Perilaku Profesionalisme Kepala Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v4i1.186Keywords:
Principal, Behavior, ProfessionalismAbstract
The purpose of this research is to get a theory about the behavior of the principal, the professionalism of the principal, and the professional behavior of the principal. This research uses a qualitative approach with a type of literature study. Data collection techniques with documentation studies. Data processing with reduction, data presentation, and conclusion. While the data validity technique with source triangulation. The results show that: (1) The principal's behavior is an action taken based on legal stimuli at school. (2) The professionalism of the school principal is a leader who works according to the Regulation of the Minister of Education and Culture of Indonesia Number 40 of 2021, (3) The professional behavior of the school principal, first is the act of regulating learning activities in schools. Second, the action of developing school entrepreneurship. Third, the act of assessing the performance of teachers and education personnel. Fourth, the act of guiding and fostering teachers. The impact of this research can be used as a literacy reference for all school principals in Indonesia in improving and developing the quality of work in schools.
References
Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2020). Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik, Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial. Jurnal Historis, 5(2), 146–150. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis/article/view/3432/pdf
Aminullah. (2018). Profesionalisme Dan Kualitas Pelayanan (Telaah Implementasi Dalam Penyelenggaraan Diklat Pusdiklat Tenaga Teknis Pendidikan Dan Keagamaan). Andragogi: Jurnal Diklat Teknis, VI(1), 87–103.
Anggraeni, P. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah, Professional Learning Community terhadap Kinerja Mengajar Guru dan Dampaknya terhadap Efektifitas Pembelajaran di Madrasah Aliyah se Bandung Raya. Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(02), 131-143.
Ardiyanto, H., & Fajaruddin, S. (2019). Tinjauan atas artikel penelitian dan pengembangan pendidikan di Jurnal Keolahragaan. Jurnal Keolahragaan, 7(1), 83–93. https://doi.org/10.21831/jk.v7i1.26394
Baidowi, A., & Abdussalam, A. (2023). Seminar Inovasi Pembelajaran Berbasis Tematik. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Penelitian Thawalib, 2(1), 29–36. https://doi.org/10.54150/thame.v2i1.182
Baidowi, A., & Syamsudin, S. (2022). Strategi Supervisi Pendidikan di Sekolah. Alim | Journal of Islamic Education, 4(1), 27-38. https://doi.org/10.51275/alim.v4n1.27-38
Botutihe, S. N et al. (2020). Menjadi Kepala Sekolah Profesional Era Revolusi 4.0. Yogyakarta: Zahir Publishing.
Darmayanti, N. W. P., Supartha, W. G., & Subudi, M. (2016). Pengaruh Perilaku Pemimpin Terhadap Motivasi Kerja, Kepuasan Kerja Dan Kinerja Guru Dan Pegawai di Lingkungan Unit Sma Dwijendra Denpasar. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 1309–1334.
Daulay, A. F. (2016). Dasar-Dasar Managemen Organisasi. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 6(2), 34–48.
Fadla, S. L., Nasution, I., Ramadani, S., Sovia, H. S. S., & Maqfiroh, L. (2021). Peran Kepala Sekolah dalam Manajemen Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Hidayatullah Batang Kuis Sumatera Utara Medan. Jurnal Pendidikan Islam, 05(02), 17-34. doi: 10.1080/08919402.1911.10532774
Faturahman, B. M. (2018). Kepemimpinan Dalam Budaya Organisasi. Madani: Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 10(1), 1–11.
Ginting, R. (2020). Fungsi Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal: Edukasi Nonformal, 1(2), 88–92
Hardianto, A. W. (2019). Analisis Stimulus-Organism-Response Model Pada “Dove Campaign for Real Beauty” 2004 – 2017. Jurnal Transaksi, 11(1), 65–79.
Irawan, B. (2018). Organisasi Formal Dan Informal: Tinjauan Konsep, Perbandingan, Dan Studi Kasus. Jurnal Administrative Reform, 6(4), 195–220. https://doi.org/10.52239/jar.v6i4.1921
Ishaq, Yusrizal, & Bahrun. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SMA Negeri 4 Wira Bangsa Meulaboh dan SMA Negeri 3 Meulaboh. Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(1), 32–45.
Kurniawan, D. (2018). Komunikasi Model Laswell Dan Stimulus-Organism-Response Dalam Mewujudkan Pembelajaran Menyenangkan. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(1), 60–68. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i1.65
Makplus, Om. (2015). Definisi dan Pengertian Menurut Ahli. definisi-pengertian.com, http://www.definisi-pengertian.com/2015/07/definisi-pengertian-perilaku-menurut-ahli.html, diakses pada tanggal 16 Juni 2022
Mekarisce, A. A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat: Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151. https://doi.org/10.52022/jikm.v12i3.102
Naibaho, M. (2016). Respon Masyarakat Terhadap Pesan Komunikasi Survei Sosial Ekonomi Nasional Pada BPS Kota Pematangsiantar. Jurnal Simbolika, 2(1), 1–12.
Nikma, M. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Efektivitas Pendidikan di SMAN 1 Badegan Ponorogo. Tesis. Prodi Manajemen Pendidikan Agama Islam. Program Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo
Nurdiansyah, F., & Rugoyah, H. S. (2021). Strategi Branding Bandung Giri Gahana Golf Sebelum Dan Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Purnama Berazam, 2(2), 153–171.
