Implementasi Falsafah Tut Wuri Handayani pada Kurikulum Sekolah
Implementation of Tut Wuri Handayani Philosophy in the School Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.307Keywords:
Implementation, Philosophy, Tut Wuri Handayani, CurriculumAbstract
Philosophy plays an important role in shaping meaningful educational systems. Many schools develop curricula without considering philosophy, resulting in meaningless learning for students. This research aims to explain the application of the philosophy of Tut Wuri Handayani in the curriculum of MTs Al-Mardliyyah Pamekasan using a qualitative case study approach. Data were collected through interviews, observations, and documentation, then processed through reduction, presentation, and drawing conclusions. The implementation of the Tut Wuri Handayani philosophy includes honesty, fairness, good moral character, and motivation for students to learn well. Challenges such as laziness, shyness, and pessimism are addressed with strategies of awareness, understanding, and changing students' mindset. The impact is that students develop into better individuals morally, caring for their peers and the environment, and forming productive and adaptive learning processes. In conclusion, the implementation of the philosophy has been successful with positive effects on schools, teachers, and students. This research contributes as a reference for schools to apply philosophical aspects in education and learning.
References
Almuzani, S. (2021). Urgensi Filsafat Pendidikan Dan Hubungannya Terhadap Pengembangan Kurikulum 2013. PENSA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 03(01), 46 – 66.
Amaniyah, I. F., & Nasith, A. (2022). Upaya Penanaman Karakter Peduli Sosial Melalui Budaya Sekolah Dan Pembelajaran IPS. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 01(02), 81 – 95.
Baidowi, A. (2020). Penanaman Karakter Pada Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Terpadu Islam. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 303-322. https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.31
Baidowi, A., & Syamsudin, S. (2022). Strategi Supervisi Pendidikan di Sekolah. Alim, 04(01), 27 – 38. Doi:10.51275/alim.v4n1.27-38.
Daga, A. T. (2020). Analisis Tujuan Dan Filsafat Kurikulum Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Weetebula Dalam Perspektif Pengembangan Kurikulum Oliva-Gordon. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 04(02), 138 – 152.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 05(02), 93 – 196.
Emmawita. (2018). Penggunaan Metode Pemberian Contoh Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Menguasai Materi Pembelajaran Matematika Dan Bahasa Indonesia. Suara Guru: Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, sains, dan Humaniora, 04(01), 25 – 30.
Faizi, N., Munauwarah, R., & Fathiha, N. (2023). Landasan Filosofis Terhadap Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Keislaman, 10(03), 315 – 329.
Faristiana, A. R., & Yudhistira, N. E. (2022). Sikap Pesimis Remaja Terhadap Orientasi Masa Depan. Rosyada: Islamic Guidance and Counseling, 03(01), 61 – 74.
Fauzi, H. (2021). Membentukan Akhlak Terpuji Peserta Didik Melalui Penerapan Reward Dan Punishment. AT-TA’LIM Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 03(01), 66 – 76.
Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(01), 1631 – 1638.
Handoko, D. A. D. D., & Nugrahanta, G. A. (2022). Memupuk Karakter Keadilan pada Anak Melalui Permainan Tradisional. CJPE: Cokroaminoto Juornal of Primary Education, 05(01), 1 – 15.
Hendri, N. (2019). Lingkungan Pembelajaran yang Produktif dan Kondusif. E-Tech, 07(04), 1 – 9.
HSB, A. A. (2022). Hubungan Sikap Dan Perilaku Siswa Serta Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam, 05(02), 362 – 375. doi.org/10.36670/alamin.v2i02.20
Irham, H. N., Karimah, U., Andini, S. A., Safira, S. A., Fauziah, M., & Sulaeman, Y. (2023). Pembentukan Kepribadian Siswa Sekolah Dasar di Era Milenial Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 07(01), 184 – 193.
Kandiri, & Arfandi. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia, 06(01), 1 – 8.
Khasanah, U., Fauzi, N. B., & Setiawan, D. A. (2023). Penerapan Tata Tertib Sekolah Sebagai Strategi Pembentukan Karakter Siswa Pasca Pandemi Covid-19. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 06(02), 137 – 145.
Marjuki, M., & Baidowi, A. (2023). Perencanaan Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 07(06), 7883-7892.
Megayanti. (2016). Identifikasi Faktor-Faktor Penyebab Siswa Malas Belajar Pada Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 30(05), 2.848 – 2.853.
Mubarok, A. A., Aminah, S., Sukamto, Suherman, D., & Berlian, U. C. (2021). Landasan Pengembangan Kurikulum Pendidikan di Indonesia. Jurnal Dirosah Islamiyah, 03(02), 103 – 125.
Muhammad Al-Fatih1, Alfieridho2, Fazli Abdillah3, Filma Muhazri Sembiring4, Hasana Fadilla. (2022). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Implementasinya di SD Terpadu Muhammadiyah 36. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 06(01), 421 – 427.
Muslim, A. (2022). Landasan Filsafat Idealisme dan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 01(01), 34 – 40.
Mustofa, Z., & Setiyowati, R. (2021). Pembentukan Karakter Pada Siswa Di Sekolah Berasrama Dalam Menghadapi Masalah Sosial. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKN, 08(01), 57 – 65.
