Analisis Diskriminan Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar Islam Terpadu
Discriminant Analysis of Professional Competency of Integrated Islamic Elementary School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.303Keywords:
Competence, Professional, Teacher, DiscriminantAbstract
The purpose of this study was to determine the factors that differentiate teachers' competencies. This research used a quantitative method with a survey approach. The population of this study was 99 teachers from Nurul Iman Integrated Islamic Elementary School and Al-Azhar Jaka Permai Islamic Elementary School. The statistical analysis used was multiple regression analysis and residual test for moderating variables. The results showed that there are 4 variables that significantly (p = 0.05) can demonstrate differences in teachers' professional competencies, namely: interactivity and mastery of student development are the most dominant variables that can identify differences in teacher competencies, as seen in the canonical correlation coefficient of 0.609, which when squared becomes (0.609)² = 0.370, meaning that 37% of the variation in teacher professional competency variables is explained by discriminant variables, namely interactive and understanding student development variables that can identify differences in teacher competencies through the test (Wilk’s Lambda = 0.629; Chi-square = 11.360 and p = 0.000); Discriminant function equation: Z = -.002 + 0.379 X3.2 - 0.240 X4.2.
References
Arifin, Z., & Yaqin, A. (2022). Pengaruh Profesionalisme Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa. Buletin Edukasi Indonesia, 01(02), 39 – 45. DOI: 10.56741/bei.v1i02.89
Arifuddin. (2018). Pengaruh Profesionalitas Guru Terhadap Perkembangan Potensi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Aliyah Al-Ikhlas Ujung. Al-Qayyimah, 01(01), 31 – 52.
Asiah. (2015). Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Di Kelas IV SD. Mimbar Sekolah Dasar, 02(1), 21 – 35. DOI: 10.17509/mimbar-sd.v2i1.1319
Damanik, S. W., & Seleky, J. F. (2022). Penerapan Metode Interaktif Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Online. Seminar Nasional Matematika, Geometri, Statistika, dan Komputasi SeNa-MaGeStiK 2022, 282 – 292.
Darti, N. W. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Melakukan Pembelajaran Interaktif melalui Supervisi Akademik. Journal of Education Action Research, 07(01), 138 – 144.
Dewi, T. A. (2015). Pengaruh Profesionalisme Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Ekonomi SMA Se-Kota Malang. JURNAL PROMOSI: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 03(01), 24 – 35.
Estari, A. W. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series 3 (3), 1439 – 1444.
Grace, E., Indajang, K., Efendi, E., & Simatupang, S. (2023). Dampak Dari Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru Sma Swasta Sultan Agung Pematang Siantar. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(2), 579–586. https://doi.org/10.55681/jige.v4i2.738
Hamid, A. (2020). Profesionalisme Guru Dalam Proses Pembelajaran. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(1), 1-17. Retrieved from https://ejournal.an-nadwah.ac.id/index.php/aktualita/article/view/159
Hasanah., N. (2015). Dampak Kompetensi Profesional Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Di Kota Salatiga. Inferensi: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 09(02), 445 – 466
Herlina. (2018). Faktor Sosial Profesionalisme Guru. Jurnal Ilmiah Iqra’ Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan , 12(02), 125 – 145.
Hidayati, A. N. (2022). Pentingnya Kompetensi dan Profesionalisme Guru dalam Pembentukan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Profesi Keguruan, 08(01), 1 – 9.
Husniyah, H. (2021). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Di Madrasah Aliyah Muhammadiyah 02 Pondok Modern Paciran Lamongan. Annaba, 07(01), 13 – 38.
Ilahi, N. W., & Imaniyati, N. (2016). Peran guru sebagai manajer dalam meningkatkan efektivitas proses pembelajaran. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 01(01), 99 – 108.
Julita, V., & David, F. (2021). Analisis Kompetensi Sosial Guru Kelas Vb Sdn 001 Pasar Lubuk Jambi Kab. Kuantan Singingi. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 04(02), 290 – 295.
Kardo, R., & Yusarion. (2017). Sikap Guru Terhadap Peserta Didik Dalam Belajar. Ilmu Pendidikan, 02(02), 189 – 195.
Kuruway, M., Ratang, W., & Thane, S. (2022). Pengaruh Keterampilan Teknis, Keterampilan Sosial Dan Keterampilan Konseptual Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Di Wilayah Distrik Sentani Timur Kabupaten Jayapura. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 13(2), 66–78. https://doi.org/10.55049/jeb.v13i2.133
Mashari, A. (2015). Profile Of High Touch In The Application Learning Process. Guidena | Journal of Guidance and Counseling, 05(02), 66 – 76.
Mustaqim, A. ., & Wahyuningsih, R. . (2022). Perbedaan Kompetensi Profesional Guru Ditinjau dari Status Kepegawaian dan Tingkat Pendapatan di Lembaga Pendidikan Yayasan Manba’ul Hikmah Al Azieziyah Wonogiri Tahun 2021/2022. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 5900–5910. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7627
Mustikaati, W., Sari, K., Ramanda, N., Salsabila, U., & Agustia, Y. (2023). Pentingnya Memahami Perkembangan Peserta Didik bagi Guru dan Calon Guru Sekolah Dasar. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 06(02), 125 – 130.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(01), 9 – 16.
Nasution, W. N. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Pengertian, Tujuan Dan Prosedur. Ittihad, 01(02), 185 – 195.
Nur, S., & Mardiah, M. (2020). Pentingnya profesionalisme guru dalam pendidikan. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 215-228. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i02.245
Nuzuar & Warsah, I. (2018). Analisis Inovasi Administrasi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran (Studi MAN Rejang Lebong). EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 16(3), 263 – 274.
Qulub, L. (2019). Profesionalisme Pendidik Dalam Proses Pembelajaran. Dirasat: Jurnal Studi Islam & Peradaban, 14(01), 29 – 44.
Rahimah. (2022). Urgensi Profesionalisme Guru Dalam Kehidupan. IURIS STUDIA: Jurnal Kajian Hukum, 03(03), 270 – 277.
Ratnasari, Y. T. (2019). Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Seminar Nasional - Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang: Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Era Revolusi Industri 4.0, 235 – 239.
Rosmani, Jamaluddin, Fitriani, & Sudirman P. (2022). Hubungan Penampilan Dan Gaya Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMPN 23 Sinjai. Jurnal Imtiyaz, 06(02), 177 – 184.
Sari, I., & Zafri. (2021). Perbandingan Kompetensi Profesional Guru Berdasarkan Perbedaan Latar Belakang Pendidikan Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Di MAN 2 Mandailing Natal Tahun Ajaran 2020/2021. Kronoligi, 03(02), 30 – 39.
Sukmara, S., & Nurhikmahyanti, D. (2015). Perbedaan Kompetensi Profesional Antara Guru Yang Bersertifikasi Dan Guru Yang Belum Bersertifikasi Di SMA Negeri Se-Kecmatan Lamongan. Dinamika Manajemen Pendidikan, 01(01), 1 – 7.
Sumiyati, E. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Aktivitas Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas VI Pada Pelajaran PKN SD Negeri 09 Kabawetan. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10 (2), 66 – 72.
Syarafudin, H. M., & Ikawati, H. D. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Profesionalisme Guru. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (online), 1(2), 47-51. https://doi.org/10.36312/jcm.v1i2.87
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Khusni Alhan, Agung Gustaman, Mahamadaree Waeno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














