Pengaruh Kepemimpinan Orang Tua Terhadap Perilaku Beragama Siswa
The Influence of Parental Leadership on Students' Religious Behavior
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.340Keywords:
Leadership, Parents, Behavior, ReligionAbstract
Students' religious behavior can be influenced by parental leadership style. When parents adopt an authoritarian leadership style, there may be a decrease in students' religious behavior. This research aims to describe the relationship between parental leadership style, students' religious behavior, and its impact. Conducted at Madrasah Tsanawiyah Al-Wathoniyah1A Duren Sawit, East Jakarta, this research employs a descriptive quantitative method with correlation statistical analysis. From a population of 203 students, a sample of 50 students was taken, using a questionnaire for data collection. The analysis results indicate that both parental leadership style and students' academic achievement fall into the good category. The results also show a significant influence between parental leadership style and students' religious behavior, with a correlation coefficient of 0.787, exceeding the critical value of 0.250 at a significance level of 0.01. The obtained R2 of 0.705 indicates that parental leadership style influences students' religious behavior by 70.5%.
References
Amalia, S., & Wahid, A. (2023). Pola Kepemimpinan Orang Tua dan Pola Pendidikan Orang Tua Terhadap Anak. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. 7. 1518. 10.35931/am.v7i4.2562.
Andika Ihwan Syaifullah*, M. Fazlurrahman Hadi, & Muhammad Arfan Muammar. (2023). Pola Kepemimpinan Islami Orang Tua dalam Keluarga: Menuju Pengembangan Pendidikan Karakter Islami Remaja Masa Depan. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 08(01), 64 – 76.
Baidowi, A., & Putri, S. (2024). Impelementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Pribadi Islami Peserta Didik. Al-Khuwar: Journal of Religion and Islamic Education, 02(01), 01 – 10.
Dewi, I. (2021). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Perilaku Beragama Siswa di MAN 1 Tulungagung Tahun Pelajaran 2020/2021. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 4(2), 112-118. https://doi.org/10.32923/kjmp.v4i2.2122
Djunaidi, & Kristiani. (2022). Pembentukan Perilaku Keagamaan Siswa oleh Guru Agama. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(1), 31-44. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v7i1.4866
Efendi, R. (2020). Perilaku Keagamaan Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 1 Ambarawa Kabupaten Pringsewu: Indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 1(2), 42–47. https://doi.org/10.54892/jmpialidarah.v1i2.18
Erlinda, N. (2017). Hubungan Gaya Kepemimpinan Orang Tua terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IX SMPN 2 Batang Anai. Lectura: Jurnal Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.31849/lectura.v8i1.281
Faizah, N. (2022). Pentingnya Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01), 1287 – 1304.
Hasnia, H. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia (JPAII), 3(4), 77-80. https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i4.638
Hendrianto, H., & Dani, E. P. . (2020). Pengaruh Tipe Kepemimpinan Orangtua Terhadap Proses Sosialisasi Pada Siswa : Studi Kasus SMP Negeri 3 Pematang Jaya Satu Atap. Cendikia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 99-107. https://doi.org/10.35335/cendikia.v10i2.1687
Inggaryani, R., & Khoiri, A. (2022). Dampak Penanaman Karakter Religius Terhadap Cara Belajar Siswa Melalui Perilaku Disiplin Di MI Maarif Kliwonan Wonosobo Tahun 2020/2021. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kependidikan, 22(1), 38-52. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/al-qalam.v22i1.2353
Kusdi, S. S. (2018). Peranan Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak. AL-USWAH: Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 01(02), 100 – 111.
Lewomuda, A. B. ., Erlinda, M., Nagul, W. ., & Lio, S. (2023). Profil Perilaku Religius Siswa dan Implikasinya Bagi Program Bimbingan Kehidupan Beragama. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(2), 5487–5494. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.14248
Muqit, A., & Maskur, A. . (2022). Pengaruh Kemampuan Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam terhadap Perilaku Keagamaan Siswa: Studi Kasus di SD Al-Bayan Islamic School Tangerang Selatan. IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 215–226. https://doi.org/10.37542/iq.v5i02.790
Ningsih, D. R., & Tobryianto. (2020). Kepemimpinan Orang Tua Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 40–53. Retrieved from https://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/isrof/article/view/156
Nurdiana, A. (2023). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Pendidikan Agama Islam Anak-anak Mereka. KAIPI: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 01(02), 52 – 59.
Nurlaela, L. S., Pratomo, H. W., & Araniri, N. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang tua terhadap Pembentukan Karakter Anak pada Siswa Kelas III Mandrasah Ibtidaiyah Tahfizhul Qur’an Asasul Huda Ranjikulon. Eduprof: Islamic Education Journal, 02(02), 226 – 241.
Putri, Z. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam terhadap Perilaku Keagamaan Siswa di Mts Tarbiyah Islamiyah Sungai Pinang Kecamatan Hulu Kuantan. Al-Hikmah, 02(02), 155 – 159.
Rahim, R. (2021). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Sikap Dan Perilaku Keagamaan Siswa Mts Padang Sappa Kecamatan Ponrang Kabupaten Luwu. Jurnal Andi Djemma: Jurnal Pendidikan, 04(01), 18 – 24.
Rowikarim, A. (2022). Pembiasaan Perilaku Islami Peserta Didik Melalui Program Keagamaan Di Sekolah (Penelitian Di SMPN 1 Kota Garut). Hasbuna: Jurnal Pendidikan Islam, 01(01), 68 – 79.
Santi, A. U. F., & Sani, W. A. (2017). Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Sikap Keberagamaan Anak Di Lingkungan Keluarga. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitan Pendidikan dan Pembelajaran 2(1), 77-84.
Setiawa, P., Salim, D. P., & Idris, M. (2020). Perilaku Keagamaan Siswa Muslim Di SMPN 1 dan SMPN 2 Airmadidi (Studi Kasus Siswa Muslim Mayoritas dan Minoritas di Sekolah Negeri). Journal of Islamic Education Policy, 05(01), 24 – 42.
Sulaiman, U., Mihrani, & Damayanti, E. (2021). Pengetahuan, Sikap, Dan Perilaku Beragama Siswa Jenjang Sekolah Dasar Di Kota Makassar. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 06(02), 99 – 114.
Suraijiah, Mushlihati, & Wasriyani, N. (2023). Pola Kepemimpinan Dan Tanggung Jawab Orangtua Terhadap Pendidikan Anak Di Lingkungan Keluarga Muslim. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 23(01), 11 – 25.
Surono, Y. E. (2023). Peran Orang Tua dalam Membangun Pendidikan Agama Islam yang Berkualitas di Keluarga. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 03(02) 42 – 53.
Yuliana, R., & Nurjanah, I. (2021). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Sikap Keagamaan Siswa (Studi Kasus di MI Ma’arif Cekok Ponorogo). Jurnal Paradigma, 11(01), 145 – 168.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nashihatud Diniyah Jahro, Farida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.