Budaya Sekolah dalam Mendorong Pembinaan Guru
School Culture in Encouraging Teacher Development
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.289Abstract
School culture is one of the factors influencing school management systems in efforts to improve teacher performance. The research aims to determine and explain school culture in fostering teacher development. This study uses a qualitative phenomenological approach. Data collection techniques were conducted through observation, interviews, and document studies. Data validity was ensured through triangulation of sources, techniques, and prolonged observation. The results of the study indicate: (1) school culture: motivating teachers to work, disciplining teachers through the socialization of school rules and checking teacher attendance, conducting regular meetings among teachers, and building positive communication between the school principal and teachers and among teachers. (2) impacts: improved teacher performance and smooth management of learning activities. Conclusion: school culture has been implemented effectively and systematically. Research implications: serving as input and learning materials for other schools in teacher development.
References
Abu, S. N. (2014). Pembinaan Guru Oleh Kepala Sekolah Dalam Pengelolaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Bahana Manajemen Pendidikan: Jurnal Administrasi Pendidikan, 02(01), 704 – 712.
Agustina, A., Ibrahim, M. M., & Maulana, A. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Pada MTsN Di Kecamatan Bontotiro Kabupaten Bulukumba. Jurnal idaarah, 04(01), 111 – 118.
Agustine, D. T., Gunarto, T., & Ramdani, S. D. (2019). Strategi Pembinaan Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru SMK. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 02(01), 609 – 618.
Andriani, D. (2019). Pengaruh Pembinaan, Disiplin Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru PAUD Kec. Talang Kelapa. PERNIK Jurnal Paud, 01(01), 38 – 59.
Anisa, D. L. N., & Maunah, B. . (2022). Pembinaan terhadap Semangat Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 4(1), 62–77. https://doi.org/10.15642/japi.2022.4.1.62-77
Bariroh, S. (2015). Analisis Pengaruh Kedisiplinan Kerja Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada SMA Negeri 1 Bumiayu Kabupaten Brebes. Jurnal Kependidikan, 03(02), 33 – 51.
Bunyamin, H.S., & Faujiah, D. (2014). Pengaruh Motivasi Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS di SDN Rajagaluh Kidul Kec. Rajagaluh Kab. Majalengka. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 01(02), 1 – 18.
Chan, F., & Budiono, H. (2020). Pelatihan Guru Dalam Mengembangkan Kompetensi Dasar Dan Indikator Berdasarkan Permendikbud No. 37 Tahun 2018 Di SDN 111/I Muara Bulian. Jurnal Abdi Pendidikan, 1(2), 76–81. https://doi.org/10.33369/abdipendidikan.1.2.76-81
Djajadi, M. (2020). Efektivitas Pendidikan Dan Pelatihan Guru: Suatu Upaya Meningkatkan Kualitas Pengajaran Fisika. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, 1(1), 30-44.
Fauzi, M. A., Mutohar, P. M., & Harsoyo, R. (2023). Implementasi Pembinaan Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di MAN 1 Nganjuk. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 04(01), 1 – 14.
Ferdiyanto, D., Salamah, U., & Ainissyifa, H. (2020). Pengaruh Pelaksanaan Kebijakan Pembinaan Guru Terhadap Kinerja Guru Untuk Mewujudkan Kepuasan Kerja Guru (Penelitian di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Garut). Khazanah Akademia, 04(01), 22 – 31.
Forte, A. M., & Flores, M. A. (2014). Teacher Collaboration and Professional Development in the Workplace: A Study of Portuguese Teachers. European Journal of Teacher Education, 37(1), 91– 105. https://doi.org/10.1080/02619768.2013.763791
Hafiz, H. A., & Jumriadi. (2018). Hubungan Pembinaan Kemampuan Mengajar Guru dan Etos Kerja Guru Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri Kabupaten Tabalong. Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2). https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i2.2246
Husaini, R. (2018). Pembinaan Profesionalisme Guru. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 8(2). 1 – 15. https://doi.org/10.18592/jtipai.v8i2.2541
Indrianto, N., & Rochma, I. N. (2020). Kolaborasi Antar Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar Islam Inklusi. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 07(02), 165 – 175.
Iswanto, M., & Prasetyo, I. (2019). Pengaruh Model Pembinaan Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru SMK Negeri 4 Bojonegoro. MAP (Jurnal Manajemen dan Administrasi Publik, 02(01), 88 – 102.
