Implementasi Budaya Sekolah dalam Membentuk Profesionalisme Guru
Implementation of School Culture in Shaping Teacher Professionalism
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.413Keywords:
Implementation, Culture, School, Professionalism, TeachersAbstract
The percentage of teachers teaching outside their field is 22.1%, with an average UKG test score of only 40.71, indicating a significant lack of professionalism. This is attributed to inadequate education, motivation, and dedication to their work. This research aims to explain the school culture at SD Islam Al-Azhar 14 Semarang used to shape professional teachers. The study employs qualitative methods with a case study approach, gathering data through interviews with principals, teachers, staff, and students. Data processing involves condensation, data presentation, and conclusions. Data validity is ensured through triangulation of techniques and sources. Results show that the communication culture at SD Islam Al-Azhar 14 Semarang emphasizes teacher professionalism through a unique system to build solids working relationships and maintain a strong culture. Integrated management aligned with the school's vision and mission, along with continuously updated structured planning, reflects discipline in adherence to regulations. External collaboration, including foundation oversight of principals and support from parents, strengthens synergy among teachers, principals, and staff. Conclusion: The implemented school culture helps in shaping teacher professionalism.
References
Abdi, A. (2019). Pengaruh Penerapan Peraturan Sekolah Terhadap Tingkat Kedisiplinan Siswa Kelas X SMA Persiapan Stabat Tahun Pembelajaran 2017/2018. Jurnal Serunai Pancasila dan Kewarganegaraan, 08(01), 77 – 88.
Adnan, A. (2016). Capaian Tingkat Profesionalisme Guru Pada Smp Dan MTs KOTA Payakumbuh. Tingkap, 12(01), 82 – 97.
Arifin, Z., & Yaqin, A. (2022). Pengaruh Profesionalisme Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa. Buletin Edukasi Indonesia (BEI), 01(02), 39 – 45. DOI: 10.56741/bei.v1i02.89.
Arifuddin. (2018). Pengaruh Profesionalitas Guru Terhadap Perkembangan Potensi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Aliyah Al-Ikhlas Ujung. Al-Qayyimah, 01(01), 31 – 52.
Arum, W. S. A. (2017). Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru Berlandaskan Ilmu Pendidikan Dalam Mencerdaskan Kehidupan Bangsa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 16(08), 93 – 101.
Basuki, B. (2020). Evaluasi dan Supervisi Standar Kepala Sekolah dalam Peningkatan Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru, 1(2). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v1i2.166
Benu, I. (2018). Pengaruh Motivasi Kerja Guru Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dalam Pembelajaran. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 02(02), 82 – 93.
Daniar, A., & Nurhaniza, Z. (2021). Peran Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah Mendorong Guru Sekolah Alam Bandung dalam Bekerja dan Berprestasi. KOMUNIKOLOGI: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi dan Sosial, 05(02), 41 – 55.
Dewi, T. A. (2015). Pengaruh Profesionalisme Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Ekonomi SMA Se-Kota Malang. Jurnal Promosi, 03(01), 24 – 35.
Djafar, H., & Nurhafizah, N. (2018). Pengaruh Motivasi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dan Pegawai Di SMK Muhammadiyah 3 Makassar. Jurnal Idaarah, 02(01), 24 – 36.
Fatimah, Djailani, & Khairuddin. (2015). Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SMA Negeri 1 Geumpang Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan, 03(04), 149 – 159.
Hamid, A. (2020). Profesionalisme Guru Dalam Proses Pembelajaran. Aktualita, 10(01), 1 – 17.
Kurniawan, A. (2020). Pengaruh Pelaksanaan Kebijakan Program Kerja Organisasi Terhadap Manajemen Program Kerja Organisasi Dalam Mewujudkan Efektivitas Pencapaian Program Kerja Sekolah (Studi Di SMK Bakti Kusumah Kecamatan Kersamanah Kabupaten Garut). Jurnal Publik, 14(01), 40 – 48.
Mabuka, O. (2021). Peraturan Sekolah Berperan Sebagai Pengendali Perilaku Siswa di SD Inpres Raja Kecamatan Morotai Selatan Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 07(02), 360 – 372.
Maullidina, K., Mulyani, E. S., & Atikah, C. (2023). Pengaruh Profesionalisme Guru terhadap Kualitas Pendidikan. Journal of Education Research, 4(4), 1731–1736. https://doi.org/10.37985/jer.v4i4.519
Mesiono, & Mawaddah, R. (2021). Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Mis Bidayatul Hidayah Makmur Kabupaten Deli Serdang. Journal Ability, 02(03), 1 – 9.
Mujahidin, Zein, M., Bakhtiar, N., & Hendri, M. (2023). Pengaruh Pelaksanaan Peraturan dan Keteladanan Guru terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. AL-USWAH: Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 06(02), 95 – 113.
Pertiwi, M. (2024). Pola Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah dan Guru di SMA Negeri 1 Indralaya Kabupaten Ogan Ilir. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, 03(03), 508 – 515.
Rejeki, S., & Supeni, S. (2016). Pengaruh Lingkungan Sekolah Dan Profesionalisme Guru Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik Di SMK Tunas Nusantara Jaten Karanganyar Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Global Citizen, 01(01), 16 – 28.
Ritonga, R. (2018). Pengaruh Motivasi Kepala Sekolah Dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Di Kecamatan Sawangan Kota Depok. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 02(02), 216 – 230.
Santi, D., & Fitrillia, N. H. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Membangun Kerjasama Antar Tenaga Pendidik dan Kependidikan di SMP II Luqman Al Hakim 02 Batam. Tadribuna: Journal of Islamic Management Education, 01(02), 40 – 50.
Saryati, & Sakban, A. (2020). Fungsi Controlling dan Evaluasi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMPN 1 Lembar Lombok Barat. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila & Kewarganegaraan, 08(02), 139 – 147.
Sutiono. (2021). Profesionalisme Guru. Tahdzib Al Akhlak, 04(02), 16 – 25.
Werang, B. R., Pradnyani, N. M. D. S., Natalia, N. K. D., Sukmawati, N. M. D., & Wulandari, K. A. S. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Mendorong Kolaborasi Antar Guru Sekolah Dasar di SD Negeri 2 Belantih. Jurnal Pendidikan Tambusai, 07(03), 30260 – 30264.
Zubaidah, S. (2015). Pengaruh Budaya Sekolah Dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Mutu Pendidikan Di SMK N 1 Pabelan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan “Meretas Sukses Publikasi Ilmiah Bidang Pendidikan Jurnal Bereputasi”, 177 – 184.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 M. Faqihudin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.