Urgensi Leadership Dalam Manajemen Pendidikan Islam

Authors

  • Irfan Kuncoro Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v2i1.17

Keywords:

Leadership, Management, Islamic Education

Abstract

This article discusses the urgency of leadership with must-have skills and management capabilities in Islamic education. This article uses a qualitative descriptive analysis of the object of discussion by utilizing reference sources for related themes and using library research methods. This article argues that leadership is very much needed in Islamic educational institutions today, where the leadership in question must have visionary skills, personal risk, sensitivity, broad insight, charisma, communications, exemplary, and not egotistical. Furthermore, good management where management is meant is the art of completing projects, and activities with an epic collaboration and understanding what you want to do, and then doing it in an effective and efficient way. Therefore, this article offers idealistic leadership with good Islamic education management in shaping the golden generation in the future.

References

AAlifiyah, I.; Imron, A.; & Juharyanto. (2019). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Karakter Peserta Didik. Jamp: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 02(01), 32-39.

Andriani, T. (2019). Peran Kepala Sekolah Perempuan Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Muhammadiyah 01 Pekanbaru. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 05(01), 15-28.

Bashori, et al. (2020). Peran Kepemimpinan di Lembaga Pendidikan Islam. Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 02(01).

Bustari. (2019). Kepemimpinan Visioner Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 01(01), 72-90.

Eacott, S. (2015). Educational Leadership Relationally: A Theory and Methodology for Educational Leadership, Management and Administration. North Sydney: Sense Publishers.

Fauzan. (2019). Kepemimpinan Kharismatik Versus Kepemimpinan Visioner. Al-‘Adalah, 22(01), 68-79.

Fauzi, F. (2019). Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah Dan Kedisiplinan Siswa. Darajat: Jurnal PAI, 02(01), 26-33.

Hadi, Y. D. (2019). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 19(02), 187-207.

Harwanti, W.; Sudharto; & Roshayanti, F. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Penyelenggaraan Sekolah Yang Bermutu Di SD Islam Ar Rahmah Suruh Kabupaten Semarang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 08(03), 346-361.

Husaini & Fitria, H. (2019). Manajemen Kepemimpinan Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 04(01).

Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 06(03), 51-62.

Marlina, L. (2013). Tipe – Tipe Kepemimpinan Dalam Manajemen Pendidikan. Jurnal Ta’dib, 18(02), 227.

Mokodompit, H. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menangani Siswa Dengan Perilaku Bermasalah Di MTs Al-Hikmah Mogutat Kotamobagu. Journal of Islamic Education Policy, 04(02), 90-106.

Muflihah, A. & Haqiqi, A. K. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Quality, 07(02), 48-63.

Nastiti, F. E. & Abdu, A. R. N. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi era Society 5.O. Jurnal Kajian Tekhnologi Pendidikan,05(01).

Ragana, L. G. (2021). Pola Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Penerapan Pembelajaran Selama Pandemi. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyyah Surakarta.

Rahmat, A & Kadir, S. (2017). Kepemimpinan Pendidikan dan Budaya Mutu. Yogyakarta: Zahir Publishing.

Rahmi, E. (2018). Leadership-Manajerialship dalam Pendidikan Islam. Jurnal Tadris, 13(02), 220 Vol. 13, No. 2, doi: 10.19105/tjpi.v13i2.1674.

Syafar, D. (2017). Teori Kepemimpinan Dalam Lembaga Pendidikan Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 05(01) 154.

Syafi’, M. A. S. (2018). Model Pengembangan Karakter Leadership Siswa: Studi Kasus Di SD Sekolah Alam Insan Mulia Surabaya. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11111.

Ushansyah. (2016). Kepemimpinan Lembaga Pendidikan Islam. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 14(26), 58-59.

Wahyudi, A.; Narimo, S.; & Wafroturohmah. (2019). Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Varidika, 31(02), 47-55.

Downloads

Published

2021-04-05

How to Cite

Kuncoro, I. (2021). Urgensi Leadership Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.54150/thawalib.v2i1.17