Implementasi Lembaga Pengendali Mutu Pendidik di Lembaga Pendidikan Islam

Implementation of Educator Quality Control Institutions in Islamic Education Institutions

Authors

  • Abdul Hamid Bashori Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardhliyyah Pamekasan, Indonesia
  • Moh. Nafi’ Alisha Sekolah Tinggi Agama Islam Nurul Abror Al-Robbaniyin Banyuwangi, Indonesia
  • Moh. Jalaluddin Sekolah Tinggi Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam Al-Mardliyyah Pamekasan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.290

Keywords:

Implementation, Quality Assurance Institution, Educator

Abstract

The educator quality assurance institution was established to ensure the quality of educators in educational institutions. The research aims to analyze and explain the planning, implementation, evaluation, and follow-up of the Educator Quality Control Institution at Maktuba Al-Majidiyah Islamic Education Institution in Pamekasan. This research uses a qualitative research approach with a case study research design. Meanwhile, the informants are: the general chairman of the education council, the education council, and personnel management. Data were collected using observation, interviews, and documentation techniques. Data analysis consists of three stages: data reduction, data display, and conclusion drawing. Research findings: (1) educator planning: setting standards, recruitment, selection, and placement of educators. (2) educator implementation: supervisor, motivator, trainer, developer, and compensator. (3) educator evaluation: monitoring educator activities by comparing standards with performance. (4) follow-up: rewards and punishments. Conclusion: the educator quality assurance institution has performed its tasks well because it has managed educators effectively. Research contribution: it can enhance the quality of educator management.

References

Al Muhtaromi, C. U., Sembodo, S. B., Noegroho, Y. A. K., Kristianti, I., & Widi, Y. (2022). Penyusunan Standar Operasional Prosedur (SOP) Aktivitas Kepesertaan Di Dana Pensiun Gereja Kristen Jawa (DP-GKJ). Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 375–387. Retrieved from https://ejournal.uksw.edu/jms/article/view/6235

Alfianis. (2014). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Motivasi Guru Dalam Mengajar Di Sekolah. Bahana Manajemen Pendidikan: Jurnal Administrasi Pendidikan, 02(01), 40 – 44.

Baidowi, A . (2020). Implementasi Fungsi Manajemen Pada Pengelolaan Program Bantuan Operasional PAUD di Masa Pandemi Covid-19. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 1(2), 141-157. https://doi.org/10.35719/gns.v1i2.23

Baidowi, A. (2020). Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu. Management of Education, 06(02), 76 – 86.

Baidowi, A., & Syamsudin, S. (2022). Strategi Supervisi Pendidikan di Sekolah. Alim, 04(01), 27-38, doi:10.51275/alim.v4n1.27-38

Chan, F., & Budiono, H. (2020). Pelatihan Guru Dalam Mengembangkan Kompetensi Dasar Dan Indikator Berdasarkan Permendikbud No. 37 Tahun 2018 Di SDN 111/I Muara Bulian. Jurnal Abdi Pendidikan, 1(2), 76–81. https://doi.org/10.33369/abdipendidikan.1.2.76-81

Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2016). Guru Profesional Sebagai Faktor Penentu Pendidikan Bermutu. Bangun Rekaprima: 02(02), 13 – 22.

Diana, R. ., Kristiawan, M. ., & Wardiah, D. . (2021). Pengaruh Kepemimpinan dan Kinerja Guru Terhadap Mutu Pembelajaran. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 769–777. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1221

Fanani, M. I., Surya, I., & Linggi, R. K. (2018). Motivasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Sma Negeri 9 Samarinda. eJournal Ilmu Pemerintahan, 06(04), 1661 - 1674

Farida, I. N., Fanani, A. Z., & Huda, M. N. (2020). Sistem Rekrutmen Guru Dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan Islam, 10(02), 165 – 172.

Faujiah, S., Afriza, A., & Andriani, T. (2023). Guru Profesional Sebagai Faktor Penentu Pendidikan Bermutu. JIM: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 01(04), 886 – 895. https://doi.org/10.38035/jim.v1i4

Firdianti, A., & Solehan. (2022). Penetapan Standar Sistem Penjaminan Mutu Internal Di Perguruan Tinggi. IR: Roqooba Journal of Islamic Education Management, 02(02), 52 – 60.

Harahap, F. A., et al. (2023). Supervisi Pendidikan Sebagai Upaya Meningkatkan Kinerja Guru Pada Sekolah SMP Swasta PAB 1 Medan Estate. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 02(02), 173 – 187.

Hasanah, M. (2020). Rekrutmen Dan Seleksi Tenagapendidikan (Guru) Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di SMA Unggulan Berbasis Pesantren Amanatul Ummah Pacet. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 04(01), 76 – 97.