Nurlia. (2019). Pengaruh Struktur Organisasi terhadap Pengukuran Kualitas Pelayanan (Perbandingan Antara Ekspektasi/Harapan Dengan Hasil Kerja). Meraja Journal, 2(2), 53–58.
Muflihah, A., & Haqiqi, A. K. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Quality, 07(02), 48-63.
Mukhtar, M. A. & Musfah, J. (2018). Membangun Kewirausahaan di Sekolah. Hikmatuna: Journal For Integrative Islamic Studies, 04(02), 204-215.
Muspawi, M. (2020). Strategi Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 402-409. DOI 10.33087/jiubj.v20i2.938
Nurcahyani, M & Pardimin. (2022). Strategi Kepala Sekolah
Dalam Pengembangan Entrepreneurship di SMK Negeri 3 Wonosari Gunungkidul. Media Manajemen Pendidikan, 04(03), 395-417.
Pakdosen. (2022). 22 Pengertian Pemimpin Menurut Para Ahli. Pakdosen.co.id, https://pakdosen.co.id/22-pengertian-pemimpin-menurut-para-ahli/, diakses pada tanggal 20 Maret 2023.
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2021 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah
Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call Dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224. http://journal.undiknas.ac.id/index.php/fisip/article/view/219/179
Rachman, F. (2015). Manajemen Organisasi Dan Pengorganisasian Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadith. Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, 1(2), 291–323.
Rahmah, Azzahra. (2020). Profesi Adalah. rumus.co.id. https://rumus.co.id/profesional-adalah/, diakses pada tanggal 19 Maret 2023.
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin. Jurnal Alhadharah, 17(33), 81–95.
Sahar, M. E., Hejazi, R., Salehi, A. K., & Moltafet, H. (2020). Stock Price Momentum Modelling: A Grounded Theory Approach. Advances in Mathematical Finance & Applications, 5(2), 167–181. https://doi.org/10.22034/amfa.2020.1882300.1324
Saputra, W. E. (2020). Pengaruh Pengorganisasian Dan Koordinasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kementerian Agama Kabupaten Ogan Komering Ulu Timur Timur. Edunomika, 04(02), 1–11. http://etd.eprints.ums.ac.id/14871/%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.cell.2017.12.025%0Ahttp://www.depkes.go.id/resources/download/info-terkini/hasil-riskesdas-2018.pdf%0Ahttp://www.who.int/about/licensing/%0Ahttp://jukeunila.com/wp-content/uploads/2016/12/Dea-Nur
Setiawan, Ricky Purnama. (2017). Apa Yang Dimaksud Dengan Teori Stimulus Respon Dalam Ilmu Sosial?. www.dictio.id, https://www.dictio.id/t/apa-yang-dimaksud-dengan-teori-stimulus-respons-dalam-ilmu-sosial/9032, diakses pada tanggal 23 Juni 2022.
Slameto, S. (2016). Supervisi Pendidikan Oleh Pengawas Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 192-206. doi: https://doi.org/10.24246/j.jk.2016.v3.i2
Solikin, A., Fatchurahman, H. M., & Supardi. (2017). Pemimpin Yang Melayani Dalam Membangun Bangsa Yang Mandiri. Anterior Jurnal, 16(2), 90–103.
Sondak, S. Hesti, Taroreh, R. N., & Uhing, Y. (2019). Faktor-Faktor Loyalitas Pegawai Di Dinas Pendidikan Daerah Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(1), 671–680.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitia Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Susanti, A., Riyanto, Y., & Sigit, B. (2023). Principal Professionalism in Improving the Quality of Education in Senior High School. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 5(1), 1-18. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v5i1.2291
Sutikno, Y., Hosan, & Irawati. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Maitreyawira, 03(01), 1-7.
Syukran, M., Agustang, A., Idkhan, A. M., & Rifdan. (2022). Konsep Organisasi Dan Pengorganisasian Dalam Perwujudan Kepentingan Manusia. Manajemen Sumber Daya Manusia, IX(1), 95–103.
Wafroturrohmah, & Sulistiyawati, E. (2018). Manfaat Kegiatan Ekstra Kurikuler Dalam Pengembangan Kompetensi Sosial Siswa SMA. Jurnal Managemen Pendidikan,13(2), 147–155.
Waston & Taryanto. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Muhammadiyah Jumapolo Karanganyar. PROFETIKA: Jurnal Studi Islam, 20(01), 61-70.
Wicaksono, R. R., Aniriani, G. W., & Nasihah, M. (2017). Penggunaan Stimulus Response Theory dalam Sosialisasi Budaya Kesehatan dan Keselamatan Kerja di Perusahaan. Jurnal Enviscience, 1(1), 31–37. https://doi.org/10.30736/jev.v1i1.93
Yudiaatmaja, F. (2013). Kepemimpinan: Konsep, Teori Dan Karakternya. Media Komunikasi, 12(2), 29–38.
Yuliana, F., Suib, M., & Wahyudi. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di SMA Negeri 1 Mempawah Hilir. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 03(04), 1-18.
Zulkifli, Z. (2014). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Pada SMA Negeri 1 Peukan Bada Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 14 (2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Imron Rosyadi, Riza Auliya Widyaningsih; Citra Aulia Uzliva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.