Manajemen dan Partisipasi Masyarakat pada Pengelolaan Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran

Management and Community Participation in Curriculum Management in Improving the Quality of Learning

Authors

  • Viedy Dimas Aditya Sekolah Tinggi Agama Islam Publisistik Thawalib Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.296

Keywords:

Management, Curriculum, Community, Quality

Abstract

The research aims to explain and describe curriculum management and community participation in the management of the curriculum of Al Wafi Islamic Boarding School Bogor Junior High School. The research method used is qualitative through a case study. Data collection is conducted through interviews, observations, and documentation. Data validity is ensured through triangulation and confirmability, while data management is carried out through data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The research findings explain that curriculum management is carried out through several stages: school-specific curriculum planning through meetings attended by stakeholders and the education department, organizing by grouping national and school-specific curricula, implementation through effective and active learning, and curriculum evaluation through daily assessments, self-assessment tests, mid-semester exams, and school exams. Meanwhile, community participation in the curriculum takes the form of providing suggestions and supporting the implementation of school programs.

References

Angreani, D., Mergiati, & Halidjah, S. (2014). Korelasi Nilai Ulangan Harian Dengan Nilai Ulangan Tengah Semester Mata Pelajaran Matematika Kelas V. JPPK, 03(09), 1 – 9.

Arifin, B., Dermawan, A., & Habsyi, I. (2022). Peran Serta Masyarakat Dalam Pendidikan (Kajian Pada Sekolah Menengah: SMPN 1 Malang, SMPN 10 Malang, SMP Plus Al Kautsar). Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 02(02), 163 – 177.

Arrahmania. (2019). Peran Serta Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Sekolah. https://osf.io/8ufk9/download/?format=pdf

Asrori, M. Z. (2021). Pendidikan Agama Berbasis Pesantren Untuk Meningkatkan Religiusitas Siswa Di Masa Pandemi Covid 19. Skripsi. Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Terbiyah Dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Baidowi, A. . (2020). Implementasi Fungsi Manajemen Pada Pengelolaan Program Bantuan Operasional PAUD di Masa Pandemi Covid-19. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 1(2), 141-157. https://doi.org/10.35719/gns.v1i2.23

Batubara, K. (2021). Perencanaan Kurikulum. Aciem. The 3rd Annual Conference On Islamic Education Management “Tranformasi Kepemimpinan Pendidikan Dalam Meneguhkan Islam Moderat”, 376 – 387.

Diyanto, E. W. (2016). Pengaruh Manajemen Kurikulum Dan Kinerja Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Smk Palapa Semarang. Skripsi. Jurusan Teknik Mesin, Fakultas Teknik, Universitas Negeri Semarang.

Fanani, A. K. N., & Kurniawan, R. Y. (2017). Evaluasi Kelayakan Ujian Nasional pada Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 05(03), 1 – 5.

Fauzi, A. (2022). The Role Of The School Committee In Improving School Effectiveness And The Performance Of Junior High School Principles In Aceh Tamiang. International Journal of Islamic Education, Research and Multiculturalism, 4(1), 15–27.

Fujiawati, F. S. (2016). Pemahaman Konsep Kurikulum Dan Pembelajaran Dengan Peta Konsep Bagi Mahasiswa Pendidikan Seni. Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni, 01(01), 16 – 28.

Halil, H., & Alfiyatin, Y. (2021). Kurikulum Dan Masyarakat. Al-Ibrah, 06(02), 54 – 72.

Hazimah, G. F., Cahyani, S. A., Azizah, S. N., & Prihantini. (2021). Pengelolaan Kurikulum Dan Sarana Prasarana Sebagai Penunjang Keberhasilan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 9(2), 121 – 129.

Hidayatulloh, N. (2023).Manajemen Integrasi Kurikulum Sekolah Dan Pesantren Di SMP Ma’arif Nu 03 Tarbiyatut Tholibin Bumijawa Tegal. Tesis. Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto.

