Hubungan Antara Tingkat Keharmonisan Keluarga Dan Kematangan Terhadap Emosional Anak Kelas X Akuntansi Di SMK Tadika Pertiwi Cinere Depok

Authors

  • Haryantini Universitas Pamulang

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v1i1.9

Keywords:

Family harmony, Emotional maturity, Students

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between the level of family harmony and the emotional maturity of students and to determine the relationship between family harmony and the emotional abilities of class X Accounting students at Tadika Pertiwi Vocational High School, Cinere Depok. The research was carried out quantitatively with a sample of 80 students using a psychological scale questionnaire. The variables studied were family harmony as the independent variable and students' emotional maturity as the attachment variable. Data analysis using product moment correlation analysis. The results showed: descriptive analysis showed that students' family harmony was in the criteria (67.34%) while the emotional maturity of students was included in the moderate criteria (67.96%), the results of the correlation analysis obtained a correlation coefficient of 0.459. At a = 5% with N = 80, ttable = 0.220 is obtained because rcount = 0.459 > rtable = 0.220 which means there is a relationship between family harmony and students' emotional maturity. 

References

Algazali, A.; Radjab, M.; & Tina, D. A. (2019). Pengaruh Keharmonisan Keluarga Terhadap Perilku Menyimpang Pada Siswa SMA Negeri 2 Polewali Mandar Kelas X Peminatan Ilmu-Ilmu Sosial. Jispo, 09(02), 394-405.

Annisa, D. F., & Ifdil, I. (2016). Konsep Kecemasan (Anxiety) pada Lanjut Usia (Lansia). Konselor, 5(2), 93-99.

Asari, A.; Toloh, B. H.; & Sangari, J. R. R. (2018). Pengembangan Ekowisata Bahari Berbasis Masyarakat di Desa Bahoi, Kecamatan Likupang Barat, Kabupaten Minahasa Utara. Jurnal Ilmiah Platax, 06(01), 29-41.

Asrori, M. (2012). Psikologi Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Baharuddin. (2019). Pengaruh Komunikasi Orang Tua Terhadap Perilaku Anak Pada MIN I Lamno Desa Pante Keutapang Aceh Jaya. Jurnal Al-Ijtimaiyyah: Media Kajian Pengembangan Masyarakat Islam, 05(01), 105-123.

Darna, N. & Herlina, E. (2018). Memilih Metode Penelitian Yang Tepat: Bagi Penelitian Bidang Ilmu Manajemen. Ekonologi; Jurnal Ilmu Manajemen, 05(01), 1-6.

Diananda, A. (2018). Psikologi Remaja Dan Permasalahannya. Istighna, 01(01), 116-133.

Imron, I. (2019). Analisa Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode Kuantitatif Pada CV. Meubele Berkah Tangerang. IJSE – Indonesian Journal on Software Engineering, 05(01), 19-28

Jannah, M. (2016). Remaja dan tugas-tugas perkembangannya dalam islam. Jurnal Psikoislamedia, 01(01), 243-256.

Makagingge, M.; Karmila, M. & Chandra, A. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Sosial Anak (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018). Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 03(02), 115-122.

Marliani, R. (2010). Pengukuran Dalam Penelitian Psikologi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, III(01), 107 – 120.

Sari, V. N.; Sudirman, A.; & Darsono. (2018). Hubungan Lingkungan Keluarga dan Motivasi dengan Hasil Belajar Kelas IV SD. Pedagodi: Jurnal Pendidikan Dasar, 06(19), 1-12.

Suryadin, A. (2018). Hubungan Keharmonisan Keluarga dan Dukungan Sosial Teman Dengan Konsep Diri Pada Siswa. Saliha: Jurnal Agama Islam & Ilmu Pendidikan, 01(01), 93-100.

Syarif, I. & Taek, P. D. Y. H. (2020). Dampak Keharmonisan Keluarga dan Pola Asuh Orangtuaterhadap Prestasi Belajar Siswa SDN 113 Pana. Al-Ma’arief: Jurnal Pendidikan Sosial, 02(01), 30-38.

Yusuf, S. LN. (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

— Updated on 2020-04-05

How to Cite

Haryantini, H. (2020). Hubungan Antara Tingkat Keharmonisan Keluarga Dan Kematangan Terhadap Emosional Anak Kelas X Akuntansi Di SMK Tadika Pertiwi Cinere Depok. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 1(1), 29–44. https://doi.org/10.54150/thawalib.v1i1.9