Mutu Pendidikan Kelompok Bermain Nur Masithah Sampang Di Tinjau Dari Prinsip ISO 9001:2015
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v4i1.193Keywords:
ISO 9001:2015, Early Childhood Education, Play Group, QualityAbstract
The aim of this research is to find out and describe the picture of the quality of the Nur Masitha Sampang Playgroup in terms of the seven principles of ISO 9001:2015. Qualitative research methods with a case study approach. Data collection techniques: interviews with 1 principal, 2 teachers, 2 students, and 2 parents; observation and documentation. Data processing: reduction, data presentation, and conclusion. Data validity with technique and source triangulation. The results of the research show: (1) leadership principles: democratic leadership. (2) the principle of customer focus: learning and playing, books, educational game tools, and parenting. (3) the principle of engagement of people: principals, teachers, and parents. (4) process approach principles: learning schedules, weekly and daily program implementation plans, SOPs for arrival and return of students. (5) the principle of improvement: innovation of indoor and outdoor learning processes. (6) principles of evidence-based decision making: improving learning through meetings at the end and beginning of the semester. (7) the principle of relation management: cooperation with the Sampang Himpaudi group and parents.
References
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka, 02(01), 62-65.
Amran. (2015). Faktor Penentu Keberhasilan Pengelolaan Satuan Pendidikan. Manajer Pendidikan, 09(02), 185-196.
Anggraeni, D. D. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran (Outdoor/Indoor) Dan Locus Of Control Terhadap Sikap Peduli Lingkungan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(01), 48-55.
Anggraini, Y. (2021). Analisis Persiapan Guru dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 05(04), 2415-2422.
Arief, R., & Sunaryo. (2020). Pengaruh Penerapan Standar Operasional Prosedur (SOP), Gaya Kepemimpinan, Dan Audit Internal Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Kasus Pada PT. Mega Pesanggrahan Indah). Jurnal Ekonomika dan Manajemen, 09(02), 125-143.
Ariyanti, A., & Muslimin, Z. I. (2015). Efektivitas Alat Permainan Edukatif (APE) Berbasis Media dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Anak Kelas 2 di SDN 2 Wonotirto Bulu Temanggung. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(1), 58-69.
Astini, B. N., Nurhasanah, & Nupus, H. (2019). Alat Permainan Edukatif Berbasis Lingkungan Untuk Pembelajaran Saintifik Tema Lingkungan Bagi Guru Paud Korban Gempa. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 1-6.
Astuti, D. P., Muslim, A., & Bramasta, D. (2020). Analisis Persiapan Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Di Kelas IV SD Negeri Jambu 01. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(2), 185-192.
Baidowi, A., & Aulia Widyaningsih, R. (2022). Pengelolaan Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Kelompok Bermain Nur-Masithah Sampang Madura. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 19–30. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v1i1.68
Baidowi, A., & Syamsudin, S. (2022). Strategi Supervisi Pendidikan di Sekolah. Alim | Journal of Islamic Education, 4(1), 27-38. https://doi.org/10.51275/alim.v4n1.27-38
Bararah, I. (2017). Efektifitas Perencanaan Pembelajaran dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal Mudarrisuna, 07(01), 131-147.
Candra, S. (2017). Pelaksanaan Parenting Bagi Orang Tua Sibuk Dan Pengaruhnya Bagi Perkembangan Anak Usia Dini. Thufula, 05(02), 267-287.
Dwiyama, F. (2018). Unsur Manajemen Dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam Di Indonesia. Andaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 07(01), 675-695.
Fahruddin, A. H., & Islamiyyah, M. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Indoor-Outdoor Pada Mata Pelajaran Fiqih Di Mi Ma’arif At-Taqwa Kalanganyar. Akademika, 12(02), 180-192.
Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 04(01), 52-64.
Hijriati. (2017). Peranan Dan Manfaat Ape Untuk Mendukung Kreativitas Anak Usia Dini. Ar-Raniri, 03(02), 59-69.
Holis, A. (2016). Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 09(01), 23-37.
