Pengaruh Budaya dan Iklim Sekolah Terhadap Efektivitas Sekolah

The Influence of School Culture and Climate on School Effectiveness

Authors

  • Mohamad Syarief Abdullah Sekolah Dasar Negeri Sukatenang 03 Bekasi, Indonesia
  • Wan Khairul Aiman Wan Mokhtar Universiti Sultan Zainal Abidin Terengganu, Malaysia
  • Chasan Ma’ruf Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.302

Keywords:

School Culture, School Climate, Effective Schools

Abstract

The aim of this research was to determine the influence of culture and school climate, either partially or simultaneously, on the effectiveness of State Elementary Schools in the Sukawangi District, Bekasi Regency. The research was conducted quantitatively with a correlational design. Data collection techniques involved questionnaires administered to a population and sample of 146 teachers. Data analysis included descriptive, linearity, and multicollinearity analyses. Hypothesis testing was conducted using F and t tests. The results of the study indicate that there is a significant influence of school culture on school effectiveness, followed by a significant influence of school climate on school effectiveness, and there is also a significant combined influence of school culture and climate on school performance effectiveness. Conclusion: effective schools are influenced by many aspects, one of which is the culture and climate of the school, which significantly affect school performance effectiveness.

References

Aisyah, M. N., Rusli, R., & Kamalia. (2022). Sekolah Efektif Dalam Konteks Manajemen Berbasis Sekolah Di SDIT Andalusia Parepare. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 2(01), 1 – 9.

Arsil, A., Yantoro, Y., & Sari, R. (2018). Analisis Iklim Sekolah Dalam Mendukung Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(1), 39-56. https://doi.org/10.22437/gentala.v3i1.6753

Dodent, R. R., Mawardi, & Ismanto, B. (2022). Iklim Sekolah Positif dan Kondusif Berbasis Penguatan Nilai Cinta Kasih. Jurnal Mimbar Ilmu, 27(01), 91 – 98.

Fadhli, M. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif Dalam Menciptakan Sekolah Efektif. Jurnal Tarbiyah, 23(01), 23 – 44.

Fathurrochman, I., Adilah, P., Anjriyani, A., & Prasetya, A. Y. (2022). Pengelolaan Manajemen Sekolah Yang Efektif. E-Amal: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(02), 1363 – 1374.

Hamid, A. (2019). Efektivitas Sekolah Dalam Perspektif Manajemen Mutu Pendidikan. Jurnal At-Ta’lim, 01(01), 48 – 60.

Hidayanti, E. R., & Triwiyanto, T. (2023). Manajemen Pengelolaan Kelas Dalam Rangka Membentuk Akuntabilitas Individual Peserta Didik. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 07(02), 121 – 128.

Huda, A. M. et al. (2021). Budaya Sekolah / Madrasah. BINTANG: Jurnal Pendidikan dan Sains, 03(03), 517 – 526.

Huda, M. N. (2019). Membentuk Sekolah Yang Efektif. Ta’dibi : Jurnal Prodi Manajemen Pendidikan Islam, 07(02), 43 – 63.

Indri, F. Z., & Putra, G. H. (2022). Pengaruh Ukuran Perusahaan Dan Konsentrasi Pasar Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pada Tahun 2016-2020. Jurnal Jimek, 02(02), 1 – 17.

Javornik, S., & Mirazchiyski, E. K. (2023). Factors Contributing to School Effectiveness: A Systematic Literature Review. Eur. J. Investig. Health Psychol. Educ., 13, 2095– 2111. https://doi.org/10.3390/ ejihpe13100148

Khurniawan, A. W., Sailah, I., Muljono, P., Maarif, M. S., & Indriyanto, B. (2020). Faktor-faktor yang Memengaruhi Efektivitas Sekolah dengan Kemandirian Sekolah sebagai Variabel Intervening menggunakan Pendekatan Partial Least Square. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 05(07), 969 – 979.

Mawardi. (2017). Efektivitas Sekolah Di Kabupaten Aceh Tengah Antara Kepemimpinan Situasional Dan Budaya Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(02), 104 – 113.

Raharjo, S. B., & Yuliana, L. (2016). Manajemen Sekolah Untuk Mencapai Sekolah Unggul Yang Menyenagkan: Studi Kasus di SMAN 1 Pakem, Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 01(02), 203 – 218.

Riswandi, Sukamto, I., & Oktaria, R. (2022). Sekolah Efektif, Learning Organization, dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 06(03), 1873 – 1880. DOI: 10.31004/obsesi.v6i3.2022.

Sari, P. (2014), Persepsi guru Tentang Budaya Sekolah pada SMA Negeri di Kabupaten 50 Kota. Journal Atministrasi Pendidikan, 02 (20), 315–319.

Satria Artha Pratama dan Rita Intan Permatasari. (2021). Pengaruh Penerapan Standar Operasional Prosedur Dan Kompetensi Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Divisi Ekspor PT. Dua Kuda Indonesia. Jurnal Ilmiah M-Progress, 11(01), 38 – 47.

Setiawan, A. (2017). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dan Iklim Sekolah Terhadap Efektivitas Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(01), 130 – 140.

Setiawan, C. K., & Yosepha, S. Y. (2020). Pengaruh Green Marketing Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk The Body Shop Indonesia (Studi Kasus Pada Followers Account Twitter @TheBodyShopIndo). Jurnal Ilmiah M-Progress, 10(01), 1 – 9.

Sitepu, A. M., & Sulasmi, E. (2023). Pengelolaan Iklim Sekolah Yang Efektif Dalam Menunjang Kinerja Guru di Sekolah Dasar Negeri 028354 Binjai. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi (JMP-DMT), 04(04), 462 – 471.

Sukadari. (2020). Peranan Budaya Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Exponential, 01(01), 75 – 86.

Sumarto. (2018). Mewujudkan Sekolah Efektif Melalui Manajemen Mutu. Al-Ashlah, 02(01), 175 – 186.

Yosifa Prayuda, Hadiyanto, Rifma, Sulastri. (2021). Iklim Sekolah pada Masa New Normal di SMKN 1 Padang Gelugur dan SMKN 1 Rao Selatan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(02), 4094-4102.

Downloads

Published

2024-04-05

How to Cite

Abdullah, M. S., Wan Mokhtar, W. K. A. ., & Ma’ruf, C. . (2024). Pengaruh Budaya dan Iklim Sekolah Terhadap Efektivitas Sekolah: The Influence of School Culture and Climate on School Effectiveness. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1), 15–28. https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.302