Program Bina Keputrian dalam Mencegah Perilaku Hedonisme dan Sekularisme Siswi
Female Development Program in Preventing Hedonistic and Secularist Behavior in Female Students
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i2.457Keywords:
Female Students, Student, Hedonism, Education, SecularismAbstract
Many female students dress in ways that indicate hedonism and engage in dating behaviors in the school environment that reflect secularism. This study aims to describe the activities of the female student program in preventing hedonistic and secular behaviors at Public vocational secondary schools 1 Katapang. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data collection involved interviews, observations, and documentation. Data processing included condensation, data presentation, and drawing conclusions. Data validity was ensured through technique and source triangulation as well as confirmability. The research findings are: (1) Amaliah knowledge development: Strengthening Islamic brotherhood, Tahfidz and daily prayers programs, and Character building with noble ethics. (2) Women's development: The position of women, the obligation to cover and protect modesty, manners of speaking, and self-care. (3) Creativity development: Cooking classes, crafts, and public speaking. Conclusion: The female student program is effective in shaping better character among students, strengthening morality, enhancing practical skills, and making a significant contribution to preventing hedonism and secularism among female students.
References
Aziz, A. A., Budiyanti, N., & Hasanah, A. (2020). Pengembangan Model Ibrah Mauidzah Dalam Pembelajaran Pai Untuk Meningkatkan Karakter Siswa. At-Tajdid?: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(01), 46. https://doi.org/10.24127/att.v4i01.1218
Dahayu, R. (2015). Pembentukan Kelompok Dan Gaya Hidup Hedonis Studi Kasus: Pada Siswa SMA N 9 Pekanbaru. JOM, 02(01), 1 – 13.
Dalmeri, D., Parhan, M., Hilmiyah, A., Bastiar, R., Wiyana, R., Balqissa, S., & Fatima, S. (2022). Sekularisme sebagai tantangan pendidikan Islam kontemporer. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 222-239. doi:http://dx.doi.org/10.32832/tadibuna.v11i2.7193
Dhorifah, A., Oktavia, Hanifah, H., & Mubaraq, Z. (2024). Interkoneksi Agama Dengan Hedonisme. Jurnal Interdisiplin Sosiologi Agama (JINSA), 04(01), 52 – 71.
Hakis. (2020). Adab Bicara Dalam Prespektif Komunikasi Islam. Jurnal Mercusuar, 1(1), 43–68.
Hasanah, H. (2017). Pemahaman Kesehatan Reproduksi Bagi Perempuan: Sebuah Strategi Mencegah Berbagai Resiko Masalah Reproduksi Remaja. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 11(2), 229. https://doi.org/10.21580/sa.v11i2.1456
Hayati, I. M., Al-Kattani, A. H., & Ahmad. (2023). Kurikulum keputrian di Sekolah Menengah Atas. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 16(3), 487–508. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i3.14633
Jariyah, F. A., & Mukramin, S. (2023). Perilaku Hedonisme pada Pelajar SMAN 1 Gowa. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 02(09), 4435 – 4440.
Murti, P. W. (2020). Pengelolaan Tahifdz Al-qur’an dalam Memperkuat Nilai Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa. UMS Digital Library, 5.
Oktavianti, R., & Rusdi, F. (2019). Belajar Public Speaking Sebagai Komunikasi Yang Efektif. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 2(1), 117–122. https://doi.org/10.24912/jbmi.v2i1.4335
Ratuloli, L. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonisme Di Kalangan Pelajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri Kota Kupang. Prosiding Ilmu Pendidikan Dan Keguruan: Tantangan, Peluang Pendidikan dan Pembelajaran di Era Society 5.0, 01, 61 – 75.
Sesse, M. S. (2016). Aurat Wanita dan Hukum Menutupnya Menurut Hukum Islam. Jurnal Al-Maiyyah, 9(2), 315–331.m. Jurnal Al-Maiyyah, 9(2), 114
Setianingsih, E. S. (2018). Wabah Gaya Hidup Hedonisme Mengancam Moral Anak. Malih Peddas, 08(02), 139 – 150.
Wahyuni, S. S. (2018). Sekularisme dan Gaya Hidup Hedonis Remaja. Suaraislam.id. https://suaraislam.id/sekularisme-dan-gaya-hidup-hedonis-remaja/
El Iq Bali, M. M., & Fatah, M. . . A. A. (2023). Pengelolaan Program Tahfidz Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menghafal Al Qur’an. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 534–540. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4835
Baidowi, A. . (2020). Penanaman Karakter Pada Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Terpadu Islam. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 303–322. https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.31
Baidowi, A., & Putri, S. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Pribadi Islami Peserta Didik. Al Muntada, 2(1), 23-31. https://ejournal.stpdnlebakbanten.ac.id/index.php/almuntada/article/view/12
Tuhana, V. E., Liliweri, A., Mandaru, S. S. E., Nafie, J. A., & Bunga, V. (2023). Pelatihan Public Speaking Bagi Siswa Sma Kristen Mercusuar Kupang. Wahana Dedikasi, 06(01), 196 – 205.
Sopiyah, S., Prihatini, L. A., & Muttaqin, N. T Z. (2023). Nilai Ukhuwah Islamiah; Metode Penguatan Nilai Afektif dalam Pendidikan Islam Urgensi Sarah Hadits Arbai’n ke 35 An-Nawawi. Al-Akhbar (Jurnal Ilmiah Keislaman), 09(01), 101 – 106.
Fahmi, N., & Efendi, J. (2019). Pelaksanaan Keterampilan Memasak Sala Lauak Bagi Siswa Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 07(02), 78 – 83.
Mahmudah, U., Aulia, V. D., Mulyawati, L., & Khobir, A. (2022). Seni Kerajinan Tangan Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak di Tengah Pandemi Covid 19. SHEs: Conference Series, 5(2), 695 – 703.
Marzalena, Y. (2016). Peran Guru Keterampilan Dalam Membina Kerajinan Tangan Siswa Tunarungu SMPLB. E-Jupekhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus), 05(01), 1 – 14.
Suryana, Y., Dian, & Nuraeni, S. (2018). Manajemen Program Tahfidz Al-Quran. Jurnal Islamic Education Manajemen, 3(2), 220 – 230.
DOI: 1015575/isema.v3i2.5014
Rasid, J., Wondal, R., & Samad, R. (2020). Kajian tentang Kegiatan Cooking Class Dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 03(01), 82 – 91.
Ferdinan. (2018). Pelaksanaan Progam Tahfidz Al Qur’an (Studi Pesantren Darul Arqam Muhammadiyah Gombara Sulawesi Selatan). Tarbawi, 03(01), 39 – 50.
Ridho, A. (2017). Internalisasi Nilai Pendidikan Ukhuwah Islamiyah, Menuju Perdamaian (Shulhu) Dalam Masyarakat Multikultural Perspektif Hadis. At- Tajdid, 01(02), 156 – 178.
Iryani, E., & Tersta, F. W. (2019). Ukhuwah Islamiyah dan Perananan Masyarakat Islam dalam Mewujudkan Perdamaian: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2): 401 – 405.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rizka Amelia Febrianty; Kokom Siti Komariah, Nurti Budiyanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.