Lestari, L., & Putra, E. D. (2021). Analisis Peran Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Mutu Pendidikan Di SD Negeri 001 Bonai Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 327–336. doi: https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.971
Lilawati, A. (2021). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 05(01), 549-558. doi: 10.31004/obsesi.v5i1.630
Limbong, O. P., Tambunan, W., & Limbong, M. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Di SMK Negeri 2 Toraja Utara Pada Masa Pandemi. Jurnal Majemen Pendidikan, 10(01), 37-45.
Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, & Amalia, D. A. (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 02(02), 311-326.
Mauanah, S. N., & Suprijono, A. (2016). Parenting Education Sebagai Pendidikan Keluarga (Motiv Keterlibatan Orang Tua Dalam Parenting Education). Paradiga, 04(01), 1-10.
Munthe, A. P. (2015). Pentingya Evaluasi Program Di Institusi Pendidikan: Sebuah Pengantar, Pengertian, Tujuan dan Manfaat. Scholaria, 05(02), 1-14.
Mustiningsih & Lian, B. (2017). Proses Pengambilan Keputusan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Kinerja Guru SMP. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 02(01), 87-96.
Pancaningrum, N. (2018). Pemanfaatan Sarana Prasarana Indoor Dan Outdoor. Thufula, 06(02), 344-250.
Prabhawani, S. W. (2016). Pelibatan Orang Tua Dalam Program Sekolah Di Tk Khalifah Wirobrajan Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 02(05), 205-218.
Rachman, F. (2015). Manajemen Organisasi Dan Pengorganisasian Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadith. Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, 1(2), 291–323.
Rahayu, M. (2015). Pelaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sekolah Dasar Kecamatan Ngemplak Kabupaten Sleman. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 08(01), 62-79.
Raihana, Alucyana, Hidayat, B., Syafira, I., & Jannah W. (2020). Peningkatan Pemahaman Program Bermain Anak Indoor Dan Outdoor Di Desa Koto Tuo Kecamatan Batang Peranap. Jurnal Pengabdian Untuk Mu NegeRI, 04(01), 78-83.
Riyuzen. (2017). Strategi Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 08(02), 145-165.
Rozaq, M. I., & Kocimaheni, A. A. (2014). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Dengan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jepang Di Kelas X SMA. Hikari, 04(02), 1-9
Sakir, I., & Hartiningsih, S. (2018). Peran Kepala Sekolah Sebagai Manajer (Studi Multisitus) Di Min 1 Dan Min 2 Flores Timur. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 06(02), 197-208.
Shabir, M. U. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik: (Tugas dan Tanggung Jawab, Hak dan Kewajiban, dan Kompetensi Guru). Auladuna, 02(02), 221-232.
Soediro, M., & Nurbianto, A. T. (2021). Peranan Penerapan Standar Operasional Prosedur (SOP) Terhadap Penjualan Dan Kinerja Karyawan (Sebuah Kajian Terhadap Bisnis Restoran Pada Masa Pandemi Covid-19). Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi, 08(03), 845-851.
Sufa, F. F., & Setiawan, M. H. Y. (2020). Implementasi Penjaminan Mutu pada Lembaga PAUD di Solo Raya. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 599-566.
Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-Laba Di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi Untuk Siswa SMA Kelas X. Bioedukasi Jurnal Pendidikan Biologi, 06(02), 86-92.
Syabrus, H. (2015). Kesiapan Dalam Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar Sekolah Menengah Kejuruan Kota Pekanbaru. Pekbis, 07(01), 24-30.
Widyaningrum, S. D., & Amalia, S. F., & Mustiningsih. (2020). Pentingnya Penyusunan Jadwal Pelajaran Dalam Proses Pembelajaran Di Tengah Pandemi Covid-19. 306-312.
Windu, F. F., & Nelisa, M. (2017). Pembuatan Standard Operating Procedure (SOP) Layanan Perpustakaan Pt Semen Padang. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 06(01), 170-178.
Yuliatika, D., Rusdinal, & Gistituati, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengambilan Keputusan di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 03(05), 2944-2951. doi: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.972
Zaini, A. (2015). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. Thufula, 03(01), 118-134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Farida, Chasan Ma'ruf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.