteran Universitas Warmadewa Melalui “Sapta Bayu” Spirit Sri Kesari Warmadewa. Jurnal Education and Development, 10(2), 1–5. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3480%0Ahttps://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/download/3480/2348.

Pertiwi, A. D. ., Nurfatimah, S. A. ., & Hasna, S. . (2022). Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3780

Prayogi, S., Sukaisih, R., Muhali, M., & Asy’ari, M. (2024). Dampak Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Keterampilan Kolaborasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Fisika. Journal of Authentic Research, 3(2), 156–173. https://doi.org/10.36312/jar.v3i2.2126.

Putri, N. W. E. (2019). Peran Psikologi Komunikasi dalam Mengatasi Permasalahan Peserta Didik: Studi Kasus Proses Bimbingan Konseling di SMK Kesehatan Widya Dharma Bali. Calathu: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 52–67. https://doi.org/10.37715/calathu.v1i1.776.

Rahayu, P. (2019). Pengaruh Era Digital Terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 2(1), 47. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v2i2.1423.

Rahmat, N., Sepriadi, S., & Daliana, R. (2020). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Melalui Guru Kelas Di Sd Negeri 3 Rejosari Kabupaten Oku Timur. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2). https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i2.1471.

Rohiyatun, B., & Mulyani, S. E. (2017). Hubungan prosedur manajemen kelas dengan kelancaran proses belajar mengajar. JUPE, 2(2), 92–99. http://dx.doi.org/10.58258/jupe.v2i2.214

Rohman, H. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal MADINASIKA Manajemen Dan Kelas, 1(2), 92–102. https://ejurnalunma.ac.id/index.php/madinasika.

Ronald. (2025). Pendidikan Islam Di Kurikulum Merdeka. The Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.17977/um084v3i12025p1-10.

Sari, N., & Zulfa, A. (2024). Model Pendekatan Taman Indria Ki Hadjar Dewantara dan Implementasinya dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Murhum?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 253–267. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i2.837.

Sari, W. I., Wahyudi, Y., & Kadarusman, Y. (2024). Pembentukan Komunitas Belajar Yang Mendukung Dan Mendorong Anak Yatim. SocServe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 139–145.

Setiawan, D. (2019). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62. https://doi.org/10.31289/simbollika.v4i1.1474.

Siregar, R. L. (2021). Memahami Tentang Model, Strategi, Metode, Pendekatan, Teknik, dan Taktik. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 63–75.

Situmorang, R. P., & Andayani, E. P. (2019). Penggunaan Media Animasi Berbasis Macromedia Flash untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Konsep Materi Sistem Peredaran Darah Manusia. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 2(1), 35–41. https://doi.org/10.17509/aijbe.v2i1.14544.

Sofia, I., Nafla, S. A., Siraj, S., Situmorang, S., Wulandari, T., & Hidayatullah, T. Y. (2023). Kompetensi Guru Dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. EDUCATIVO: Jurnal Pendidikan, 2(1), 183–188.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif untuk penelitian yang bersifat: eksploratif, enterpretif, interakif dan konstruktif. Alfabeta.

Suhaebah Nur. (2019). Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Minat Belajar Pada Peserta Didik Di SMA I Polewali. Pepatudzu?: Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 8(1), 62–81.

Suryadi, A. (2019). Pemanfaatan ICT dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Terbuka Jarak Jauh, 8(1), 83–98. https://jurnal.ut.ac.id/index.php/jptjj/article/view/537.

Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengelola Kelas untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199–217. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9796.

Tune Sumar, W. (2020). Pengelolaan Kelas dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jambura Journal of Educational Management, 1(4), 49–59. https://doi.org/10.37411/jjem.v1i1.105.

Wahyuni, S., & Haryanti, N. (2024). Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Media Digital. Wahana Dedikasi: Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 7(1), 142–154. https://doi.org/10.31851/dedikasi.v7i1.15974.

Wajdi, F. (2021). Manajemen Perkembangan Siswa Sd Melalui Peran Guru. JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 41–50. http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/article/view/17229/7688.

Wardany, O. F., & Sani, Y. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Survei terhadap Orangtua dan Guru di Lampung). JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 16(2), 48–64. https://doi.org/10.21831/jpk.v16i2.32793.

Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 5(1), 46. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p46-57

Wibowo, N. (2016). Upaya peningkatan keaktifan siswa melalui pembelajaran berdasarkan gaya belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), 1(2), 67-74. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621

Yuniar, A. R., & Syafii, A. (2023). Pengaruh manajemen kelas dan lingkungan sekolah terhadap hasil belajar. JUPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 1(1), 10–17. https://jurnal.sindotechmedia.com/index.php/page/article/view/5

Downloads

Published

2024-10-05

How to Cite

Amalia, T. ., Na’imah, N., Azizah, Y. L. ., Hidayatussa’adah, H., & Sadad, R. (2024). Analysing Classroom Management Strategies As the Main Pillar of Successful Student Learning Achievement : Menganalisis Strategi Pengelolaan Kelas Sebagai Pilar Utama Keberhasilan Prestasi Belajar Siswa. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 525–538. https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i2.495