Program Bina Keputrian dalam Mencegah Perilaku Hedonisme dan Sekularisme Siswi

Female Development Program in Preventing Hedonistic and Secularist Behavior in Female Students

Authors

  • Rizka Amelia Febrianty Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Kokom Siti Komariah Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Nurti Budiyanti Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i2.457

Keywords:

Female Students, Student, Hedonism, Education, Secularism

Abstract

Many female students dress in ways that indicate hedonism and engage in dating behaviors in the school environment that reflect secularism. This study aims to describe the activities of the female student program in preventing hedonistic and secular behaviors at Public vocational secondary schools 1 Katapang. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data collection involved interviews, observations, and documentation. Data processing included condensation, data presentation, and drawing conclusions. Data validity was ensured through technique and source triangulation as well as confirmability. The research findings are: (1) Amaliah knowledge development: Strengthening Islamic brotherhood, Tahfidz and daily prayers programs, and Character building with noble ethics. (2) Women's development: The position of women, the obligation to cover and protect modesty, manners of speaking, and self-care. (3) Creativity development: Cooking classes, crafts, and public speaking. Conclusion: The female student program is effective in shaping better character among students, strengthening morality, enhancing practical skills, and making a significant contribution to preventing hedonism and secularism among female students.

References

Aziz, A. A., Budiyanti, N., & Hasanah, A. (2020). Pengembangan Model Ibrah Mauidzah Dalam Pembelajaran Pai Untuk Meningkatkan Karakter Siswa. At-Tajdid?: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(01), 46. https://doi.org/10.24127/att.v4i01.1218

Dahayu, R. (2015). Pembentukan Kelompok Dan Gaya Hidup Hedonis Studi Kasus: Pada Siswa SMA N 9 Pekanbaru. JOM, 02(01), 1 – 13.

Dalmeri, D., Parhan, M., Hilmiyah, A., Bastiar, R., Wiyana, R., Balqissa, S., & Fatima, S. (2022). Sekularisme sebagai tantangan pendidikan Islam kontemporer. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 222-239. doi:http://dx.doi.org/10.32832/tadibuna.v11i2.7193

Dhorifah, A., Oktavia, Hanifah, H., & Mubaraq, Z. (2024). Interkoneksi Agama Dengan Hedonisme. Jurnal Interdisiplin Sosiologi Agama (JINSA), 04(01), 52 – 71.

Hakis. (2020). Adab Bicara Dalam Prespektif Komunikasi Islam. Jurnal Mercusuar, 1(1), 43–68.

Hasanah, H. (2017). Pemahaman Kesehatan Reproduksi Bagi Perempuan: Sebuah Strategi Mencegah Berbagai Resiko Masalah Reproduksi Remaja. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 11(2), 229. https://doi.org/10.21580/sa.v11i2.1456

Hayati, I. M., Al-Kattani, A. H., & Ahmad. (2023). Kurikulum keputrian di Sekolah Menengah Atas. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 16(3), 487–508. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i3.14633

Jariyah, F. A., & Mukramin, S. (2023). Perilaku Hedonisme pada Pelajar SMAN 1 Gowa. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 02(09), 4435 – 4440.

Murti, P. W. (2020). Pengelolaan Tahifdz Al-qur’an dalam Memperkuat Nilai Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa. UMS Digital Library, 5.

Oktavianti, R., & Rusdi, F. (2019). Belajar Public Speaking Sebagai Komunikasi Yang Efektif. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 2(1), 117–122. https://doi.org/10.24912/jbmi.v2i1.4335

Ratuloli, L. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonisme Di Kalangan Pelajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri Kota Kupang. Prosiding Ilmu Pendidikan Dan Keguruan: Tantangan, Peluang Pendidikan dan Pembelajaran di Era Society 5.0, 01, 61 – 75.

Sesse, M. S. (2016). Aurat Wanita dan Hukum Menutupnya Menurut Hukum Islam. Jurnal Al-Maiyyah, 9(2), 315–331.m. Jurnal Al-Maiyyah, 9(2), 114

Setianingsih, E. S. (2018). Wabah Gaya Hidup Hedonisme Mengancam Moral Anak. Malih Peddas, 08(02), 139 – 150.

Wahyuni, S. S. (2018). Sekularisme dan Gaya Hidup Hedonis Remaja. Suaraislam.id. https://suaraislam.id/sekularisme-dan-gaya-hidup-hedonis-remaja/

El Iq Bali, M. M., & Fatah, M. . . A. A. (2023). Pengelolaan Program Tahfidz Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menghafal Al Qur’an. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 534–540. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4835

Baidowi, A. . (2020). Penanaman Karakter Pada Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Terpadu Islam. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 303–322. https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.31

Baidowi, A., & Putri, S. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Pribadi Islami Peserta Didik. Al Muntada, 2(1), 23-31. https://ejournal.stpdnlebakbanten.ac.id/index.php/almuntada/article/view/12

Tuhana, V. E., Liliweri, A., Mandaru, S. S. E., Nafie, J. A., & Bunga, V. (2023). Pelatihan Public Speaking Bagi Siswa Sma Kristen Mercusuar Kupang. Wahana Dedikasi, 06(01), 196 – 205.

Sopiyah, S., Prihatini, L. A., & Muttaqin, N. T Z. (2023). Nilai Ukhuwah Islamiah; Metode Penguatan Nilai Afektif dalam Pendidikan Islam Urgensi Sarah Hadits Arbai’n ke 35 An-Nawawi. Al-Akhbar (Jurnal Ilmiah Keislaman), 09(01), 101 – 106.

Fahmi, N., & Efendi, J. (2019). Pelaksanaan Keterampilan Memasak Sala Lauak Bagi Siswa Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 07(02), 78 – 83.

Mahmudah, U., Aulia, V. D., Mulyawati, L., & Khobir, A. (2022). Seni Kerajinan Tangan Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak di Tengah Pandemi Covid 19. SHEs: Conference Series, 5(2), 695 – 703.

Marzalena, Y. (2016). Peran Guru Keterampilan Dalam Membina Kerajinan Tangan Siswa Tunarungu SMPLB. E-Jupekhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus), 05(01), 1 – 14.

Suryana, Y., Dian, & Nuraeni, S. (2018). Manajemen Program Tahfidz Al-Quran. Jurnal Islamic Education Manajemen, 3(2), 220 – 230.

DOI: 1015575/isema.v3i2.5014

Rasid, J., Wondal, R., & Samad, R. (2020). Kajian tentang Kegiatan Cooking Class Dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 03(01), 82 – 91.

Ferdinan. (2018). Pelaksanaan Progam Tahfidz Al Qur’an (Studi Pesantren Darul Arqam Muhammadiyah Gombara Sulawesi Selatan). Tarbawi, 03(01), 39 – 50.

Ridho, A. (2017). Internalisasi Nilai Pendidikan Ukhuwah Islamiyah, Menuju Perdamaian (Shulhu) Dalam Masyarakat Multikultural Perspektif Hadis. At- Tajdid, 01(02), 156 – 178.

Iryani, E., & Tersta, F. W. (2019). Ukhuwah Islamiyah dan Perananan Masyarakat Islam dalam Mewujudkan Perdamaian: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2): 401 – 405.

Downloads

Published

2024-10-05

How to Cite

Febrianty, R. A., Komariah, K. S., & Budiyanti, N. (2024). Program Bina Keputrian dalam Mencegah Perilaku Hedonisme dan Sekularisme Siswi: Female Development Program in Preventing Hedonistic and Secularist Behavior in Female Students. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 281–294. https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i2.457