Himah, M. (2020). Makna Kurikulum Dalam Perspektif Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 15(01), 458 – 463.

Ilham, D., & Suyatno, S. (2020). Pengembangan Manajemen Kurikulum Dan Pembelajaran Di Pondok Pesantren. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 08(02), 186 – 195.

Indana, N., & Nurvita, L. (2020). Implementasi Manajemen Kurikulum Pesantren Di Ponpes Al Urwatul Wutsqo Diwek Jombang. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 04(01), 29 – 41.

Kurnia, D., & Wenarajasa. (2020). Perencanaan Kurikulum Pendidikan Islam. At-Tazakki, 04(02), 173 – 189.

Lubis, A. Y. (2015). Pelaksanaan Manajemen Kurikulum Pada SMA Negeri 1 Buengcala Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 03(01), 13 – 33.

Maduningtias, L. (2022). Manajemen Integrasi Kurikulum Pesantren Dan Nasional Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Pesantren. AL-AFKAR: Journal for Islamic Studies, 05(04), 323 – 331.

Nisrokhah. (2018). Authentic Assessment (Penilaian Otentik). Madaniyah, 08(02), 209 – 229.

Normina. (2016). Partisipasi Masyarakat Dalam Pendidikan. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 14(26), 71 – 85.

Nurhasanah, & Ahmad, H. (2017). Analisis Soal Ujian Tengah Semester (UTS) Mata Kuliah Geometri. Jurnal Pendidikan PEPATUDZU: Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 15(01), 30 – 42.

Pakpahan, R. (2015). Ujian Sekolah Sebagai Upaya Pemetaan Mutu Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 21(02), 167 – 181.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 66 Tahun 2013 tentang Standar Penilaian.

Purwanto. 2019. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Rajak, A., Paramata, D. D., & Umar, M. K. (2023). Evaluasi Ujian Tengah Semester Menggunakan Model Kirkpatrick Pada Mata Pelajaran Fisika Di SMA. JURNAL JENDELA PENDIDIKAN, 3(02), 180–186. https://doi.org/10.57008/jjp.v3i02.435

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 09(01), 15 – 32. Doi: https://doi.org/10.21009/JPUD.091.02

Rosita. (2020). Pelaksanaan Proses Pembelajaran Dikelas Dengan Strategi Lesson Study Bagi Guru SMP Negeri 5 Ketapang. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 04(01), 63 – 71.

Rusman. 2018. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok : RajaGrafindo Persada.

Sari, N. K. (2021). Pentingnya Manajemen Kurikulum Dalam Pengelolaan Pendidikan. At-Tazakki, 05(01), 37 – 48.

Setiawati, F. (2022). Dampak Kebijakan Perubahan Kurikulum terhadap Pembelajaran di Sekolah. JMPI, 07(01), 1 – 17.

Sitika, A. J., Surachmawardani, H., Mutiara, M., Malik, M. A., Ramdani, N. M., Agustin, N., Dwiyanti, P. A., & Umayah, P. U. (2023). Pengaruh Perubahan Kurikulum Terhadap Pembelajaran Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 9 – 17. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.8368826

Suhardan, D., et al. (2009). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suryosubroto. (2019). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Syarifah. (2019). Active Learning Teach Like Finland (Sebuah Telaah Kurikulum 2013). Jurnal Qiro’ah, 09(01), 85 – 99.

Wardhani, N. K. S. K. (2017). Dampak Pelaksanaan Ujian Nasional Terhadap Motivasi Belajar, Moral Siswa Dan Eksistensi Guru. Vidya Samhita: Jurnal Penelitian Agama, 03(2), 77 – 87.

Downloads

Published

2024-04-05

How to Cite

Aditya, V. D. (2024). Manajemen dan Partisipasi Masyarakat pada Pengelolaan Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran: Management and Community Participation in Curriculum Management in Improving the Quality of Learning. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1), 119–132. https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i1.296