Kasmawati, I. (2020). Peningkatan Kompetensi Melalui Kolaborasi : Suatu Tinjauan Teoritis Terhadap Guru. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 08(02), 136 – 142.
Kasmawati, Y. (2020). Peningkatan Kompetensi Melalui Kolaborasi: Suatu Tinjauan Teoritis Terhadap Guru. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 08(02), 136 – 142.
Khomarudin, K. (2023). Pengaruh Pembinaan Guru Dan Kompetensi Profesional Terhadap Komitmen Guru. Edum Journal, 6(2), 56–72. https://doi.org/10.31943/edumjournal.v6i2.152
Kurniawati, A., & Basuki. (2023). Membangun Hubungan Yang Baik Antara Guru Dan Siswa. Kurikula: Jurnal Pendidikan, 07(02), 98 – 105.
Kusumaningtyas, F. (2018). Kedisiplinan Guru Dalam Proses Pembelajaran Di SD Negeri 1 Sembung, Wedi, Klaten. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(07), 1519 – 1526.
Oktaviani, C. (2015). Peran Budaya Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru. Manajer Pendidikan, 09(04), 613 – 617.
Pratama, L. D., & Lestari, W. (2020). Pengaruh Pelatihan Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(01), 278 – 285.
Rahmawati, D. L., Misyanto, & Riadin, A. (2017). Pelatihan Guru Profesional Bagi Guru SD/MI Di Palangka Raya. Pengabdianmu, 02(02), 71 – 78.
Rahmawati, N. R., Izazi, S. Z., Muna, N., Ni’mah, U., & Fawzi, T. (2020). Bentuk Kolaborasi Guru Bimbingan Dan Konseling Dengan Guru Mata Pelajaran Dalam Mengatasi Permasalahan Peserta Didik. al-Tazkiah, 09(02), 155 – 172.
Rakib, M., Rombe, A., & Yunus, M. (2016). Pengaruh Pelatihan Dan Pengalaman Mengajar Terhadap Profesionalitas Guru (Studi pada Guru IPS Terpadu yang Memiliki Latar Belakang Pendidikan dalam Bidang Pendidikan Ekonomi). Ad’ministrare, 03(02), 137 – 148.
Rasyid, M. N., & Nurqalbiani, A. (2020). Implementasi Pendidikan Dan Pelatihan Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru (Studi Kasus Pada UPT SMP Negeri 2 Duampanua Kabupaten Pinrang). Profitability: Jurnal Ilmu Manajemen, 04(01), 67 – 77.
Rokimin, Marzuki, H., & Azka, M. (2022). Implementasi Pembinaan Kompetensi Profesional Guru Studi Kasus Di Mts Darunnajah Cipining Bogor. Edukasiana : Journal of Islamic Education, 01(02), 63 – 72.
Sabon, S. S. (2018). Efektivitas Pelatihan Guru Melalui Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 11(03), 159 – 182.
Saputra, D., Basuki, I., & Setyowati, S. (2021). Pengaruh Budaya Sekolah Terhadap Kualitas Proses Pembelajaran. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(02), 12 – 19.
Setyaningrum, D. G., Supriyanto, A., & Timan, A. (2021). Upaya Peningkatan Disiplin Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(01), 20 – 25.
Simarmata, R., H. (2014). Upaya Peningkatan Motivasi Kerja Guru Sekolah Dasar. Bahana Manajemen Pendidikan: Jurnal Administrasi Pendidikan, 02(01), 654 – 660.
Wardiana, W., & Asroyani. (2022). Pengaruh Motivasi Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa di MI Yadinu Pancor Kopong Lombok Timur. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 08(01), 1140 – 1147. DOI: 10.36312/ jime.v8i12950/http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME
Wattimena, P., Rahabav, P., & Sahalessy, A. (2023). Motivasi Kerja Guru Dan Kepemimpinann Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Pada SMA Negeri Di Kecamatan Kairatu Kabupaten Seram Bagian Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 1(1), 1-13. Retrieved from https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/jmp/article/view/7328
Yususf, O. Y. H., Andrianti, D., Endriani, L., Taunar, I., Salmia, Rusiana, & Rustia. (2023). Perilaku Guru yang Menumbuhkan Hubungan Positif Antara Guru dan Siswa. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 02(01), 587 – 591.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sabariah, Hartono, Zairunah; Lisda Lian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.