Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatkan Mutu Sekolah Dasar Terintegrasi Qur’an Al-Wafi Depok
DOI:
https://doi.org/10.54150/thawalib.v4i1.185Keywords:
Role, Principal, Quality, EducationAbstract
The research objective was to identify and describe the role of the principal in improving the quality of Al-Wafi Qur'an Integrated Elementary School, Depok. Research using qualitative with a case study approach. Data collection techniques with interviews, documentation, and observation. Data analysis techniques with reduction, data presentation, and conclusion. Data validation techniques with transferability and dependability. The results of the study show: (1) The principal as an educator by fostering and guiding teachers and education. (2) The principal as a manager by managing the school. (3) The school principal acts as an administrator by managing school files. (4) The school principal acts as a supervisor with class, performance, and extracurricular supervision. (5) The principal as a leader by socializing the vision, and mission and creating a school climate (7) The principal as an entrepreneur by instilling an entrepreneurial spirit and marketing the school's flagship program.
References
Ali, J. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Guru Mata Pelajaran IPA Pada SDN Roja 1 Ende. Jurnal Dinamika Sains, 03(01), 50-56.
Azharuddin. (2020). Peran Dan Fungsi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Jihafas, 03(02), 158-168.
Bustan, S., Sindju, H. B., & Suib, M. (2013). Tugas Kepala Sekolah Sebagai Pendidik Dan Pemimpin Di Sekolah Dasar. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 02(04), 1-16.
Cahyono, H. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Administratordalam Mengelola Administrasi Kepegawaiandi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, 03(02), 1-9.
Fitri, F. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Membina Profesionalisme Guru. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 730-743. doi: https://doi.org/10.35673/ajmpi.v8i1.415
Hamidah, D. & Julkifli. (2021). Kepala Sekolah Sebagai Administrator Dan Supervisor Di Lingkungan Sekolah. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(02), 38-45.
Hamidi, H., Nuzuwar, N., & Nurmal, I. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Administrator dan Supervisor. Alignment: Journal of Administration and Educational Management, 2(1), 39-47. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.743
Istiqomah, A. N. (2022). Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah Dalam Program Eduprenuership Di SMPN 2 Kecamatan Pulung Kabupaten Ponorogo. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 03(01),143-156.
Juarman, Rahmawati, N. N., & Lestari, D. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Leader dalam Meningkatkan Disiplin Kinerja Guru di SDN 02 Josenan Kota Madiun. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(02), 107-118.
Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabadi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 02(02), 194-201. doi: https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.138
Kalimantara, A. (2020). Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah Dan Implikasinya Pada Peningkatan Mutu Guru Dalam Pembelajaran Di SD Negeri Nugraha Pelita Jalancagak Kabupaten Subang. Jurnal Penelitian Guru FKIP niversitas Subang, 03(01), 32-43.
Oktavia, R. (2014). Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah Pada Sekolah Menengah Pertama Negeri Di Kecamatan Hiliran Gumanti Kabupaten Solok. Bahana Manajemen Pendidikan, 02(01), 596-606.
Patawari, F. (2020). Implementasi Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah Di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Muhammadiyah 5 Kepanjen. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 09(03), 291-304.
Qistiyah, E. M. & Karwanto. (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 08(03), 271-284.
Riyatuljannah, T. (2020). Peran Dan Fungsi Kepala Sekolah Dalam Mewujudkan Sekolah Efektif Di Lingkungan Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 3 (2), 1-13.
Suryadi, A., Harun, C. Z., & Usman, N. (2016). Kinerja Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru MTsN Di Kabupaten Aceh Barat Daya. Jurnal Administrasi Pendidikan, 04(02), 22-39.
Susanti, A., Riyanto, Y., & Sigit, B. (2023). Principal Professionalism in Improving the Quality of Education in Senior High School. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 5(1), 1-18. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v5i1.2291
Sutikno, Y., Hosan, & Irawati. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Maitreyawira, 03(01), 1-7.
Wiyatno & Muhyadi. (2013). Peran Kompetensi Kewirausahaan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di SMP N 3 Jetis, Bantul. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 01(01), 162-174.
Yusup, M. (2015). Peran Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pemelajaran. Manajer Pendidikan, 09(01), 95-100.
Zaini, M. H. A. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 04(01), 1043-1050. doi https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Viedy Dimas Aditya, Syamsudin, Abdul Hamid Bashori

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.