Nasution, I., Nurhasanah, S., Azizi, A. R., Amalia, C., Siregar, H. P., & Fajar, I. M. (2023). Evaluasi program pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran di SD Swasta PAB Sampali Medan. Mahaguru, 04(01), 58 – 67.
Noer, R. Z., Mustopa, D., Ramly, R. A., Nursalim, M., & Arianto, F. (2023). Landasan F?losof?s Dan Anal?s?s Teor? Belajar Dalam Implementas? Kur?kulum Merdeka D? Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 06(02), 1559 – 1569. DOI: 10.31949/jee.v6i4.7311.
Nurjanah, A. P., & Anggraini, G. (2020). Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 5 (1), 1 – 7.
Oktariana, R., & Nurfajani. (2021). Analisis Permasalahan Anak Pemalu Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Fkip Unsyiah Banda Aceh. Jurnal Hurriah: Jurnal Evaluasi Pendidikan dan Penelitian, 02(03), 67 – 82.
Pata’dungan, C. P., Pilemon, M., Rapang, N., Mangguali, M., & Dina. (2023). Penggunaan Asas-Asas Filosofis Dalam Pengembangan Dan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 01(06), 555 – 566.
Pohan, I. S. (2020). Penerapan Nilai-Nilai Keteladanan Oleh Guru Serta Implikasinya Bagi Perilaku Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 054874 Desa Selayang Kecamatan Selesai-Langkat. Wahana Inovasi, 09(02), 91 – 97.
Prasetyo, I., Duhri, M. K., & Faizah, N. (2022). Pendidikan Indonesia Berjalan Tanpa Landasan Filsafat. News.solopos.com. https://news.solopos.com/pendidikan-di-indonesia-berjalan-tanpa-landasan-filsafat-1400044
Pratiwi, N. R. (2023). Nilai-Nilai Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara yang Terkandung pada Profil Pelajar Pancasila. Prosiding National Conference For Ummah, 2(1), 166–171. Retrieved from https://conferences.unusa.ac.id/index.php/NCU2020/article/view/1189
Qonita, M., Artati, K. B., Musyarofah, A., Wahyuni, F., & Tjalla, A. (2022). Pentingnya Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar Terhadap Perkembangan Peserta Didik. Guidance: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 19(02), 106 – 120.
Rahman, A., Isnaini, F., Lubis, R. A., & Kalsum, U. (2021). Pentingnya Bimbingan Dan Konseling Bagi Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah. Al – Mursyid, 03(02), 37 – 45.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0”, 289 – 302.
Ridwanudin, D. (2015). Filsafat Pendidikan Sebagai Basis Penguatan Profesionalisme Guru. Jurnal Qathrunâ, 02(02), 57 – 74.
Rina, C., Endayani, T. B., & Agustina, M. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al-Azkiya: Jurnal Pendidikan MI/SD, 05(02), 150 – 158.
Romas, M. Z. (2016). Pengaruh Pujian Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi, 02, 1 – 9.
Romli, A. B. S., Shodiq, M. F., Juliansyah, A. D., Mawardi, M., & El-Yunusi, M. Y. M. (2023). Implementasi Filsafat Pendidikan Islam Dalam Mengembangkan Kurikulum Pendidikan Islam. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 15(2), 214-223. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v15i2.2340
Srihastuti, E., & Wulandari, F. (2021). Urgensi Growth Mindset Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid 19. Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu, 12 (02), 157-165. DOI : 10.36417/widyagenitri.v12i2.431
Sukatin, Pahmi, Hasanah, P., Nurhalimah, R., Ramadhan, M. R. D., & Sudirman. (2022). Pendidikan Agama Islam Dan Pembentukan Akhlak Siswa. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 01(04), 197 – 204.
Sulaiman, W. (2022). Implementasi Landasan Pengembangan Kurikulum MAN 1 Aceh Tamiang. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 04(02), 2697 – 2703.
Sulastini, R. (2018). Reposisi Filosofi Pendidikan Dalam Proses Pembelajaran. Insania, 23(01), 113 – 128.
Sulthon. (2015). Konsep Guru Yang Menginspirasi Dan Demokratif. Elementary, 03(01), 115 – 134.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Promosi: Jurnal Pendidikan Ekonomi Um Metro, 03(01), 73-82.
Tolchah, M. (2020). Implikasi Filsafat Pendidikan Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Perspektif Kuntowijoyo. Fikrotuna: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 11(02), 1402 – 1431.
Warti, E. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di SD Angkasa 10 Halim Perdana Kusuma Jakarta Timur. Mosharafa, 05(02), 177 – 185.
Yanuarti, E. (2017). Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dan Relevansinya Dengan Kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(02), 237 – 266.
Yasmin, & Asyiah, N. (2022). Strategi Guru dalam Pembentukan Karakter Jujur Peserta Didik di SD. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan, 11(01), 28 – 34.
Yasri, H. L., & Mulyani, E. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Film Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 03(01), 138 – 149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zainullah, Nensy Megawati Simanjuntak, Nuril Huda; Abdurrahman Said

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














