Implementasi Kebijakan Merdeka Mandiri Belajar: Studi Kasus Di UPTD SDN Pangilen 3 Sampang

Authors

  • Khusni Alhan Sekolah Tinggi Ekonomi Islam Tiara Rawamangun
  • Sari Nusantara Putri Institut Agama Islam Al-Khairat Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v4i1.189

Keywords:

Implementation, Policy, Education, Free Learning, Independent Independence

Abstract

The purpose of this research is to find out and describe the implementation of independent learning at Pangilen 3 Sampang Public Elementary School from the point of view of George E Edward III. The research was conducted qualitatively with a case study approach. Data collection techniques: interviews; observation and documentation. Data processing techniques: reduction, data presentation, and conclusion. Data validation techniques: triangulation of sources, techniques, and confirmability. The results of the study show: (1) Communication Factors: (a) transformation, well conveyed. (b) clarity, and understanding of how to implement the policy. (3) consistency, the contents of the policy are not confusing. (2) Resource factors: (a) human: principal: decides the 2013 curriculum face to face. Teacher: independent curriculum learning training. Students: take part in face-to-face learning. Community: supports face-to-face learning. (b) Finance: School Operational Assistance. (c) Equipment: learning media. (d) Information: Minister of National Education and District Education Office. (e) Authorities: District Education Office – supervisor – the school principal – Teacher. (3) Disposition factors: schools accept and implement existing policies. (4) Bureaucratic Structure Factors: school principals - teachers - students.

References

Agustino, Leo.2016. Dasar-Dasar Kebijakan Publik, Edisi Revisi, Bandung: Alfabeta.

Anam, M. K., Mustingsih, & Sumarsosno, R. B. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pembuatan Keputusan Di Sekolah Berbasis Pesantren. JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 02(02), 49-55.

Anwar, K. (2020). Pelaksanaan Tugas Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Belajar Kelompok. Rausyan Fikr, 16(02), 76-86

Baidowi, A. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan: Studi Analisis Terhadap Tahap Implementasi Kebijkan Charles O. Jones dengan Faktor Pendukung George E. Edward III. Banyumas: CV Amerta Media.

Disas, E. P. (2017). Analisis Kebijakan Pendidikan Mengenai Pengembangan Dan Peningkatan Profesi Guru. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(02), 158-166.

Elwijaya, F., Mairina, V., & Gistituati, N. (2021). Konsep Dasar Kebijakan Pendidikan. Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 06(01), 67-71.

Firdaus, & Oktisari, D. (2018). Birokrasi Dan Implementasi Program. Jurnal Ecoment Global, 03(02), 115-125.

Hasbiyalloh, M. & Jakaria, D. A. (2018). Aplikasi Penjualan Barang Perlengkapan Hand Phone Di Zildan Cell Singaparna Kabupaten Tasikmalaya. Jumantika, 01(01), 61-70.

Iskandar, J. (2019). Implementasi Sistem Manajemen Keuangan Pendidikan. Jurnal Idaarah, III(01), 114-123

Jannah, W. (2014). Komitmen Guru Dalam Melaksanakan Tugas Di Sekolah Menengah Atas (SMSA) Kecamatan Rokan IV Koto. Bahana Manajemen Pendidikan|Jurnal Administrasi Pendidikan, 02(01), 789-796.

Jannah, S. N., & Santoni, U. T. (2018). Sarana dan prasarana pembelajaran sebagai faktor determinan terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 03(01), 63-70. doi: 10.17509/jpm.v3i1.9457

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia. (n.d). Buku Saku Merdeka Belajar: Prinsip dan Implementasi Pada Jenjang Pendidikan SMA. https://repositori.kemdikbud.go.id/20029/1/Buku%20Merdeka%20Belajar%202020.pdf, di akses pada tanggal 20 Maret 2023

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Tahap Implementasi Kurikulum Merdeka di Satuan Pendidikan. online. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2022/07/Tahapan-Implementasi-Kurikulum-Merdeka.pdf, di akses pada tanggal 20 Maret 2023.

Komariah, N. (2018). Konsep Manajemen Keuangan Pendidikan. Jurnal Al-Afkar, VI(01), 67-94.

