Efektivitas Struktur Organisasi Terhadap Kinerja dan Motivasi Guru
Effectiveness of Organizational Structure on Teacher Performance and Motivation
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i2.558Keywords:
Structure, Performance, and MotivationAbstract
The purpose of this study was to determine how the organizational structure variable impacts the dependent variable of teacher performance and motivation, both individually and collectively at Cita Hati West Campus Christian Elementary School, Surabaya. The study used the correlational method of normality test, linearity, simple correlation, and multiple correlations were used to analyze the data as a research sample. using SPSS 21.0 for Windows. Three findings of this study. First, this study found that organizational structure has a positive and significant effect on teacher performance and motivation. Second, this study found that organizational structure has a positive and significant effect on performance. Third, The results of this study indicate that structure has a positive and significant effect on teacher motivation. Therefore, it can be concluded that organizational structure can affect teacher performance and motivation.
References
Amini, Irvan, & Putri, K. (2021). Pengaruh Iklim, Kultur, Dan Kinerja Struktur Organisasi Terhadap Mutu Pendidikan Di SMP Negeri 1 Hamparan Perak. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 17(2), 182–191.
Azulaidin, A., & Rosmika, E. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru. Juripol, 4(2), 159–170. https://doi.org/10.33395/juripol.v4i2.11119
Budiasih, Y. (2012). Struktur organisasi, desain kerja, budaya organisasi dan pengaruhnya terhadap produktivitas karyawan studi kasus pada pt. xx di jakarta. Jurnal Liquidity, 1(2), 99–105.
Burhanuddin. (2022). Peran Motivasi Kerja, Stres Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru. Motivasi Dan Sikap Dalam Manajemen Kelas, 49. https://books.google.co.id/books?id=HMWPEAAAQBAJ&pg=PA49&dq=faktor+yang+mempengaruhi+kinerja+yakni+motivasi+guru&hl=id&newbks=1&newbks_redir=1&sa=X&ved=2ahUKEwjj5_vlgouCAxVfxTgGHfV8C9IQ6AF6BAgFEAI
Dewi, M. (2019). Analisis struktur organisasi dan pengaruhnya terhadap motivasi guru di SMP Negeri 5 Surabaya. Jurnal Pendidikan Dan Motivasi, 7(2), 99–115.
Erni, M., FoEh, J. E., & Silalahi, E. (2022). Pengaruh motivasi, disiplin dan lingkungan kerja terhadap kinerja guru (Deskripsi kajian studi literatur kinerja guru). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 4, No 1(1), 71–81. https://doi.org/10.35760/eb.2018.v23i1.1809
Habbah, E. S. M., & Husna, E. N. (2024). Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Yang Efektif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Pedagogi, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.62872/vf2gr537
Kaspullah, Putra, P., & Wulandari, I. (2020). Pengaruh Persepsi Guru Terhadap Kepemimpinan Kepala Madrasah, Motivasi Kerja Dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Se-Kabupaten Sambas. Inspiratif Pendidikan, 9(2), 110. https://doi.org/10.24252/ip.v9i2.16033
Khairiah. (2020). Kinerja Guru Dalam Perspektif Budaya Organisasi, Kepemimpinan Dan Motivasi Kerja. 169. www.zigie.co.id
Lubis, R. P., Pasaribu, F., & Tufty, Z. (2021). Pengaruh Kompetensi, Motivasi Kerja Dan Lingkungan Kerfja Terhadap Kinerja Guru Sma Negeri 15 Medan. Jurnal AKMAMI, 2(2), 258–272.
Mahfud, M. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru Sma Negeri Se-Kota Bima. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 1–17. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.359
Marlina, R. (2023). Pengaruh struktur organisasi terhadap kinerja guru di Sekolah Menengah Negeri. Jurnal Pendidikan Indonesia, 15(2), 123–135.
Meilince, S., & Yudana, I. M. (2020). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional, Budaya Organisasi, Disiplin Kerja, Dan Motivasi Kerja, Terhadap Komitmen Organisasional Guru Sd. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 11(1), 34–43. https://doi.org/10.23887/japi.v11i1.3167
Muslimin. (2020). Program penilaian kinerja guru dan uji kompetensi guru dalam meningkatkan prestasi kerja guru. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 4(1), 197–204. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/ijemar/article/view/4384
Nurhaliza, S. (2021). Struktur organisasi dan dampaknya terhadap profesionalisme guru. Jurnal Pengembangan Profesional Guru, 8(3), 78–92.
PR Yari. (2022). Pengaruh Struktur Organisasi, Pemberdayaan dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru SMA Swasta Se Kecamatan Siantar Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 3(1). https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v3i1.9059
Pratama, L., & Setiyadi, B. (2023). Hubungan Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dan Budaya Organisasi dengan Kinerja Guru. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(3), 470. https://doi.org/10.30998/sap.v7i3.15948
Prayogo, A. (2016). Pengaruh motivasi dan budaya organisasi terhadap produktifitas kerja karyawan ( Studi kasus di pt boogi avindo, bogor). Majalah Ilmiah Ilmu Administrasi, XIII(2), 235–256.
Raden Soebiartika, & Ida Rindaningsih. (2023). Systematic Literature Review (SLR): Implementasi Sistim Kompensasi dan Penghargaan Terhadap Kinerja Guru SD Muhammadiyah Sidoarjo. MAMEN: Jurnal Manajemen, 2(1), 171–185. https://doi.org/10.55123/mamen.v2i1.1630
Rahmanto, A., Hadi, R., & Firdaus, R. (2023). Pengaruh Kepemimpinan, Struktur Organisasi, Lingkungan Kerja Terhadap Motivasi Kerja, dan Kinerja Karyawan Di PT Tanjung Power Indonesia. Jurnal Bisnis Dan Pembangunan, 12(1), 32. https://doi.org/10.20527/jbp.v12i1.15511
Ridani, A., & Sudadi, S. (2022). Pengaruh Pemberdayaan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah di Kabupaten Penajam Paser Utara. JurnalTarbiyah & IlmuKeguruan (JTIK)Borneo, 3(2), 111–122. https://repository.uinsi.ac.id/handle/123456789/2780
Sari, T. P., Haryanto, E., & Muspawi, M. (2022). Pengaruh Kepemimpnan Kepala Sekolah, Struktur Organisasi, Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 925–933. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2040
Setiawan, B. (2020). Efektivitas struktur organisasi dalam meningkatkan kinerja guru di sekolah dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 12(4), 150–165.
Subronto, S., Ali, H., & Imron Rosadi, K. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Manajemen Pendidikan Islam: Sistem Pendidikan, Pengelolaan Pendidikan, Dan Tenaga Pendidikan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 24–34. https://doi.org/10.31933/jemsi.v3i1.671
Sugiyono. (2020). Pengaruh Struktur Organisasi terhadap Motivasi Guru di SMP 5 Negeri Jember. Jurnal Pendidikan, 4, 110–129.
Suparto. (2019). Pengaruh Struktur Organisasi terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan, 3(2), 60–64.
Supriadi, H. M., Sauri, S., & Soro, S. H. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Menengah Pertama di SMPN 3 dan SMPN 33 Kota Bandung. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 705–713. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i3.455
Supriyadi, A. (2022). Motivasi kerja guru dalam struktur organisasi yang efektif. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 10(1), 45–60.
Triarta. (2022). Pengaruh Iklim Sekolah Struktur Organisasi Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Smp Negeri 2 Sibolga. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 3(2), 66. https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v3i2.10047
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Christiana Hany Wijayanti, Bambang Sigit Widodo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.