Hasanah, N., Fauzi, A., Bahtiar, M., & Syarifudin. (2023). Pengaruh Kinerja Guru Terhadap Mutu Pendidikan SMP Swasta di Kecamatan Rajeg. Journal on Education, 06(01). 8783- 8789.

Irwan. (2015). Menjadi Pendidik Yang Bermutu. Jurnal Ilmiah Kreatif, 12(02), 1 -13.

Lama’atushabakh, M., & Suklani. (2023). Tenaga Kependidikan Dalam Penempatan Dan Pembinaan Guru. Cross-border, 06(02), 723 – 734.

Listanti, A. N., & Nurhikmahyanti, D. (2014). Rekrutmen Dan Seleksi Guru Di Sma Al-Islam Krian. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 04(04), 98 – 107.

Lusiana, S., Sufri, M., & Modding, B. (2023). Pengaruh Penghargaan dan Sanksi Terhadap Kinerja Karyawan. Center of Economic Student Journal, 06(02), 185 – 198.

Maihendra, Y., Waseso, W. J., & Rizqullah, A. (2021). Pengaruh Sanksi Dan Kompensasi Terhadap Kinerja Karyawan Di Mitra Mart Di Desa Menggala Sakti Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(02), 3653 – 3662.

Mammadova, S. (2019). Teacher Quality VS Teaching Quality. Azerbaijan journal of educational studies, 686(1), 25-32.

Mastur. (2017). Pemberian Reward Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Guru Dalam Mengajar Di Kelas SLB. Suara Guru: Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, sains, dan Humaniora, 03(03), 617 – 623.

Nadirah, S., Nasar, I., Sabir, A., Lahiya, A., Zulfikhar, R., & Zulharman, Z. (2023). Pengaruh Kinerja Dan Kualifikasi Akademik Guru Terhadap Mutu Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 2064- 2071. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3198

Pandipa, A. H. S. (2019). Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di SMA Negeri 1 Lore Utara. Jurnal Ilmiah Administratie, 12(01), 1 – 9.

Patti, R. R., Dacholfany, I., & Andayani, S. (2023). Pengaruh Kinerja Guru Dan Fasilitas Pembelajaran Terhadap Pembelajaran Efektif Di SMAN 1 Seputih Agung Lampung. POACE: Jurnal Program Studi Administrasi Pendidikan, 03(01), 70 – 79. https://doi.org/10.24127/poace.v3i1.3393

Putri, S. A. A. K., & Karwanto. (2021). Sistem Rekrutmen Guru Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(01), 229 – 239.

Rahman, K. A., Ardiansyah, & Marwazi. (2015). Rekrutmen Tenaga Pendidik dalam Peningkatan Mutu Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia Jambi. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 09(01), 23 – 38.

Rahmi, S., & Isnaya, K. (2017). Penempatan Tenaga Kependidikan: Studi Peran Strategis Kepala Madrasah. Journal of Management in Education (JMIE), 2 (1), 31 – 37.

Ratnasari, Y. T. (2019). Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Seminar Nasional - Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang: Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Era Revolusi Industri 4.0, 235 – 239.

Ruhim. (2016). Pengelolaan Guru SD. Manajer Pendidikan, 10(02), 171 – 178.

Saad, A. (2017). Hubungan Antara Pemberian Reward Dengan Kinerja Guru Di SD Hikmatul Fadhillah Medan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 01(01), 91 – 98.

Saputri, D. I. (2022). Pentingnya Peran Guru Profesional Dalam Meningkatkan Pendidikan. Seri Publikasi Pembelajaran Profesi Pendidikan, 1 – 12.

Sari, J., Tidore, R., & Umasugi, Y. (2022). Pentingnya Profesionalisme Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal JBES: Journal Of Biology Education And Sciencee, 02(02), 41 – 50.

Sarpandadi, A. (2016). Pengaruh Kompensasi Terhadap Kinerja Guru. Tarbawi, 02(02), 118 – 126.

Situmorang, K., Batubara, R., Ningsih, W., & Nasution, N. (2022). Sistem Kompensasi dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik (Studi Kasus SDN 014687 Rawang Pasar IV). Jurnal Edumaspul, 06(01), 703 – 709.

Susiani, I. R., & Abadiah, N. D. (2021). Kualitas Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Modeling, 08(02), 292 – 298.

Syahrul & Nurmayanti. (2019). Pengelolaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan di SMA Muhammadiyah Kendari. Shautut Tarbiyah, 25 (02), 259 – 284.

Downloads

Published

2024-04-05

How to Cite

Bashori, A. H. ., Alisha, M. N., & Jalaluddin, M. . (2024). Implementasi Lembaga Pengendali Mutu Pendidik di Lembaga Pendidikan Islam: Implementation of Educator Quality Control Institutions in Islamic Education Institutions. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1), 29–42. https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.290