Maha, S. U., & Fitriani, F. (2022). Hubungan Pengetahuandan Sikap Dengan Perilaku Pencegahan Covid-19 Terhadap Siswa/I UPTD SPF SMP Negeri 2 Singkil. Jurnal Jurmakemas, 02(02), 450-458.

Maulidia, F. M. (2017). Pengaruh Struktur Birokrasi Terhadap Implementasi Kebijakan Program Pelayanan Kesehatan Peduli Remaja (PKPR) (Studi di Puskesmas Kabupaten Gunungkidul). Jurnal Ilmiah Kesehatan Mediahusada, 06(02), 183-192.

Maydianto, & Ridho, M. R. (2021).Rancang Bangun Sistem Informasi Point Of Sale Dengan Framework Codeigniter Pada CV Powershop. Jurnal Comasie, 04(02), 50-59.

Murtinigsih, & Lian, B. (2017). Proses Pengambilan Keputusan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Kinerja Guru SMP. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 02(01), 87-96.

Nurhasanah, N. (2017). Peran Masyarakat dalam Lembaga Pendidikan. FONDATIA, 1(1), 61-67. https://doi.org/10.36088/fondatia.v1i1.87

Pakpahan, D. R. (2017). Pengaruh Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Perilaku Masyarakat Pada Bank Syariah Di Wilayah Kelurahan Sei Sikambing. At-Tawassuth, 03(03), 345-367.

Pakniany, N. S. L., Imron, A., & Degeng, I. N. S. (2020). Peran Serta Masyarakat Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 05(03), 271-278.

Palupi, T., & Sawitri, D. R. (2017). Hubungan Antara Sikap Dengan Perilaku Pro-Lingkungan Ditinjau dari Perspektif Theory Of Planned Behavior. Proceeding Biology Education Conference, 14(01), 214-217.

Pangestu, D. A., & Rochmat, S. (2021). Filosofi Merdeka Belajar Berdasarkan Perspektif Pendiri Bangsa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 78-92. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i1.1823

Puasa, R. R., Lumolos, J., & Kumayas, N. (2018). Kewenangan Pemerintah Desa Dalam Peningkatan Perekonomian Di Desa Mahangiang Kecamatan Tagulandang Kabupaten Kepulauan Sitaro. Eksekutif: Jurnal Jurusan Ilmu Pemerintahan, 01(01), 1-10.

Rahayu, R., Rosita R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihatini. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 06(04), 6313-6319. Doi: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237

Rahmansyah, M. F. (2021). Merdeka Belajar: Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran Di Sekolah/Madrasah. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. 47-52.

Risnawan, W. (2017). Fungsi Birokrasi dalam Efektivitas Pelayanan Publik. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 04(01), 156-166.

Roring, A. D., Mantiri, M. S., & Lapian, M. T. (2021). Implementasi Kebijakan Pemerintah Dalam Penanganan Virus Corona (Covid 19) Di Desa Ongkaw 1 Kecamatan Sinonsayang Kabupaten Minahasa Selatan. Jurnal Governance, 01(02), 1-11.

Seprianty. (2018). Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Karang Tinggi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11 (2), 128-134.

Suhartono, O. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Dalam Pelaksanaan Pendidikan Di Masa Pandemi Covid-19. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 02(01), 8-19.

Suhelayanti. (2019). Analisis Kebijakan Pendidikan. Lentera Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 01(01), 11-26.

Syaifullah M. S. (2021). Manajemen Keuangan Pendidikan. Scolae: Journal of Pedagogy, 04(01), 11-17.

Yuanita, S. K. S., Yaswinda, & Movitaria, M. A. (2022). Evaluasi Model Cipp Program Diklat Berjenjang Tingkat Dasar Untuk Meningkatkan Kompetensi Pendidik Anak Usia Dini Di Kota Payakumbuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 02(01), 3427-3440.

Zein, M. (2016). Peran Guru dalam Pengembangan Pembelajaran. Jurnal Idaarah, V(02), 275-285.

Zohriah. A. (2015). Analisis Standar Sarana Dan Prasarana. Tarbawi, 01(02), 53-6

Downloads

Published

2023-04-05

How to Cite

Alhan, K. ., & Putri, S. N. (2023). Implementasi Kebijakan Merdeka Mandiri Belajar: Studi Kasus Di UPTD SDN Pangilen 3 Sampang. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 4(1), 29–44. https://doi.org/10.54150/thawalib.v4i1.189