Manajemen Pengembangan Karakter pada Lembaga Pendidikan Islam
Character Development Management in Islamic Education Institutions
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.332Keywords:
Islamic Education, Character Development, Management.Abstract
Islamic education plays a significant role in shaping the character of students through effective management to integrate character development into the learning process. The study aims to examine character-based management in Islamic educational institutions. This research employs a qualitative method with a literature study approach. Data were collected from scientific journals and books. The results show: (1) management is a series of planned actions from planning to evaluation. (2) character development is the process of combining values or components into something. (3) Islamic educational institutions are schools based on Islamic religion to shape religious students. (4) character development management in Islamic educational institutions is a framework for organizing and managing education, considering Islamic character development such as honesty, justice, and patience in the curriculum and classroom learning. Conclusion: character development management is able to shape students to become more Islamic in schools.
References
Akbar, F. M. A. (2017). Peningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Melalui Pembelajaran Snowball Throwing. Surya Edunomics, 1(1), 38–42.
Amon, L., & Harliansyah, H. (2022). Analisis kompetensi manajerial kepala sekolah dalam perencanaan peningkatan mutu pendidikan menengah kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), 147–162.
Aziz, A., & Hasanah, U. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Education and Learning Sciences, 2(2), 1–14.
Bafadhol, I. (2017). Lembaga Pendidikan Islam Di Indoesia. Jurnal Edukasi Islami,06(11) 59 – 72.
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. 06(02), 203 – 213.
Dali, Z. (2017). Manajemen Mutu Madrasah (Vol. 1). Pustaka Pelajar.
Dalmeri. (2014). Pendidikan Untuk Pengembangan Karakter (Telaah terhadap Gagasan Thomas Lickona dalam Educating for Character). Al-Ulum, 14(01), 269 – 288.
Harisah, A. (2018). Filsafat Pendidikan Islam Prinsip dan Dasar Pengembangan. Deepublish.
Hawi, A. (2017). Tantangan Lembaga Pendidikan Islam. Tadrib, 03(01), 143 – 161.
Helmawati. (2014). Pendidikan Keluarga: Teori dan Praktis. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Khofifah, I. (2022). Desain Kurikulum Yang Berpusat Pada Peserta Didik. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Lubis, M. S. A. (2017). Peranan Pendidikan Islam Dalam Membangun Dan Mengembangkan Kearifan Sosial. Sabilarrasyad, 02(01), 1 - 11.
Mahendra, Y., Nuha, U., Suryani, R., & Agyus, V. (2019). Pengembangan Pendidikan Karakter Menuju Transformasi Abad 21. Prosiding Semnasfip, 187 – 191.
Mayasari, N., Arifin, M. M., Purnomo, D., Suyitno, M., Hikmah, N., Lestari, M. Z., Rachman, R. S., Ependi, N. H., Loilatu, S. H., & Rispatiningsih, D. M. (2022). Perencanaan Pendidikan. Sada Kurnia Pustaka.
Muhibah, S., & Maisaroh, I. (2021). Mengembangkan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SD Islam Tirtayasa Kota Serang. Jurnal Pendidikan Karakter “JAWARA”, 07(02), 146 – 160.
Mukhlis, M., Rasyidi, A., & Husna, H. (2024). Tujuan Pendidikan Islam: Dunia, Akhirat Dan Pembentukan Karakter Muslim Dalam Membentuk Individu Yang Berakhlak Dan Berkontribusi Positif. AL GHAZALI: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1–20.
Mulyanagara, G., & Ali, H. (2023). Pengaruh Perubahan Struktur Organisasi, Budaya, dan Kinerja Pekerja terhadap Strategi Perusahaan. Jurnal Ilmu Multidisplin, 2(3), 282–291.
Muslimin, I. (2023). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Karakter Di Madrasah Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam (JMPID), 05(1), 108 – 130
Mutakallim, M. (2016). Pengawasan, Evaluasi dan Umpan Balik Stratejik. Inspiratif Pendidikan, 5(2), 351–365.
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2014 Tentang Pendidikan Keagamaan Islam.
Ramli, M., & Mawaddah, S. N. (2021). Tanggung Jawab Lembaga Pendidikan Islam Dalam Memperbaiki Moral Bangsa (Studi Analisis Tujuan Pendidikan dalam UU Nomor 20 Tahun 2003). Tadribuna: Journal of Islamic Management Education, 02(01), 46 – 57.
Rohmah, U. (2018). Pengembangan Karakter Pada Anak Usia Dini (AUD). Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 85–102. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2018.41-06
Rukajat, A. (2018). Manajemen pembelajaran. Deepublish.
Sajadi, D. (2019). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 16–34.
Sari, M. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Karakter dan Etika Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Al-Mujahadah: Islamic Education Journal, 1(1), 54–71.
Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015). INFERENSI, Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 11(01), 97 – 118.
Soetari, E. (2017). Pendidikan karakter dengan pendidikan anak untuk membina akhlak islami. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 116–147.
Sutarwan, I. W. (2018). Urgensi Pendidikan Karakter Bagi Generasi Bangsa di Era Perkembangan Teknologi. Dharma Duta, 16(1).
Syamsul, H. (2017). Penerapan kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pada jenjang Sekolah Menengah Pertama (SMP). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).
Taofik, A. (2020). Lembaga Pendidikan Islam Di Indonesia. Indonesian Journal of Adult and Community Education, 02(02), 1- 9.
Terry, G. R. (2021). Dasar-Dasar Manajemen Edisi Revisi. Bumi Aksara.
Yusuf, M., Aziz, M. S., & Hamdi, M. M. (2024). Pendidikan Islam Sebagai Agen Transformasi Di Era Vuca. Jurnal Pikir: Jurnal Studi Pendidikan Dan Hukum Islam, 10(1), 12–27.
Zainuddin, M. R., & Hasanah, S. N. (2022). Konsep Dasar Lembaga Dalam Lembaga Pendidikan Islam. Dimar: Jurnal Pendidikan Islam, 04(01), 38 – 50.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abdurahman, Diana Rahman; Badrudin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.